Köpråd, all mountainskida

Delmar78

Ny medlem
Hej! Var ett tag sedan jag var här. Har haft ett uppehåll från skidåkningen på 8år, otroligt tråkigt men tyvärr sant, men nu är det dags att komma igång igen. För att komma igång så har jag beslutat att dra ner till Bad Gastein en vecka väldigt snart och bara åka så mycket jag bara kan!

Tittar just nu på två skidor, K2 Reckoner 112 och Faction Candide 2.0. Sitter idag på en tight budget då jag börjat plugga igen. Har hittat dessa två skidor till väldigt bra pris.

Jag är en åkare som gillar att stå på i pisten med stora carvingsvängar men vill nu även på allvar ta tag i offpistdelen och utvecklas där. Har dock en ambition att utveckla så mycket som möjligt med min åkning. Men vill verkligen ha en skida som funkar överallt, särskilt nu när jag inte har råd att ha flera.

Jag är 190 lång och väger 85kg.

Och vilken längd ska isåfall jag välja?

Faction i 183 el 188?
K2 i 184 el 191?

Stort stort tack på förhand för alla tips och input! :)

RWD

Aktiv medlem
Verkligen ingen som har någon input här? :)
Har ingen erfarenhet av dessa skidor men har kollat lite på Candide 2.0 Skulle nog säga att du borde välja 188 på Faction. Den är väl i och för sig ganska styv men låg camber, och twintip tar ju bort en del av längden. Men tror ändå den har ganska lång effektiv kant, bl a. pga. att den inte har så mycket taper.
Ganska tunga också.

RWD

Aktiv medlem
Tack! Så tacksam för all sorts info.

Är en tung skida på el dåligt? 🤔
Beror på vad du gillar, tänker att om du vill åka mycket offpist så kan det vara bättre med lite lättare skida. Candide 3.0 t.ex är 112mm bred men ändå c:a 200g lättare. Mindre metall i den bl.a. men det påverkar ju andra egenskaper. 2.0 är förmodligen betydligt bättre och stabilare i pist.
Jag tror absolut att ct 2.0 ör en väldigt bra skidor, har fått bra recensioner. Den är kanske inte optimal för det fluffigaste pudret men säkert helt ok i de mer normala offpistförhållandena, och skulle tro att du har betydligt roligare med den i pisten än en bredare och lättare skida.

Senast ändrad:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Delmar78 Härligt att du ska börja åka igen! Nu verkar du ha bestämt dig, så nedan får bli mer kuriosa, hoppas inte det förvirrar dig mer än hjälper 😁

Reckoner 112 åkte jag i våras och stortrivdes på dem, Candide 2.0 lr 3.0 har jag personligen inte åkt. Här är mina tankar om K2-skidan iaf: https://www.freeride.se/skidtest-k2-reckoner-112-2022/

Här ser du våra test på Freeride-skidor 101-112 mm: https://www.freeride.se/basta-freeride-skidor/

Här är all Mountain 86-100mm: https://www.freeride.se/basta-all-mountain-skidor/

Delmar78

Ny medlem
@Delmar78 Härligt att du ska börja åka igen! Nu verkar du ha bestämt dig, så nedan får bli mer kuriosa, hoppas inte det förvirrar dig mer än hjälper 😁

Reckoner 112 åkte jag i våras och stortrivdes på dem, Candide 2.0 lr 3.0 har jag personligen inte åkt. Här är mina tankar om K2-skidan iaf: https://www.freeride.se/skidtest-k2-reckoner-112-2022/

Här ser du våra test på Freeride-skidor 101-112 mm: https://www.freeride.se/basta-freeride-skidor/

Här är all Mountain 86-100mm: https://www.freeride.se/basta-all-mountain-skidor/
Stort tack! Har faktiskt läst det testet av Reckoner.

Det jag försöker hitta är lite mer tydliga skillnader på K2n och Faction.

Om jag nu skulle välja Reckoner istället då skulle väl 190cm vara bäst för mig? Känns bara så himla långt…😂🤔

RWD

Aktiv medlem
Stort tack! Har faktiskt läst det testet av Reckoner.

Det jag försöker hitta är lite mer tydliga skillnader på K2n och Faction.

Om jag nu skulle välja Reckoner istället då skulle väl 190cm vara bäst för mig? Känns bara så himla långt…😂🤔
Det är väl ganska stor skillnad på dem, 10mm i bredd bl.a 200g i vikt/skida. (Reckoner är lättare trots bredare) mer som Candide 3.0
Candide 2.0 har metall /Titanal i konstruktionen, och enligt Factions hemsida "true twin symmetrical shape" .
Reckoner är väl också en hel del freestyleinspirerad, mer taper verkar det som.

RWD

Aktiv medlem
Ja, förlåt förutom bredden. Men nu fick jag mer kött på benen.

Vad menas med taper? 😬
Skidan smalnar av i tip och tail sett uppifrån. Påverkar bl.a hur lång effektiv kanten blir när du ligger på skär framförallt. Vill man ha mycket bärighet på en puder skida så vill man ju både öka bredd men även längd. smalnar man av skidan fram och bak och i kombination med rocker så upplevs den lite kortare utan att förlora för mycket bärighet. Den blir mer lätthanterlig om du vill/behöver sladda lite vid behov också.

SaintX

Medlem
Hade nog börjat med att fundera på hur mycket jag kommer att tillbringa i respektive terräng. 50/50? Bad Gastein i all ära men sen är du tillbaka till Sverige och kanske inte lika stora möjligheter att åka bra offpist. Tänker du över en hel säsong....hur mycket offpist blir det som kräver +100 i midja? Är inte 75% pist, 25% offpist en mer realistisk siffra. Ett par Enforcer, Mantra, QST, Ranger gör inte bort sig i Bad Gastein och håller nog bättre i längden.

RWD

Aktiv medlem
Hade nog börjat med att fundera på hur mycket jag kommer att tillbringa i respektive terräng. 50/50? Bad Gastein i all ära men sen är du tillbaka till Sverige och kanske inte lika stora möjligheter att åka bra offpist. Tänker du över en hel säsong....hur mycket offpist blir det som kräver +100 i midja? Är inte 75% pist, 25% offpist en mer realistisk siffra. Ett par Enforcer, Mantra, QST, Ranger gör inte bort sig i Bad Gastein och håller nog bättre i längden.
Håller med, i så fall skulle jag nog gå på Candide 2.0

Delmar78

Ny medlem
Det är budgeten som sätter stopp just nu, har hittat dessa två till magiskt pris, därför det står mellan dem. Men som sagt det lutar åt Candiden, blir nog skitbra. :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp