Köpråd med annan inriktning

ElloK

Ny medlem
Hej!
Jag är på jakt efter nya skidor och står inför två val - antingen köpa skidor som är anpassade efter hur jag åker (mest pist, ofta med småbarn) eller skidor som är anpassade efter hur jag tycker det är roligast att åka (off-pist). Nu till min fråga:

Tror ni att man ser till att åka mer av det man gillar om man köper utrustning som passar för det? I den mån det har intresse är jag rätt dålig utanför pisten men tycker det är skitkul. Min tanke är att ett par lättåkta skidor som är bra utanför skulle trigga mig att köra mer som jag vill.

klassy

Aktiv medlem
Varför inte satsa på en skida som fungerar bra, men inte bäst, överallt?
Låter som en one-ski quiver skida skulle passa dig bra. Du kan ha riktigt roligt med en sådan över hela berget. Den ger dig en utmaning och utvecklar dig mer än en vanlig pistskida i pisten och den fungerar bra och utvecklar dig mer än en ren offpistskida i offpisten.

Förslag:
Line Sick Day 110
Rossignol Soul 7 / Soul 7 HD
Salomon QST 106
Extrem Opinion 108 (Om du vill stödja ett svenskt företag)
Black Crows Atris

Ta dig en titt här på alla skidor som är mellan 98-110mm i midja, en bredd som jag och många andra tycker passar bäst i alla lägen: Skidor 98-110mm

Här har du även de som går under klassen "allmountain", i samma mått: Allmountain 98-110mm

Förmodligen kommer det många fler med åsikter på vad du ska köpa.

Senast ändrad:

ElloK

Ny medlem
Tack för svar. De skidor du beskriver tycker jag är mer av det jag skulle kalla offpist. Säger kanske mer om mig än om skidorna. :) Har i alla år hyrt skidor utan att kunna ett smack, och har märkt att vissa kan man åka helt obehindrat med när det är lite lös snö medan jag har klart svårt med andra. Har dock inte åkt på så breda som 105-110 mer än ngn enstaka gång. Måste nog testa ett par sådana - helst så lättåkta som möjligt.

ElloK

Ny medlem
Förresten är det klart att man vill stödja ett lokalt företag - Opinion (Extreme) är väl Årebaserade? Men det får ju inte bli på bekostnad av glädjen om de är för svåråkta...

klassy

Aktiv medlem
ElloK sa:
Tack för svar. De skidor du beskriver tycker jag är mer av det jag skulle kalla offpist. Säger kanske mer om mig än om skidorna. :) Har i alla år hyrt skidor utan att kunna ett smack, och har märkt att vissa kan man åka helt obehindrat med när det är lite lös snö medan jag har klart svårt med andra. Har dock inte åkt på så breda som 105-110 mer än ngn enstaka gång. Måste nog testa ett par sådana - helst så lättåkta som möjligt.
Jaha okej, trodde du syftade på skidor med en midja på över 120-125mm när du sa offpist, vilket jag tycker är onödigt styrt oavsett. 115-118 är så brett men kan behöva, och det har skidtillverkarna förstått och därför är t.ex. Salomons bredaste skida på 118mm i midja i årets upplaga.

Jag tycker du ska satsa på Salomons QST 106, läser du om de skidorna så har de i princip fått bäst i test, i allt.

Då jag endast ska använda en skida så använder jag mig av mina Rossignol Soul 7, förutom i år så har de i fått bäst i test tre år i rad. Oerhört roliga över hela berget. Bra flyt, bra carving förmåga och man kan latja på dem! Dock har ju modellen några år på nacken, så därför tycker jag du ska satsa på Salomon QST 106. En utmärkt skida.

klassy

Aktiv medlem
ElloK sa:
Förresten är det klart att man vill stödja ett lokalt företag - Opinion (Extreme) är väl Årebaserade? Men det får ju inte bli på bekostnad av glädjen om de är för svåråkta...
Ja det stämmer! Har själv aldrig åkt på Opinion-skidor, men av det jag hört så ska de vara bra, men då rekommenderar jag 98-100mm modellen då 108mm verkar vara något av en skida man kör på snabbt på.

sh1ft

Ny medlem
Alla skidor tidigare nämnda låter som bra alternativ!
Rossignol skidorna är vad jag förstått det överlag ganska så lättåkta (jag har bara testat de med flex 70 pjäxor så kan inte säga så mycket alls)

Ett par andra skidor att kolla in:
Line sick day 102, samma som ovan fast bättre i pist, lite sämre utanför.

Nordica Soul Rider (97 midja) fått mycket bra feedback i tester

Eventuellt nordica enforcer (100 midja)

ElloK

Ny medlem
Kanoninput igen - men vad tror ni om den initiala frågan, om man köper ett par skidor som är bättre utanför pist, kommer det att påverka så att man kör mer utanför och därigenom tränar mer på det (trots allt kommer knappast skidorna utan åkförmågan tyvärr att vara flaskhalsen i mitt fall)?

klassy

Aktiv medlem
ElloK sa:
Kanoninput igen - men vad tror ni om den initiala frågan, om man köper ett par skidor som är bättre utanför pist, kommer det att påverka så att man kör mer utanför och därigenom tränar mer på det (trots allt kommer knappast skidorna utan åkförmågan tyvärr att vara flaskhalsen i mitt fall)?
Det tror jag absolut, du kommer vilja ta dig ut!
Offpist är inte alls svårt med midjebredden vi tipsar om här, man lär sig mycket snabbare än att ta bra carvingsvängar och bra åkteknik i pisten. Du behöver inte oroa dig om att vara dålig, du kommer lära dig snabbt och crashar du så gör det inte ont ändå :cool:
Du kommer ha galet kul utanför pisten med ett par allmountainskidor, såpass roligt att det är det roligaste du gör på hela året. :lol: Underskatta de inte i pisten heller, där kan man köra på mer än vad man vågar ändå.

Dessutom anser jag att bredare skidor fungerar bättre i dåligt preparerade pister, eller på eftermiddagarna då puckelpisterna bildas, dvs roligare med småbarnen ändå!

Senast ändrad:

ElloK

Ny medlem
Bra - precis vad jag behövde höra! Dags för ett par nya skidor helt enkelt!

ElloK

Ny medlem
Köp blir det men det är en djungel. Det får bli Luciatestning i Åre. Ni som har varit på tester förut - hur många olika par är vettigt att hinna med på en dag? Dvs ska man testa kvantitativt eller kvalitativt?

Ake_Astrom

Medlem
Tänk bara på att försäsong i Åre ger ju inte de bästa förutsättningarna för att testa offpistskidor :(
Och ja jag vet att vi har ett testgäng som skriver mycket bra recensioner på skidor och det är i första hand bredare skidor de testar men deras samlade erfarenhet är "ganska" stora :)

ElloK

Ny medlem
Det har du helt rätt i, och jag räknar inte med att kunna göra något test som på något sätt är allmängiltigt eller hjälper någon annan - men det är ju svårt för andra att bedöma hur det känns för mig (inte minst eftersom de är bättre skidåkare). Jag kommer använda deras tester för att göra en grovsortering och sen se vilka jag trivs bäst med... Sen är det ju alltid kul att prylladda.

GoranC

Aktiv medlem
För att få någon känsla för det du åker på så behöver du några åk på varje par. Jag tycker själv att dom där testhelgera mer är för att det är kul än att få en känsla
Man åker in sig på det mesta i skidväg efter nån dag. Men fokusera på Max tre fyra par, åk samma par vid ett par tillfällen under dagen.
Man brukar inte vara i topptrim direkt på försäsongen.
Och satsar du på kvantitet lär du bara bli än mer rådvill.
Eller köp ett par Soul 7, eller smalare Sin 7 dom lär funka bra båda två

/GC

ElloK

Ny medlem
Goran - tack för svar. Svårt att bli klokare - i ena tråden råder man att prova själv, i andra att kör in sig på vad som helst (soul 7 är möjligen inte vad som helst). Hur som helst, fått sjukt mkt bra tips och använder dom som grovsortering inför testning (3-4 par på ett par dagar).

Knuta

Medlem
För min del tycker jag att jag känner bara efter ett eller ett par åk om jag "trivs" på ett par skidor. Man hamnar rätt och skidan gör som jag vill. Givetvis kan man åka in sig på det mesta, men hur kul är det om det inte känns rätt?
Exempelvis trivs jag inte alls på Soul 7, trots flera teståk samt en hel alp-vecka på dessa medan andra älskar dem.
Testa absolut Opinion, både 98,108 och 118, grymma skidor!

ElloK

Ny medlem
Jag tror 118 är för brett för mitt behov (ett par veckor i svenska fjällen och någon helg i alperna per år). Men är utan tvekan sugen på både 98 och 108. Räcker 98 för svenska förhållanden?

havreboll

Aktiv medlem
ElloK sa:
Jag tror 118 är för brett för mitt behov (ett par veckor i svenska fjällen och någon helg i alperna per år). Men är utan tvekan sugen på både 98 och 108. Räcker 98 för svenska förhållanden?
Tänk om, frågan är snarare räcker 98 verkligen för att flyta i den lilla snön som kommer i Sverige när det väl snöar. Går du för smalt kommer du att stå på skaren...

ElloK

Ny medlem
Tack för tips - får testa lite bredare och se hur det känns...

lmk30

Aktiv medlem
Inga problem att gå från en smalare skida till en i segmentet som beskrivs ovan (95-105). Efter några åk brukar det sätta sig utan allt för mkt besvär.

GoranC

Aktiv medlem
Skule jag bara fått ha ett par skidor så runt skulle dom vara runt 110 mm. Har ett par Hendryx PH som är 110 mm. Funkar ypperligt i pist och fungerar bra i offpisten. teståkte opinion 108 ett par åk i fjol i Trysil, kan bara instämma i att dom var bra, lättåkta och bra pistprestanda. Utanförpistpkning fanns ingen möjlighet att prova, men tror säkert att dom funkar väldigt bra där oxå då detta är det dom primärt är utvecklade för. Funkar garanterat som enda skida om du trivs med dom.
Har även hört mycket gott om Blizzard Gunsmoke, har varit nära beställningsknappen ett par gånger.

PhatFred

Aktiv medlem
ElloK sa:
Ni som har varit på tester förut - hur många olika par är vettigt att hinna med på en dag? Dvs ska man testa kvantitativt eller kvalitativt?
När jag var på skidtest för ett par år sen hade jag gjort en intresselista att pricka av. Jag körde två åk på varje testat par och pratade in på telefonens diktafonapp vad jag tyckte efter typ varje halvtimme.
Till slut blev det 29 par på två dagar, tror jag. När jag sen skrev mitt eget lilla testprotokoll mindes jag känslan i de bra och de dåliga, medan mittskiktet hade förbleknat.

ElloK

Ny medlem
Tack för tips - jag ska scouta listorna för att se vad som finns på testdagarna. Några 29 par kommer det inte att bli men diktafonidén låter kanon!

ElloK

Ny medlem
Har i alla fall hittat ett par pjäxor att testa skidor med. Ett par Salomon QST 130 blev det. Tighta som f-n så det kommer att göra lite ont i början men det får man ta...

klassy

Aktiv medlem
ElloK sa:
Har i alla fall hittat ett par pjäxor att testa skidor med. Ett par Salomon QST 130 blev det. Tighta som f-n så det kommer att göra lite ont i början men det får man ta...
Riktigt bra val! QST Pro?
Jag har 110:an, sitter som ett smäck!

Fick du med sulor med tech-inserts?

ElloK

Ny medlem
Nej, inga Techinserts, bara vanliga - men det räcker för mig tills vidare.

ElloK

Ny medlem
Efter all hjälp jag fick här med tips återkopplar jag med slutrapport. Åres skidtestardagar gav möjlighet att testa följande skidor:

Opinion 98 - skön känsla så snart det var lite mer snö, men på tok för fladdriga på hårt/is för min smak.

Project 100 - trygga och stabila men inte något extra, gör jobbet typ.

Salomon QST 99 (?)/106 - bra skidor som känns på lekfulla och stabila på samma gång, ett mellanting mellan de båda skidorna ovan enligt mig.

Nordica Enforcer 93/100 - min testfavorit var NE 100, rolig, fartstabil, bra på alla underlag jag körde. Säker som Project 100 men lättsammare. Älskade skidan. Även 93-modellen gillade jag men inte lika mkt som 100.

Stöckli Stormrider (?) 107 (inte säker). Också en skida jag gillade mycket, fartstabil, helt ok på allt som kom i vägen.

Head Monster 106 (ca). Hann bara ett åk i isig ganska brant pist. Där hade jag svårt att hantera dom. Det och att de målat dit något slags grönt giftmoln som får mig att må illa och känna att jag hade de fulaste skidorna på berget gör att jag inte känner att jag kan bedöma skidorna.

Alltså: Jag köpte ett par Nordica Enforcer 100 i längden 185 cm. Tror jag kommer att trivas med dom. Nu återstår bara att hitta ett par lätta skidor att tura med...

Tack för alla tips - och särskilt tipsen att testa. Även en rättså begränsad åkare som jag själv upplever olika skidor väldigt olika, och jag hade valt ngt annat om jag köpt osett.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp