Köperåd

Köperåd
Hejsan!

Nu är det på tiden att jag ska köpa mina första snowboard prylar och har läst en del i forumet och ser vilken kunskap ni besitter och hoppas ni ska kunna hjälpa mig.

Jag är 18 år gammal har åkt skidor i flera år men för tre år sedan testade jag snowboard och blivit helt förälskad i det. Jag åker cirka 2 veckor per år och åker mestadels i pisten men även en del off pist men ingenting i parken, jag skulle säga i att jag inte är någon nybörjare men inget proffs heller någonstans där mitt i mellan. Jag är 184 cm lång och väger 90 kg och en skostorlek 27,5 cm som är ungefär storlek 43.

Är i behov utav boots, Snowboard samt bindningar.

Tack på förhand :)

Augustcoster

Ny medlem
Köperåd
Hej Oscar,
När du kör pist vill du såklart ha en bräda med camber för att få skäret i snön. Ska du även ut i offpisten rekomenderar jag nog en v-rocker eller flying V. Då brädan är "vågig" om man ska kalla det så.
Självklart beror det också på vilken åkstil man har i pisten, snöförhållanden, och så vidare.
Själv brukar jag vilja ha skarpa kanter och hög midja under den kallare delen av året då snölagret är mer isigt, medan jag hellre har en full rocker på vårkanten då snön ligger som slush i backarna, detta förhindrar att man skär för djupt utan får en mer surfande känsla. Sen är det ju skitkul att kunna snurra lite även i pisten när underlaget är mjukt ;)
Bindingar ska du satsa på Medium, och inga billiga med dålig plast som går sönder vid lite påfrestning utan gärna metallspännen och riktig hårdplast.
Boots är egentligen bara smaksak, som regel vill man väl ha lite styvare boots när man inte ska köra park men det viktigaste är att dem sitter skönt, och hårt.
Själv föredrar jag att ha utan klassisk snörning för att det är smidigare med sådana tunna snören man spänner.
Lycka till

Topp