Köphjälp, tung användare.

beggan

Ny medlem
Hej,
Jag skulle behöva era råd kring vilka skidor man skall titta efter.

Jag åker idag på K2 Ikonic 80 Ti, 177cm.
Jag är 188cm lång och väldigt tung, cirka 150kg.

Ifjol hade jag 25 skiddagar, och i år slutar det på ungefär 35.
Känner att jag utvecklats mycket dessa 2 säsonger, tidigare har jag bara åkt som barn.

Jag skulle vilja testa en lite bredare skida, typ 90-100.
Tycker fortfarande det är svårt att åka kontrollerat när det blir uppkört/slaskigt. Det blir väldigt mycket mer sladdande.

Skulle det vara värt att testa en bredare skida? Skulle en bredare skida "flyta" bättre på sämre underlag även för mig som tung?
Med tanke på min vikt så är ju en stabil och relativt styv skida vägen att gå antar jag?

Allt gott!

Bayd99

Medlem
Blizzard bonafide 97 skulle jag tänka kunna passa dig. En allmountainskida är mer förlåtande i sämre förhållanden generellt.

Kungpulan

Aktiv medlem
Jag har exakt samma skida (och längd) som du men väger in på nätta 110 kg (😅). Upplever skidan som väldigt styv min vikt till trots men upplever inga större problem när det är uppkört eller slask. Däremot är det kämpigt i offpist och variabel snö. Det har väl en del att göra med min åkteknik såklart men det är en annan diskussion.

Har testat 5-6 par skidor denna säsong, bland annat Line vision, Line Blade, Stöckli stormrider 95, Fischer Ranger 94. Och den skidan som verkligen stack ut var Line Blade. Den käkar uppkört till frukost, man behöver bara tänka sväng så svänger dem osv. De är snäppet mjukare än 80 ti men inga nudlar för den saken skull.

Sladdaren

Ny medlem
Tack för er input! Den där blizzard skidan ser intressant ut.
Hej
Om du vill ha ett par skidor som är lättsvängda, tuggar allt och gör dig till bättre åkare skulle jag satsa på ett par Hendryx skidor, Om du åker i Sverige och bara vill ha ett par skidor skulle jag satsa på Boiler som är 85 under midja, stabil som tusan men lättåkta, Deras 917 är mer offpist ca 95 under foten, men då behöver du ett par pistskidor också. Kostar en slant men är klart bättre än tex stöckli i samma prisklass. Själv kör jag med hendryx Deguello i pist och boiler i allt annat här i Sverige, i Alperna har jag Enforcer pro och hoppas alltid på pow

TopiNieminen

Aktiv medlem
Hej
Om du vill ha ett par skidor som är lättsvängda, tuggar allt och gör dig till bättre åkare skulle jag satsa på ett par Hendryx skidor, Om du åker i Sverige och bara vill ha ett par skidor skulle jag satsa på Boiler som är 85 under midja, stabil som tusan men lättåkta, Deras 917 är mer offpist ca 95 under foten, men då behöver du ett par pistskidor också. Kostar en slant men är klart bättre än tex stöckli i samma prisklass. Själv kör jag med hendryx Deguello i pist och boiler i allt annat här i Sverige, i Alperna har jag Enforcer pro och hoppas alltid på pow
Jag skulle inte säga att 927 är en offpistskida utan en bred pistskida med mycket pulver i. Hendryx Bonzo däremot passar fint i offpist.

Sladdaren

Ny medlem
Jag skulle inte säga att 927 är en offpistskida utan en bred pistskida med mycket pulver i. Hendryx Bonzo däremot passar fint i offpist.
Köper din tanke, men offpist är ett brett område och pratar vi Sverige tex Åre funkar den utmärkt som offpist skida, ska vi vara noga så är Bonzo nästan en bred pistskida jämfört med mina Enforcer med tanke på dess egenskaper, Bonzon går bäst i pist och stökig offpist medans Enforcer har en följsammare gång i puder och i skog pga dess rocker. Men håller med dig att det är Hendryx offpistskida om man räknar en av hans modeller som offpist. Finns ju en del gamla modeller som funkar bra där ute också.

TopiNieminen

Aktiv medlem
917 funkar väldigt dåligt i utanförpisten pga. saknaden av tailrocker. Jag har två par av 917 från olika utgåvor som har olika rockeprofiler, själv. Så håller inte Bonzo måttet som offpistskida heller som du säger men den funkar som AM-skida närmare sagt.

fredw

Aktiv medlem
Tror iofs inte du ska gå upp i bredd av just det skälet, att du är tung. Det finns "smala" skidor som diverse extremt duktiga skidåkare med stor tyngd och kraft åker fint på. Å andra sidan är det ju många av oss som trivs utmärkt överallt på skidor med 90 mm+ midja, så varför inte. Och visst ger bredd mer "flyt". Men bredd och styvhet följs inte åt.

beggan

Ny medlem
Väcker lite liv i denna tråd då jag inte köpte några nya skidor ifjol.
Är nu i köptaget och önskar er expertis vad jag ska tänka på.

Åker som sagt på K2 Ikonic 80TI idag, och jag trivs egentligen med dom. Men känner att jag skulle vilja gå upp på en längre skida. Och det är tråkigt att köpa samma modell!

Jag har sneglat lite på Völkl Kendo som ser trevlig ut, någon som har input på den?

Om inte, önskar gärna tips på skidor med en bredd på cirka 85-95.
Jag vill tro att jag förbättrat min åkning en aning och åker lite "tuffare" nu. Och har droppat cirka 15kg sen förra säsongen.

farsan56

Aktiv medlem
Om nu inte hustrun var så förbaskat kinkig skulle jag ha mina Blade bredvid i sängen.
Det här tänker jag inte utveckla vidare, men du fattar nog poängen ;)

christer75

Ny medlem
Völkl Mantra 102 skulle nog passa bra, finns till bra priser i tyskland, vill du ha lite smalare så finns Mantra M6,
som tidigare förslagits så är nog Bonafide 97 också ett bra val, eller Brahma 88 som smalare alternativ,
dessa har väl inte flytet som ännu bredare skidor med mer rocker men att ligga på i uppkörd pist funkar dom ypperligt till

Topp