Köpråd MTB/freeride/(hardtail?)

jcca

Medlem
Tja!
Jag är helt nybörjare på cykla mountainbike, men jag hade tänkte att börja cykla lite i den lokala skidbacken. (Mycket liten men med lite stigar och "lätt downhill" kan man väl kalla det.)
Det går att hyra cyklar, men vet inte om jag vill göra det någon längre tid, så funderar på att köpa någon begagnad billig cykel för att testa och köra på lite såhär över sommaren.

Jag förstår att man får vad man betalar för, men jag har inte riktigt lust att lägga 10-20k på en cykel såhär i början (innan jag ens vet om det är något jag kommer fortsätta med t.ex).

Men jag har kollat på dessa cyklar beg:

http://www.swebikers.se/admarket/ad.php?id=106326

eller typ

http://www.blocket.se/varmland/Gt_moto_46504365.htm?ca=7&w=1
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=95650

Bra/dåligt? Är det rätt slags cykel för mitt ändamål? Är som sagt otroligt ny på det här, men vill ha en cykel som jag klarar av att åka "lätt downhill", stigar, skogsåkning, möjligtvis mindre dropp osv.
Ska jag kolla på några andra "slags" cyklar?

Har ni några andra tips till mig ang. köp av cykel?
Den får gärna kunna användas på semester i förslagsvis Sälen under sommaren.

Tack för mig!

edit: fixade länkar

Senast ändrad:

Ahlback

Ny medlem
Själv cyklar jag XC, vilket är lika mycket uppför som nedför.
Skulle väl rekommendera någon sådan cykel då man kan cykla i stort sett överallt med dom.

erik_lagg

Aktiv medlem
Tyvärr det funkar inget bra. Ska du köra i backe blir det inte roligt med hardtail.

erik_lagg

Aktiv medlem
Den kan säkert funka för downhill (men den blir inget bra för "uphill"). Men det är väl en för downhill som du vill ha?
Provcykla dock och kolla att allt fungerar på den. Kan tillägga att jag inte alls är så kunnig på downhillcyklar - kör mest xc.

Tomtefar

Ny medlem
Vad du behöver är en All-Mountain-hoj, gärna där du kan ställa om slaglängden från ca 100-160. Tyvärr ryms det knappt i din budget.
Jag hade satsat på en begagnad HT för att satsa på skogscyklingen till att börja med och hyrt när det ska åkas utför. En HT att cykla DH med är inte att rekomendera, tar hårt på cykeln och inte lika skoj. Det finns en anledning att en riktig DH-hoj väger som drygt två HT-cyklar. Med begränsad budget får du relativt sett en mer kompetent HT än en DH.
Som du nog förstått är det inte så enkelt att få en cykel som funkar optimalt både i skogen och nerför berget. Antingen komprimissar man med något mellanting som kanske funkar halvskoj på båda, köper två olika cyklar eller köper en som är bra på en grej och lägger ner den andra grenen tills vidare.
Den vanliga triangelregeln gäller: Hållbart, lätt och billigt; välj två...

jcca

Medlem
Jag förstår dilemmat, det blir ju alltid så att man får tumma på något om man inte ska köpa massa saker. :P

Det kanske går att gå upp lite i prisklass för att hitta någon begagnad AM-cykel (typ trek remedy som verkar vara i en rätt bra prisklass?), för om jag ska börja cykla kommer nog den mesta tiden spenderas i den lokala skidbacken med liftburen åkning (även om det dock är en lite backe), och sedan kanske ge sig ut på någon stig då och då om jag känner för det.

Hyra känns lite jobbigt för då kommer man väldigt snabbt upp i pengar, kostar ju ca 500 kr per dag och det kan säkert bli en hel del dagar under sommaren.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp