Köpråd: Skidor till medelåkare!

Collin11

Medlem
Halloj! Första inlägget. Har åkt skidor två gånger totalt 3 dagar, en gång i Romme och en gång i Säfsen och då främst gröna backar och någon blå här och där andra gången. Vill köpa mig utrustning för jag kommer åka flera gånger framöver och vill då ha med mig eget. Har läst runt och då att en all-mountain skulle vara bra för mig. Jag har checkat in denna men det kanske är helt overkill för mig? https://www.skistar.com/sv/shop/uni...brahma-88-2223-red-579862/?articleId=S-579864

När jag åkte så hyrde jag nybörjar-set båda gångerna. Jag vet inte ens vad jag ska kolla på längre när jag ska köpa. Jag är 180cm och pendlar runt 83-84kg.

Har ni tips?

snej

Aktiv medlem
Av allt att döma är det där onödigt brett för dig. Som nybörjare tjänar du på en något smalare skida för att lättare hitta rätt teknik och kunna få upp skidan på kant. 70-75mm midja eller däromkring och så pris runt 5-6000:- så kommer du få ngt som inte blir Helknas iaf. Skistar kör ju lite rea och stadium har just nu 25% på skidor.

Det viktigaste sen är att du köper pjäxor som passar som de ska och du trivs med (läs: gå till kunnig butik). Skidor kan man i ditt läge kanske chansa lite med att köpa oprövat, men pjäxor får liksom inte bli fel, det kommer förstöra upplevelsen och möjligheten till utveckling ngt enormt.

Senast ändrad:

Collin11

Medlem
Tänkte gå in till XXL, Stadium och Intersport och testa lite pjäxor och tänkte lägga mig lite högre i pris där. De pjäxorna jag fick från hyrfirman på anläggningen var katastrofala. Kunde knappt gå dagen efter.

farsan56

Aktiv medlem
Nej du ska inte ha någon Brahma, helt overkill för dig just nu.
Vill du åka mer nu med egna prylar se till att få pjäxor som passar dig och din åkning.
Skidor köper du beg då får du mycket för pengarna.
Ex. Skistar säljer ut sina hyrskidor nu för under tusenlappen. Allt från rena nybörjare till värsta racelaggen. Med bindning och slipade.
Lycka till, det ska visst vara rätt kul att åka lagg sägs det 😉

pd

Aktiv medlem
Kul att du har fastnat för skidåkning @Collin11 och välkommen till forumet.

Skidorna kommer du att vilja byta upp efter några veckors åkning så köp dem antingen begagnade eller på rea. Håll dig till rena pistskidor till en början och gärna med ställbar bindning så blir de enklare att sälja vidare. Här är två som jag hittade med lite snabb googling. Välj en längd runt 170 cm.

Stadium: Salomon S/Max 10
Skistar: Salomon S/Force SX

Pjäxorna kommer du däremot att använda över lång tid, säkert upp mot 200 åkdagar, så dem vill du få rätt från början. Det är så gott som alltid värt att leta reda på en duktig bootfitter som hjälper dig att välja rätt och anpassa dem efter dina fötter. Räkna med att det kan krävas ett eller flera återbesök för att göra justeringar.

Och så glöm inte att ta några lektioner med skidlärare så du får grunderna rätt från början.

farsan56

Aktiv medlem

Skidorna kommer du att vilja byta upp efter några veckors åkning så köp dem antingen begagnade eller på rea. Håll dig till rena pistskidor till en början och gärna med ställbar bindning så blir de enklare att sälja vidare. Här är två som jag hittade med lite snabb googling. Välj en längd runt 170 cm.

Pjäxorna kommer du däremot att använda över lång tid, säkert upp mot 200 åkdagar, så dem vill du få rätt från början. Det är så gott som alltid värt att leta reda på en duktig bootfitter som hjälper dig att välja rätt och anpassa dem efter dina fötter. Räkna med att det kan krävas ett eller flera återbesök för att göra justeringar.

Och så glöm inte att ta några lektioner med skidlärare så du får grunderna rätt från början.
Jisses @pd det är ju nästan som att man tror att du är en klok man 😃😉😍⛄️⛷

Collin11

Medlem

Tack så mkt. Även Stadium rekommenderade S/Max 10.

GoranC

Aktiv medlem
Jag tycker att du har skaffat en väldigt mjuk pjäxa om du väger > 80 kg.
Ungefär så trodd jag skulle ske då jag läste tråden. Pjäxor är det jäkligaste man kan försöka köpa. Är man inte alls van och bara åkt några gånger är det ju helt omöjligt att veta hur tight ett par pjäxor skall sitta och hur du skall kännas. Helt omöjligt att läsa sig på till skulle jag vilja påstå. 90 flex känns säkert styvt och tight för en ovan, men jag vill nog påstå att det kan vara alldeles lagom att börja med.

Collin11

Medlem
Jag tycker att du har skaffat en väldigt mjuk pjäxa om du väger > 80 kg.
Väger i skrivande stund 86 pannor men kommer när vi åker ligga på mina 83 :) Han i butiken verkade mycket kunnig och visade dalbellon och några k2. Men dom k2 så var min fot lite för lös inne i pjäxan trots att jag drog åt rätt rejält.

Dessa var det andra paret som var lite för stora. Hälen följde typ med uppåt ur pjäxan.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jag tänker också att pjäxorna verkar matcha både skidorna och åkarens beskrivning av sig själv hyggligt. Med hårda pjäxor till snälla skidor hamnar hela totala flexen "nedom pjäxan" vilket blir obekvämt och minskar kontrollen. Typ som när det är -31 i backen och pjäxorna blir till betong (som i Duved 1983).

Men allt detta är ju jättesvårt att bedöma från skrivbordet så egentligen borde man ju inte säga så mycket.... Tror det blir bra!

Det är ju iofs pjäxor med extra stor innervolym och bred läst. Vilket man bara ska ha om man verkligen har den typen av form på sina fötter. Men det kanske du har! Eller inte, med tanke på din erfarenhet av sladdriga hyrpjäxor (men de känns ofta så oavsett).
Själv blev jag "pjäxfrälst" första gången jag fick ett par pjäxor som liksom "sög sig fast" på foten, så att jag nästan (nästan!) kunde åka utan att spänna dem. Och min fru, som har litet mer volym i fossingarna än jag, gick nyss ner från ett par "breda" pjäxor till ett par med normal läst, och det blev bättre.

Så känn efter att pjäxorna verkligen sitter bra och tajt utan att du behöver spänna dem särskilt hårt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Själv blev jag "pjäxfrälst" första gången jag fick ett par pjäxor som liksom "sög sig fast" på foten, så att jag nästan (nästan!) kunde åka utan att spänna dem.

Så känn efter att pjäxorna verkligen sitter bra och tajt utan att du behöver spänna dem särskilt hårt.
Precis så ska det vara och att köpa pjäxor om man inte är van skidåkare är väldigt svårt. Det tar tid och erfarenhet att lära sig och förstå hur de ska sitta.
Det är också mycket viktigare för nöjet med skidåkningen att det blir rätt med pjäxorna jmf med skidorna.
De pjäxor som känns sköna när man provar dem är ALLTID för stora. De ska sitta som gjutna runt foten så att man knappt behöver spänna dem, om man behöver spänna mycket för att de ska sitta fixerade så får man tryckpunkter.
Det är foten som ska trycka ut pjäxan, inte tvärtom.
Och det ska tyvärr vara lite svårt att få av pjäxorna efter dagens skidåkning.

Jag blev ”pjäxfrälst” i början på 90-talet när jag investerade i ett par formsprutade Salomon SX 92 Equipe. Jag använde dessa tills de började falla sönder.
Har man lite besvärliga knölar på fötterna (förutom anklarna då), så krävs det nog en bootfitter kompetens för att hamna rätt. Eller ett par formsprutade pjäxor.

snej

Aktiv medlem
.
Själv blev jag "pjäxfrälst" första gången jag fick ett par pjäxor som liksom "sög sig fast" på foten, så att jag nästan (nästan!) kunde åka utan att spänna dem.

Bästa hälgreppet ever

TailGunnar

Aktiv medlem
Även en nybörjare på 80+ kg kommer att flexa genom en 90 flex index pjäxa, speciellt i vårslask. Il Moro har även ganska upprätt stance pga målgruppen. Dvs det blir enkel för en ovan åkare att hamna ännu mera bakvikt. S/MAX 10 är ändå någorlunda aggressiv skida som kommer att behöva mera plöstryck än en snällare AM.

GoranC

Aktiv medlem
Även en nybörjare på 80+ kg kommer att flexa genom en 90 flex index pjäxa, speciellt i vårslask. Il Moro har även ganska upprätt stance pga målgruppen. Dvs det blir enkel för en ovan åkare att hamna ännu mera bakvikt. S/MAX 10 är ändå någorlunda aggressiv skida som kommer att behöva mera plöstryck än en snällare AM.
Jag tror inte man som nybörjare åker omkring i vårslush med S/MAX 10 skidor. Så risken att flexa igenom pga av det tror jag är obefintlig för TS.

Collin11

Medlem
Den första jag provade K2 som jag länkade till, behövde jag spänna ganska hårt för att de skulle sitta ordentligt, men ändå kändes hälen lite lös. De som jag köpte, Il moro så fick jag knappt på mig den och det känns som om den har vakumsugits efter min fot, satt jätteskönt och jag behövde inte spänna dom speciellt hårt, så hoppas verkligen det är mitt i prick. Båda är en 28.5. 27.5 tryckte ordentligt på mina tår oavsett om jag var framåtlutad eller sittandes.

Fick iaf komma tillbaka till Stadium ifall den inte satt bra ändå så skulle dom värma dom och gjuta.

fredw

Aktiv medlem
Jag tror inte man som nybörjare åker omkring i vårslush med S/MAX 10 skidor. Så risken att flexa igenom pga av det tror jag är obefintlig för TS.
Inte? Har du inte varit i fjällen på påsklovet?
Annars instämmer jag på det stora hela. Men det är väl en smaksak också. Det finns en del riktigt duktiga åkare som har mjuka pjäxor.

Mycket intressant och kanske förbisedd frågeställning annars detta med matchning av pjäxor och skidor. Mrs fredw hamnade i otakt där ett tag, vilket nog lätt händer när man är i en utvecklingsfas och byter upp sig ett år för pjäxorna och ett annat år för skidorna.
Hon fick ett par mer kompetenta skidor som fungerade jättebra, men också ont i knäna vilket vi tror berodde på att de äldre mjukare pjäxorna inte var tillräckligt styva för att förmedla kraften till de nya styvare skidorna. Som att köra en tung shoppingvagn på ICA Maxi med lovikkavantar på händerna... Det är väl något sådant som TailGunnar befarar här, och vem vet. Men åtminstone passformen, som den beskrivs av Collin11 själv här ovan, låter ju lovande.

Kungpulan

Aktiv medlem
Jag går emot strömmen här lite och föreslår att du inte köper ett par smala och mjuka skidor. Köp ett par bredare 90-95 mm som iaf är något styva. Det kommer hjälpa massor när det är uppkört och när du får upp farten så kommer skidorna inte wobbla som nudlar. Du kommer ha roligare även om du inte är en svinduktig åkare. Du kommer lära dig behärska skidorna ändå över tid.

Collin11

Medlem
Ni pratar för overkill för mig nu :D Jag får testa detta. Kan 0 om skidor egentligen utan förlitar mig på vad säljaren säger, som verkade iaf vara duktig då jag lyssnade lite på vad "forumexperterna" sa här, sant vad han då skulle säga.

snej

Aktiv medlem
Jag går emot strömmen här lite och föreslår att du inte köper ett par smala och mjuka skidor. Köp ett par bredare 90-95 mm som iaf är något styva. Det kommer hjälpa massor när det är uppkört och när du får upp farten så kommer skidorna inte wobbla som nudlar. Du kommer ha roligare även om du inte är en svinduktig åkare. Du kommer lära dig behärska skidorna ändå över tid.

Lite som att köpa bladklubbor till en nybörjare på golfbanan. Ser snyggt ut i bagen utanför klubbhuset och kanske lär man sig hantera dem över tid, men det är onödigt svårt i början.

Tänker mig att en nybörjares främsta fokus inte är att åka uppkört utan snarare lära sig åka med vettig teknik och det kommer vara lättare att kanta en smalare skida än en bredare, precis som det kommer vara lättare att få iväg bollen med en mer förlåtande klubba.

