köpråd till piståkning - första par skidor

sliddis

Ny medlem
Hej, vill börja med att säga att jag läst hela köpguiden, och det var väl inte direkt uppklarande, utan jag sitter bara med fler frågor nu. Helst av allt vill jag bli matad med tesked där någon säger "köp de här". Färdigt, OK. :)

Men, hoppas jag kan få något svar här ändå. Jag skall varken åka offpist, topptur eller i park, så en vanlig pistskida är jag nog ute efter.
Jag har ganska starka ben, och stor kroppsvikt, så jag behöver nog en styv skida om jag förstår allt rätt.

Jag var på ett ställe och hyrde "Rossignol Hero Elite Plus+ Titanal", de var OK. Men jag tyckte det var svårt att svänga när jag hadde långa skidor när det var mycket guppigt/kulor i backen. Så jag bytte mot ett hack kortare skidor, och då gick allt bättre. Jag har åkt flera gånger i Norska fjäll, men jag är inte avancerad användare. Jag kör inte som en galning rätt ner för backen, men jag är inte främmande för att öka farten litegrann, så länge det är lätt att svänga.

Med det sagt så så vill jag nog ha en vanlig tip rocker (tror jag), så om någon kan rekommendera en sådan, skulle jag bli glad. Jag kommer mest åka i norska/svenska fjäll (hemsedal, trysil, idre).
Bonus om det finns att köpa ett färdigt paket med allt (bindning, stövel, stavar osv) då jag inte har något eget.

Stats:
Man, 35år, 102kg, 180cm

slasksno

Medlem
Pjäxor ska du köpa separat hos en bra bootfitter men skidor kan du få lite råd om.
Även om du bara ska köra pist är det skönt att gå upp lite i midjebredd, Hero Elite är i princip gjord för is medan runt 80-90mm i midjan är bättre på att tackla eftermiddagens uppkörda pister. Med din vikt och längd skulle jag sikta på mellan 170cm och 185cm, tar du ner mot 170cm är det viktigt att det är en stabil skida med metall för annars känns den nog instabil.

Skidor du kan ta lite kortare av eftersom de är sjukt stabila är Stöckli Laser AX, Fischer the Curv GT, Atomic X9 WB. Skulle dock rekommendera att gå upp mot kroppslängd på en lite mer förlåtande skida tex, Extrem Frontier 85, Salomon Qst 92, Nordica Enforcer 93. Ganska avancerade skidor de med men tror de blir lagom eftersom du väger lite mer och vill ha nåt att utvecklas på

sliddis

Ny medlem
@slasksno tack för ditt svar. De enda skidorna jag kunde hitta är Salomon Qst 92. Resten fanns bara i fel längd, eller var prisade skyhögt pga de bara finns i en utländsk butik.
Detta verkar dock vara en bra deal? https://www.outnorth.no/salomon/n-qst-92-104980

Jag bor i norge och gillar att handla i fysiska butiker, om det skulle vara något man behöver hjälp med. Är det inget du kan rekommendera från XXL?

fredw

Aktiv medlem
Det finns förstås fördelar med att handla i butik. Nackdelen är oftast ett högre pris. Denna skida går t ex att beställa från en välkänd och omtyckt online butik för ca 400 Euro inklusive bindningar och frakt.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp