Köpråd, tack

Stalo

Ny medlem
Jag måste köpa en ny skidjacka då min gamla suger (vadderad med 0% andning).
Problemet är att jag inte vet exakt vad jag ska köpa för typ av jacka, så jag tänkte att ni kanske vet.
Såhär är jag som skidåkare:

Svettas mycket.
Ramlar mycket.
Åker bara pist.
Åker inte i regn.
Åker inte när det är under -15 grader.
Åker väl även när det blåser, men inte i storm.
Åker inte ofta alls.
Snål.

Alltså är jag väl en typisk medioker sportlovsveckaåkare med andra ord.
Jag tänker softshelljacka med snölås i midja & ärmslut & ventilation i ärmarna. Tänker jag rätt?
Softshell är ju ganska tjockt, kan det bli för varmt? Å andra sidan andas ju softshell bättre än hardshell...

Så, vad säger ni, vad rekommenderar ni?

niillle

Medlem
Jag tycker softshell plagg upplevs väldigt blöta när man blir svettig. Har själv en jacka i goretex active shell, mkt nöjd!

Pillard

Aktiv medlem
Stalo sa:
Jag måste köpa en ny skidjacka då min gamla suger (vadderad med 0% andning).
Problemet är att jag inte vet exakt vad jag ska köpa för typ av jacka, så jag tänkte att ni kanske vet.
Såhär är jag som skidåkare:

Svettas mycket.
Ramlar mycket.
Åker bara pist.
Åker inte i regn.
Åker inte när det är under -15 grader.
Åker väl även när det blåser, men inte i storm.
Åker inte ofta alls.
Snål.

Alltså är jag väl en typisk medioker sportlovsveckaåkare med andra ord.
Jag tänker softshelljacka med snölås i midja & ärmslut & ventilation i ärmarna. Tänker jag rätt?
Softshell är ju ganska tjockt, kan det bli för varmt? Å andra sidan andas ju softshell bättre än hardshell...

Så, vad säger ni, vad rekommenderar ni?
Hur snål snackar vi? Svettas du mkt vore ju ett rent skal optimalt. Så du kan styra fodringen helt fritt själv...

Stalo

Ny medlem
Tackar för alla svar!
Jag är så snål som möjligt. Völkl-jackan verkar vara allt jag behöver men Everest tilltalar min plånbok mer. Det verkar vanligt att skaljackor är lätt fodrade (i vart fall de billigare jackorna), vad är poängen med det när man ändå vill kunna justera värmen med underställ & mellanlager?

Ni som har erfarenhet, tycker ni softshell andas mycket bättre än hardshell? Eller går det på ett ut genom att man anpassa vad man under hardshelljackan & då inte blir lika varm?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Vid skidåkning tycker jag ett rent skal/hardshell är bättre än softshell. Värmen går lätt att reglera med antalet lager under samt vid behov öppna ventilation under armarna. Skal tål dessutom vind och väta mycket bättre.

calhenrik

Ny medlem
Völkl jackan är nedsatt i butikerna till 1495 och finns i mera storlekar. Går tyvärr inte att se lagersaldot i butikerna däremot.

GoranC

Aktiv medlem
calhenrik sa:
Völkl jackan är nedsatt i butikerna till 1495 och finns i mera storlekar. Går tyvärr inte att se lagersaldot i butikerna däremot.
Redigerade efter kontroll av jackan
Det är den med tunt sensosoft foder i jackan det (som också finns på hemsidan), har själv en sådan som vardagsjacka när jag inte åker skidor, ganska varm och skön och vind och vattentät, snömuddar i armarna och snölås i midjan. Ventilation under armarna som är öppningsbar. Ganska kort modell och snygg.

//GC

Senast ändrad:

Hmps

Aktiv medlem
Jag säljer en ljusblå peak jacka för en 500ing. Den är inte rent skal utan tun vaddering. Mycket skön och bra jacka! kan ta bild om de är intressant
strl L

Stalo

Ny medlem
Tack igen för alla svar & tips!
@ Hmps: Tack för förslaget men jag är storlek XL eller XXL. ?

Beställde hem en Helly Hansen Odin Nunatak från Stadium Outlet. Tyvärr bara 2-lagers & inga sköna muddar i ärmslutet. Känns tunn å lite väl mycket som en regnjacka men skön, gedigen & bra passform.

Beställde även en Neomondo Minde 3 Layer Jacket från XXL. Den känns mer som en riktig jacka men dålig passform & inga snölås någonstans.

2-lagers borde ju räcka åt mig tycker jag. Har ni någon åsikt om såna där "prassliga" jackor?

HikeP

Ny medlem
Hej,
köpte en https://www.stadiumoutlet.se/herr/herrk … kt-m.black som står beskrivet tidigare tidigare i tråden. Den känns lite som regnjacka men är trelagers och fungerar som så. Ett trevlig plagg både i backen och i vardagen, ganska stor i storleken tyckte jag iaf, långa ärmar.

Se till att den blir i "pro" modell, finns även utan "pro" men då sjunker kvalitén eller iaf systemkraven.

Lycka till

jarnebring

Aktiv medlem
Har inga modeller att rekommendera, men om du (som jag) tenderar att bli varm: skal. Nu är jag väldigt varm av mig. Runt nollan kör jag bara ylleunderställ med skal, även i pist. Om det är 3-5 minus drar jag på en tunn Nike löparjacka som mellanlager. Inte förrän under minus 5 åker en fleece på. Så kör på ett skal om du lätt blir varm.

Senast ändrad:

Vahca

Ny medlem
Jag har en med active goretex, lättfodrad hardshell. Tycker softshell alltid känns blött.

Har min lättfodrad för att jag åker ända ner till -30(ja eller kallare, men det har varit kallaste hittills) och det får bara plats så många lager under, men har en extra ofodrad för varma dagar.
Bonus med bra goretex med rejäl vattenpelare är att den ofodrade extraknäcker som regnjacka på sommaren. Bra om en är snål. ;)

Addnatures rea har jag köpt min ena från, på mer än 50% rabatt annars hade jag inte haft råd med den(Norrøna Rørdahl). Gratis retur om stuff inte passar.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Tillägger att jag åkt flera gånger i minus 15-20 och någon gång under 20 - då började det bli bistert. Men då hade jag enbart underställ, fleece och skal. Ska också tillägga att det var en del stillastående (fartläger för ungdomar i Funäs för med Nyberg). Stod och glodde.
Hade större problem med Softshell som blev så inni h-e varmt när det är varmare än 5-6 minus.

Senast ändrad:

Vahca

Ny medlem
jarnebring sa:
Tillägger att jag åkt flera gånger i minus 15-20 och någon gång under 20 - då började det bli bistert. Men då hade jag enbart underställ, fleece och skal. Ska också tillägga att det var en del stillastående (fartläger för ungdomar i Funäs för med Nyberg). Stod och glodde.
Hade större problem med Softshell som blev så inni h-e varmt när det är varmare än 5-6 minus.
Då tycker jag definitivt att du ska satsa på hardshell. :)
Och som sagt, kolla reor och tänk på att det är en regnjacka också. ;)

telemarkus

Aktiv medlem
Vet att priset är en viktig parameter här men jag måste ändå slå ett slag för Houdinis skaljackor som uppfyller alla dina önskemål. Houdinis hardshell påminner om softshell då de inte är så stela och prassliga. Vattentätheten är i samma klass som Gore-tex (20.000 mm vattenpelare) och andningsförmågan är riktigt bra. Dessutom är de miljömässigt hållbara då Houdini inte använder flourkarboner m.m. Ordinarie pris är rätt saftigt men de går att få tag på till betydligt lägre priser,

https://www.sportamore.se/produkt/1...medium=cpc&utm_campaign=prisjakt&ref=prisjakt

https://www.addnature.com/houdini-a...524_235985_235986_235987_792741_0_Prisjakt.nu

Senast ändrad:

Denaxe

Ny medlem
Tips är att besöka Stadium. Dom har nu halva priset på rea-priset och i stort sätt alla vinterkläder är på rea. Var där idag och handlade en Helly Hansen jacka för 500:- och ett par skidbyxor för 350:-. Kom inte ihåg märket (ingen toppnamn men ej Everest) men dom satt perfekt och kändes väldigt sköna i fodret.
(Nej jag jobbar inte på Stadium med tanke på mitt inlägg i tråden "pistskidor" också där jag fyndade skidor/pjäxor på Stadium)

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp