Köpråd Allmountain för en stor och tung karl

Skitenhielm

Ny medlem
Hallej Halloj!

Det har äntligen blivit dags för nya skidor och pensionera mina 12 år gamla twin tips. Jag är på jakt efter Allmountainskidor lämpliga för min kroppshydda. Jag är 194 cm lång och väger 110 kg. Min åkförmåga är duglig och jag varvar pist och offpist 50/50 i dagsläget men vill köra mer offpist i framtiden. Min stora fundering är när det kommer till skidlängd, specifika saker som märke etc är inte så viktigt då jag tänker köpa begagnat. Är främst ute efter hjälp att komma på ett ungefär vad jag bör leta i skidlängd och bredd. Som referens såg jag ett par Blizzard rustler 10 188 cm på forumets köp och sälj som jag blev sugen på. Men frågan är om de är för korta för mig?

Vad tror ni? Är tacksam för all hjälp!

Mvh

fredw

Aktiv medlem
Halloj. Är nog till stor del en smaksak. Det finns många (kanske särskilt här på Freeride) som är klenare byggda än du som aldrig går under 98 mm i midjemått, och en del gillar långa skidor. Bland dessa gillar en del väldigt stadiga skidor, andra vill ha mer "lekfulla". Det är också väldigt olika för olika skidor hur deras längd påverkar åkegenskaperna.

Men om jag hade haft dina mått och *verkligen* åkt 50/50 pist/offpist så hade jag för "allmountain"-åkning siktat på minst 100 mm i midja och gärna minst 190 cm längd.
Å andra sidan finns det säkert skidor där 188 cm skulle fungera utmärkt för dig - beror på deras geometri. Så Blizzard Rustler 10 kan vara ett utmärkt val, många verkar gilla den (har inte testat själv).

Tälja

Medlem
Hallej Halloj!

Det har äntligen blivit dags för nya skidor och pensionera mina 12 år gamla twin tips. Jag är på jakt efter Allmountainskidor lämpliga för min kroppshydda. Jag är 194 cm lång och väger 110 kg. Min åkförmåga är duglig och jag varvar pist och offpist 50/50 i dagsläget men vill köra mer offpist i framtiden. Min stora fundering är när det kommer till skidlängd, specifika saker som märke etc är inte så viktigt då jag tänker köpa begagnat. Är främst ute efter hjälp att komma på ett ungefär vad jag bör leta i skidlängd och bredd. Som referens såg jag ett par Blizzard rustler 10 188 cm på forumets köp och sälj som jag blev sugen på. Men frågan är om de är för korta för mig?

Vad tror ni? Är tacksam för all hjälp!

Mvh
Hej
Det optimala är nog att ha minst två par skidor en riktig pistdkida med en midja runt 68-72, då merparten av åkning sker i pist. Sen en offpist med 100-105 midja,vill du sen utöka kan en med ca 82-88 midja vara bra i uppkörd pist/vårsnö.
Lycka till!!

kungfujoe

Ny medlem
Skönt att se att det finns fler i min viktklass därute!
Min erfarenhet säger: inte under 100 midja om du vill ha lite bärighet utanför pisten.
Jag åker på ett par Salomon Quest 106 188 långa och stortrivs.

Skönt att se att det finns fler i min viktklass därute!
Min erfarenhet säger: inte under 100 midja om du vill ha lite bärighet utanför pisten.
Jag åker på ett par Salomon Quest 106 188 långa och stortrivs.
Hej
ja 100-105 är inte dumt i pudret,här nere där jag bor är ju skitouring en jättegrej,och då liger ju skidorna i det spannet men fjäderlätta och svindyra.
Själv åker jag på allt från 68-88 midja,då det blir mest piståkning pga jobbet(skidlärare).Men en och annan pudersväng blir det också.
Ha det bra i vinter!!

Topp