Kungpulan

Aktiv medlem
Det är nog snarare vi som överskattar hur svårt det är att kontrollera en styvare skida. Jag körde på smala och mjuka/medelmjuka skidor när jag var nybörjare och det var först när jag fick pröva ett par styva skidor som jag kände tilltro till skidorna och utvecklades 😅 alla är vi såklart olika. Jag föreslår inte att han ska köpa ett par raceskidor, men dumt att köpa för smala mjuka skidor som man sen vill byta ut

pd

Aktiv medlem
Det är nog snarare vi som överskattar hur svårt det är att kontrollera en styvare skida. Jag körde på smala och mjuka/medelmjuka skidor när jag var nybörjare och det var först när jag fick pröva ett par styva skidor som jag kände tilltro till skidorna och utvecklades 😅 alla är vi såklart olika. Jag föreslår inte att han ska köpa ett par raceskidor, men dumt att köpa för smala mjuka skidor som man sen vill byta ut
Fast han har tre ynka dagar på skidor. Och i början brukar dagarna inte bli så långa så erfarenheten kan snarare räknas i timmar. Det är mycket att få ordning på innan det är dags för bredare och styvare skidor. Ett råd skulle kunna vara att hyra i början. Kanske billigare, men det är bra mycket roligare att ha egna grejer.

fredw

Aktiv medlem
Jag håller med om allt... :) Det saknas, enligt mig, ett bra utbud av snälla mjuka skidor för nybörjare och "semesteråkare" kring 82-90 mm midja. De skulle gå bra att lära sig svänga med även i hård pist och dessutom skulle bredden hjälpa till i de där uppkörda mjuka pisterna som även en nybörjare ofta måste brottas med. Litet paradoxalt tror jag det gäller ännu mer i alperna där solen oftare ligger på och gör backarna mjuka (men där lyssnar ännu färre på mig i denna fråga!) Mina gamla Soul7 (ej HD) är litet åt det hållet även om de är väl breda för en nybörjare i pist.
Völkl Kanjo 84 är litet åt det håll jag menar, så iofs finns det sådana. Tror inte de skulle hindra en nybörjare att utvecklas till god teknik, tvärtom. Särskilt om man inte är flugviktare.

GoranC

Aktiv medlem
Det behövs inte alls 90-95mm breda skidor för att köra i uppkörd snö. Har du testat t.ex Stöckli Laser AX?
Jag vill påstå att 90-95mm är onödigt brett för en nybörjare, svårare och jobbigare att lära sig kanta skidorna ordentligt och kunna skapa vinklar för att behärska carving ordentligt

Kungpulan

Aktiv medlem
Det behövs inte alls 90-95mm breda skidor för att köra i uppkörd snö. Har du testat t.ex Stöckli Laser AX?
Jag vill påstå att 90-95mm är onödigt brett för en nybörjare, svårare och jobbigare att lära sig kanta skidorna ordentligt och kunna skapa vinklar för att behärska carving ordentligt
Ja men vad kostar ett par stöckli då? Aldrig påstått att det är vad man behöver, men kan garantera dig att en relativ nybörjare kommer ha lättare med uppkörd snö med bredare skidor. Förr i tiden gick det bra att åka på +2 meter långa skidor som var helt raka och nu gastar vi om att det är störtsvårt för en som åkt skidor i 3 dagar att åka ett par "breda" carving-allmountain-skidor av typen QST 92.

Skidåkare tar skidor på alldeles för stort allvar helt enkelt. Mitt första köp var 80 breda och styva satan trots att jag egentligen inte föll in i kategorin "avancerad/expert". Lärde mig hantera dom och uppskattade fartstabiliteten. Så länge man inte köper de styvaste racinglaggen eller de fetaste big mountain skidorna så kommer man klara sig helt okej.

RWD

Aktiv medlem
Köp ett par billiga skidor på rea, C:a 165-170cm radie runt 15m, midja runt 75-80mm, Träkärna , bindning som går minst till 11. Du behöver ingen metall i skidan. Räkna med att byta ut dem efter 2-3 år beroende på hur mycket du åker. Eller så hyr du skidor.

Collin11

Medlem
Snabb fråga, jag bad dom på stadium att ställa in bindningarna på mina dåvarande 85kg när jag köpte dom men gått upp till 88 nu haha. Spelar det någon roll?

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Va, ökat tre kilo. Det där kommer att gå åt helsefyr på direkten 😲
Sen att jag har kört på nio hela mitt vuxna liv från 65 till 75kg som jag väger nu det är en helt annan sak.

Collin11

Medlem
Dessa såhär la han bindningarna om det är här jag kickar men har nu åkt och inga problem alls!
B6148ACF-C392-436C-A683-2B884FE8AD60.jpeg
B6148ACF-C392-436C-A683-2B884FE8AD60.jpeg

Snödjup

Topp