Köpråd av skidor för kortväxt tonåring

pAcmAn1

Medlem
Hej
För att göra en lång historia kort:
Har en dotter som fick en hjärntumör i 2 årsåldern och behandlas därefter under 1 år.
Hon är idag 15 år och en stark överlevare. När man 'rotar runt' i huvudet så händer det ju saker och en av dessa är att hon endast är 145 cm idag och inte kommer bli mycket längre.
Hon lärde sig åka skidor för några år sedan och lär sig mer för varje år och gillar att köra lättare offpist även om hon är försiktig. Hon kör idag på ett par K2 Missconduct 139 cm med 75 mm under foten. De är nu slitna och det är dags att uppgradera.
Jag vill hitta ett par lättåkta juniorskidor som hon kan utvecklas på och har tittat på följande där det finns längder som passar henne.

Blizzard Sheeva/Rustle team kids 90 mm under foten
K2 Mindbender jr. Kids 84 mm under foten
Fischer Ranger FR Kids 90 under foten.
Head Kore Kids 85 mm under foten.

Någon som har erfarenheter av dessa skidor eller kan tipsa om liknande. Viktigt att de är lekfulla och inte en juniorraceskida.

Völkl Mantra jr, Salomon qst jr osv har inte längder som passar henne.

RWD

Medlem
Mantran finns väl i 148 och 158, men det är ju en ”barnskida”.
Min dotter åkte på ett par Rossignol Smash 7 150cm förra året då hon var 14 och c:a 45kg, efter att ha åkt på mantran året innan), bra skida om man vill börja åka lite off-pist men de fungerar ändå riktigt bra i pist.
Lillebrorsan 10år 36kg 148cm åkte på dem i början av denna säsong och det fungerade fint. Köpte dock ett par Völkl confession jr till honom också viket blev favoritskidan sen

Senast ändrad:

Medlem
Scott Rook 142, 110/76/105. 76 låter inte som mycket håller jag med om men i förhållande till övriga mått så blir det bra. Tip&tail är välbyggda så lössnö, skravel och uppkört är inga problem. Min son har växt ur sina och kör numera på Salomon SFX som inte alls är samma skida och det påminner han mig om dagligen...
Hur ser det ut med Extrem Roots?

Koppelman

Aktiv medlem
Line SFB Shorty finns ju i 145 cm, kanske dock i bredaste (107 mm) och längsta laget? Anses väl annars som en väldigt lekful och lättåkt skida.
Även Moment har ett har PB&J i 136 resp 146 cm (83 mm) och även 4FRNT (jackal & Coytoe) såväl som Icelantic (Scout 85 och 88) erbjuder barnmodeller. Känslan är att de flesta ameriskanska tillverkarna erbjuder offpistmodeller för ungdomar.

Halvsmurfen

Medlem
Black Crows Magnis. När jag snabbgooglade på längder såg jag att det fanns en flickversion (Birdie) också, samt att det är rea på Alpingraraget. Mina grabbar har kört dessa ungdomsskidor två år. De är lättåkta men kanske lite mjuka för lite ädre grabbar som kör hårt men för er blir de nog perfekta.

lmk30

Aktiv medlem
Jag skulle nog inte vara så rädd att gå upp lite i längd. Om hon är ganska bra på att åka kommer det inte märkas någonting. Med 145cm i rocken skulle jag inte rädas att åka på en skida kring 150 cm eller möjligen något över. Givetvis beror det också lite på hur tung hon är, ju tyngre, desto mindre problem att gå upp i längd.

pAcmAn1

Medlem
Tack för alla svar.
Just nu lutar det åt Blizzard Sheeva Team då dottern tycker den är finast.....
Tydligen verkar dottern köra med översidan istället för undersidan.... 😂

RWD

Medlem
Tack för alla svar.
Just nu lutar det åt Blizzard Sheeva Team då dottern tycker den är finast.....
Tydligen verkar dottern köra med översidan istället för undersidan.... 😂
Om du kollar på jr skidor så har du ju även Völkl Confession jr. Min son snart 11 år 148cm, 36-37 kg kör på ett par i 153cm och älskar dem även i pisten. Han är dock rätt duktig och lägger lätt upp dem på skär trots 100mm midja.
Lutar nog att det blir ett par i 163cm till honom till nästa säsong.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp