Köpråd MTB/freeride/(hardtail?)

jcca

Medlem
Tja!
Jag är helt nybörjare på cykla mountainbike, men jag hade tänkte att börja cykla lite i den lokala skidbacken. (Mycket liten men med lite stigar och "lätt downhill" kan man väl kalla det.)
Det går att hyra cyklar, men vet inte om jag vill göra det någon längre tid, så funderar på att köpa någon begagnad billig cykel för att testa och köra på lite såhär över sommaren.

Jag förstår att man får vad man betalar för, men jag har inte riktigt lust att lägga 10-20k på en cykel såhär i början (innan jag ens vet om det är något jag kommer fortsätta med t.ex).

Men jag har kollat på dessa cyklar beg:

http://www.swebikers.se/admarket/ad.php?id=106326

eller typ

http://www.blocket.se/varmland/Gt_moto_46504365.htm?ca=7&w=1
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=95650

Bra/dåligt? Är det rätt slags cykel för mitt ändamål? Är som sagt otroligt ny på det här, men vill ha en cykel som jag klarar av att åka "lätt downhill", stigar, skogsåkning, möjligtvis mindre dropp osv.
Ska jag kolla på några andra "slags" cyklar?

Har ni några andra tips till mig ang. köp av cykel?
Den får gärna kunna användas på semester i förslagsvis Sälen under sommaren.

Tack för mig!

edit: fixade länkar

Senast ändrad:

Ahlback

Ny medlem
Själv cyklar jag XC, vilket är lika mycket uppför som nedför.
Skulle väl rekommendera någon sådan cykel då man kan cykla i stort sett överallt med dom.

erik_lagg

Aktiv medlem
Tyvärr det funkar inget bra. Ska du köra i backe blir det inte roligt med hardtail.

erik_lagg

Aktiv medlem
Den kan säkert funka för downhill (men den blir inget bra för "uphill"). Men det är väl en för downhill som du vill ha?
Provcykla dock och kolla att allt fungerar på den. Kan tillägga att jag inte alls är så kunnig på downhillcyklar - kör mest xc.

Tomtefar

Ny medlem
Vad du behöver är en All-Mountain-hoj, gärna där du kan ställa om slaglängden från ca 100-160. Tyvärr ryms det knappt i din budget.