Köpråd - Comeback

Skidkotten

Ny medlem
Köpråd - Comeback
Jag började åka skidor när jag var 5. När jag var 15år bytte jag till snowboard vilket jag fortfarande åker och har inte stått på ett par skidor sedan dess. Det är nu 28 år sedan….

Nu har kidsen börjat åka skidor (4 och 5år gamla) och jag har hittills coachat dem till fots, men det börjar bli läge att vi alla åker liften upp.

Jag behöver alltså göra en skidcomeback.

Jag har dålig koll på det moderna utbudet, men vad jag har förstått så är det viktigt att köpa bra pjäxor.
Min inställning till inköpet är buy-once cry-once.
Alltså bra grejer, men gärna på rea.

Jag är 187 cm lång och väger runt 100 kg.
Vilka är bäst i Stockholmsområdet på pjäxor?
Mina fötter är nog lite speciella då de flesta skor jag prövar inte sitter skönt. Ska jag gjuta?

Vad ska jag sedan kika på för skidor?
kommer åka pist, vill ha stabila skidor som är lätta att svänga med. Har inte tänkt tävla eller åka störtlopp ned men vill ändå ha en bra skida som håller ett par säsonger.

Tack för input!

Emmis

Aktiv medlem
Köpråd - Comeback
jag har lite samma historia som dig. Och i mitt fall satt nog inte skidåkningen alla kvar i ryggen då jag började med skidor igen efter 30.
De råd jag kan ge; ja satsa på skorna, gällande butiker i stockholm har andra bättre koll. men knappast behöver du formgjuta om du inte har extrema problem
skidorna kan du köpa nått standard från xxl ( billigt) å sen uppgradera dig efter nått år. Eller så hyr du dem, beroende på om åkdagarna är 2 eller 15 i året.

Sen på den punkt jag felade: hur svår kan de vara att åka skidor; jag har ju kunnat o ganska bra dessutom. träna lite å sen tar du lektioner.

fredw

Aktiv medlem
Köpråd - Comeback
Här är ett köpråd avseende skidor som du inte vill ha - det är ingen bra tajming, det är svårt att thitta fynd just nu. Dålig kronkurs, få bra reor ännu mitt i högsäsongen. Kanske är detta det "nya normal" men... Hitta pjäxorna först.

Om du insisterar så är här en ur högen, omtyckte allroundskida med stor "sweet spot"... Dock ej billig trots 20% "rabatt".

miol11

Aktiv medlem
Köpråd - Comeback
2021 och i för kort längd för TS men för nån mindre kanske.....

Skidkotten

Ny medlem
Köpråd - Comeback
2021 och i för kort längd för TS men för nån mindre kanske.....
Vilken längd ska jag ha, är inte 175 cm bra?

Skidkotten

Ny medlem
Köpråd - Comeback
Här är ett köpråd avseende skidor som du inte vill ha - det är ingen bra tajming, det är svårt att thitta fynd just nu. Dålig kronkurs, få bra reor ännu mitt i högsäsongen. Kanske är detta det "nya normal" men... Hitta pjäxorna först.

Om du insisterar så är här en ur högen, omtyckte allroundskida med stor "sweet spot"... Dock ej billig trots 20% "rabatt".

Jag behöver inte köpa nu, kan vänta till senare på säsongen. Men behöver lite tips på vad jag ska spana efter.

Rogszy

Medlem
Köpråd - Comeback
Testade några av k2s disruption förra vintern. Kändes stabila och väldigt lättåkta. Provade sti, mti och 78 ti.
Har själv en pågående kärleksaffär med völkl deacon 80. Fantastisk skida men inte så förlåtande.

fredw

Aktiv medlem
Köpråd - Comeback
Åker också på Deacon80. Funderar också på om kärleken är helt ömsesidig - den kunde ha varit litet snällare mot mig efter allt beröm som jag gett den under åren.

e18

Medlem
Köpråd - Comeback
Jag började åka skidor när jag var 5. När jag var 15år bytte jag till snowboard vilket jag fortfarande åker och har inte stått på ett par skidor sedan dess. Det är nu 28 år sedan….

Nu har kidsen börjat åka skidor (4 och 5år gamla) och jag har hittills coachat dem till fots, men det börjar bli läge att vi alla åker liften upp.

Jag behöver alltså göra en skidcomeback.
Been there, done that. Min plan var att gå tillbaka till snowboard när ungarna klarade sig själva, men så blev det inte.
har förstått så är det viktigt att köpa bra pjäxor.
Min inställning till inköpet är buy-once cry-once.
Alltså bra grejer, men gärna på rea.
Jag köpte pjäxor på Blocket!?! Nyskick och nästan gratis. Hyfsad nöjd när jag fick hem dem och konstaterade efter ett sekund på foten att de var bra - men blev utrolig förvånad första turen i sittliften: What a pain!!! Efter 1 vecka åkning + uppvärming av skalet så kunde jag åka från first chair till lunch utan att skrika av smärta - nu hittar jeg ingen pjäx som är bättre (jättetur at jag inte brukte flera sekunder där i soffan). Mitt råd: Gå till en sportsaffär som har koll!

Vad ska jag sedan kika på för skidor?
kommer åka pist,
Varför inte offpist? Åka snowboard när det blir puder? Samma trodde jag - men det var innan jeg testade feta skidor i puder.

Du behöver inte titta längre. Svaret är Armada ARV JJ. Om du har plats till två par skidor tror jag det ideala skulle vara att köpa ett par SL-skidor med kort radius för att sakta carva runt med barnen, och sen blir det några dad-laps på JJ medan familjen äter sin lunch - och så klart för de mornar då pappa behöver ta några varv först för att kolla om det har snöat för mycket under natten.

Sök på Blocket och Freeride's köp & sälj.

Min slutsat bygger på - i kronologisk ordning - the story of (some of) my skis:

no 1:
bara ALU versionen. The Alu top sheet took all the beating the kids would come up with. Was amazed how its possible to stay in control on skis in all kinds of conditions and any speed. Needed a lot of speed to get to life so looked for something more family friendly.

no 2:
Turns so much better than no.1 and still wide according to some - but FAR from wide enough during those lunch laps in easter slush or pow. Would have preferred an even shorter radius for slow speed carving with the kids

no 3:
Discovered how incredibly fun pow skiing is on these (snowboard has been collecting dust since) but oh so boring in the piste when getting back to the lift - wanted pow skis which carves better.

no 4:
Rumors said these were decent carvers. Maybe they are, only I'm too light? - or maybe just decent carvers for their 124 mm waist? Too long radius for my taste as a piste carver

no 5:
Got them almost for free. Plan was to use them as early-season/late-spring/ rock skis to extend the life of no 2 and no 4 - but turned out to be a real fun ski, and became my one-quiver ski for next trip to the alps. Made me realize I might never need anything less than 10 cm wide again. Want something like only newer with rocker for better pow perfomance and new bindings that does not pre-release.

no 6:
no 5 was too good to not care about so I needed a replacement for those early season/late spring rocky days. Was curious to test a real twin-tip and this was what Blocket served. I keep them for those rocky days, the rail and I to that day I'm gonna learn to butter. They're my softest and lightest ski.

no 7 - FINALLY - THE SKI - LOOK NO FURTHER
Surfs great! Of course - just look at the shape
Carves great! It's true. I carve much better with these than Medelsvensson on his eurocarvers (but I guess that is true for everyone in this forum irrespective of ski).
What else can a snowboarder ask for?
If I had to choose only one ski - this would be it - no doubt.

Lite äldre modell men de vel bar o köp :
Sen e de bar o åk

Epilog.
No.1 and 3 are sold. No 2 is collecting dust - could just as well sell them. Forgot to mention Liberty Helix and Salomon Q105 which I sold to friends who I thought needed something wider than their Völkl RTM 84 - and they agreed for powder. Now their 84's are collecting dust together with my 82's.

Topp