Köpråd topptursgrejer

Köpråd topptursgrejer
Hej!

Jag är sugen på att införskaffa utrustning för toppturande, och söker lite köpråd eftersom jag gärna köper innan snön faller (om det inte är jättedumt att köpa utan att testa). Jag har aldrig toppturat förut. I dagsläget åker jag på ett par K2 Pinnacle 95, 191 cm. Bindningarna är Tyrolia Attack. Mina pjäxor har techsula. Jag är väldigt nöjd med skidorna, använder dem som all mountainskidor.

Det jag funderar över är om det är smartare att bara byta bindningar på mina befintliga skidor, och i såfall till vad? Eller om det är smartare att köpa ett nytt par skidor dedikerat för turande. Önskar därför köpråd om skidor, bindningar, hudar och stavar. Min budget för detta är ca 8000.

Jag är 189 cm lång, ca 90 kg tung. Jag vågar påstå att jag åker på expertnivå utförs. Uppförs är jag nybörjare.

Tacksam för svar :)

Köpråd topptursgrejer
Hej
Pinnacle 95 funkar bra som turskida, byt bara bindning till att börja med. Ska du mest tura, köp en lättare techbindning (föredrar själv G3 Zed & Vipec)
Blir det även att åka pist sikta på en Tecton/Shift/Duke PT.

Har själv roligare med en lättare utrustning. Hoppas du får en bra vinter :)

zzzchrille

Medlem
Köpråd topptursgrejer
Hej,
Jag åker mest utförs men tar någon/några turer varje säsong. Så för mig är inte uppförsegenskaperna det viktigaste. Därför kör jag på Look Pivot och Cast. Om du är nöjd med skidor och pjäxor, om vikt inte är det viktigaste, och om du åker mest utför så kan jag varm rekommendera denna set-up. Den är ganska kostbar om man inte från början har Look-bindningen, men hela kitet ryms i din budget. Klicka in på https://pjaxgaraget.se/, verkstad i Duved.

Pillard

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Hur tänker du dig att tura? Ska du knalla några meter från liften eller gå flertalet 1000 fhm på flerdagarsturer? Ska du bara gå lite grann kan du köpa en begagnad rambindning a'la Duke för en tusenlapp och ett par hudar och sen är du good to go.

Ska du gå längre och i krångligare terräng vill du antagligen ha kortare skidor, lättare skidor och framför allt lättare bindningar.

Marboh

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Byta bindningar är ju ett ganska kort steg, då kan man ju testa och se hur kul man tycker det är. Och lite nyktert fundera på hur ofta man faktiskt går och hur. Sen kan du uppdatera senare.
Sen är det lite intressant vad dina turkompisar kör på. Om alla är skimo-fantaster som brinner för att gå fort uppförs i fartdräkt så kanske en lättare set-up är att fundera på..

Ska man gå 1000-1500 höjdmeter nångång ibland med polare med samma intresse och grejer så är det en annan femma.

Köpråd topptursgrejer
En positiv sak med att ha tunga saker är att du får sjukt bra träning. Jag har gått ca 100 tal turer med jätte tunga prylar, man vänjer sig och får saftiga muskler.
Nu har jag skaffat lättare setup (ca 5kg lättare per fot) för att jag 99% turar och ångrar ej att jag har haft så tunga prylar först.
Så som flera har sagt, köp bindningar först så får du känna på turande ordentligt.
8000kr är nog ändå svårt att hitta ett komplett set för om du ej lyckas hitta beggat.

Pillard

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
En positiv sak med att ha tunga saker är att du får sjukt bra träning. Jag har gått ca 100 tal turer med jätte tunga prylar, man vänjer sig och får saftiga muskler.
Nu har jag skaffat lättare setup (ca 5kg lättare per fot) för att jag 99% turar och ångrar ej att jag har haft så tunga prylar först.
Så som flera har sagt, köp bindningar först så får du känna på turande ordentligt.
8000kr är nog ändå svårt att hitta ett komplett set för om du ej lyckas hitta beggat.
Fem kilo per fot? Har du gått från raceutrustning till löparskor?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Köpråd topptursgrejer
Verkar inte HELT omöjligt, drog fram lite siffror, och går man från typ völkl shiro med dukes och nåt lange-race-aktigt till en riktigt lätt (men inte racelätt) toppturssetup landar det faktiskt på 4 kg (!) per fot i viktskillnad. Det där sista kilot läggs till med fiskehistoriekvoten ;)

Almen1

Medlem
Köpråd topptursgrejer
Hade jag varit i dina kläder hade jag köpt ett par shift bindningar, och ett par hudar. Du har en mycket kompetent set up nedför, och en helt ok uppför.
Hamnar du pisten så har du all säkerhet och funktionalitet kvar från tidigare konfiguration. Toppturar du så är allt helt ok på väg upp, och något du kan trycka på ned nedför😃👍

Jag har 6-7 olika par för turande, helt beroende på vad jag söker...
(76mm under fot och lätt rakt igenom, bindning, pjäxor, skida till totala motsatsen med 122-127mm under fot, långa och tunga skidor vilka drivs av stabila bindningar, och styva pjäxor.. )

Allt handlar om vad som eftersöks för specifikt tillfälle, i.e kort hike i Japan, eller många och långa dagar på Lyngen/Kvalöa

e18

Ny medlem
Köpråd topptursgrejer
Daymakers?

Här har jag 7235 g per fot (BCA trekkers, inte Daymakers).
ghost.jpg

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Köpråd topptursgrejer
Ja det är förstås en möjlighet men tänker samtidigt att det är sjukt svårt att komma ner under 2800g med lätta grejer. Så trots det inte 5 kilo…
1000 gram skida, 1000 gram pjäxa och 150 gram bindning är ju ingenting konstigt. Förmodligen under 2800 gram per fot även med hudarna inräknat då! :)

Edit: Se på fan, till och med min egna setup är ju under 2800 per fot, och då är pjäxorna i storlek 28.5 med tjock och varm liner!
92CD1324-BBEB-432F-82DE-5A0E038F4090.jpeg

(Fast varför 2800 gram? Borde väl vara 2200 gram? Oavsett inte direkt "svårt", se ursprungstext :p)

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
1000 gram skida, 1000 gram pjäxa och 150 gram bindning är ju ingenting konstigt. Förmodligen under 2800 gram per fot även med hudarna inräknat då! :)

Edit: Se på fan, till och med min egna setup är ju under 2800 per fot, och då är pjäxorna i storlek 28.5 med tjock och varm liner!
Visa bilaga 13482

(Fast varför 2800 gram? Borde väl vara 2200 gram? Oavsett inte direkt "svårt", se ursprungstext :p)
Jag utgick ifrån att skidor och pjäxor kräver en del för att komma under 1200g styck. Och sen bindning på 300.

Inka

Medlem
Köpråd topptursgrejer
Jag skulle rekommendera att du t ex via följande guide funderar på i vilket toppturssegment/Ski touringkategori du passar in?
Ski touring guide

Med rätt setup till ändamålet så blir allt så mycket roligare 😎 Kan också tipsa om guide som finns här på freeride som beskriver vikten av att alla delar i utrustningen måste lira ihop med varandra (pjäxor, bindningar, skidor).

Köpråd topptursgrejer
Har bara chansat så nu när det blev så många kommentarer var jag tvungen att kolla exakt.
Har snarare gått från astungt till lätt, men 5 kg per fot var efter kontroll fel.
3,5 kg per fot lättare var den nya setupen. Sedan kan man lägga på 1 kg för att man slipper lyfta bindningen ;) Så ursäkta för min killgissning.
Men poängen var att har man tyngre får man sjukt bra träning som man har med sig senare i livet. Har man aldrig testat lätta grejer vet man inget annat.
Och speciellt om man ej har testat tidigare, så tycker jag det verkar dumt att köpa prylar för massa pengar och sedan gillar man ej det.

Senast ändrad:
Köpråd topptursgrejer
Hej och tack för alla svar. Det låter som att den allmänna rekommendationen är att byta befintliga bindningar. Är det Shift som gäller då? Samt spelar det någon större roll vilka hudar man väljer?

Jag tänker att det är viktigare för mig att ha kompetent utförsutrustning. Vikt är därför ganska oviktigt. (Jag vill gärna tro att jag är någorlunda vältränad också :) )

Jag kommer nog inte göra några jätteexpeditioner direkt. Kommer nog till en början testa mig fram runt Funäsfjällen. Jag hoppas på att kunna bestiga Helags någon gång i vinter.

Edit:
När jag ändå är i farten, är det något annat i utrustningsväg som är värt att investera i? Typ, någon viss typ av kläder, ryggsäck eller liknande?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Hej och tack för alla svar. Det låter som att den allmänna rekommendationen är att byta befintliga bindningar. Är det Shift som gäller då? Samt spelar det någon större roll vilka hudar man väljer?

Jag tänker att det är viktigare för mig att ha kompetent utförsutrustning. Vikt är därför ganska oviktigt. (Jag vill gärna tro att jag är någorlunda vältränad också :) )

Jag kommer nog inte göra några jätteexpeditioner direkt. Kommer nog till en början testa mig fram runt Funäsfjällen. Jag hoppas på att kunna bestiga Helags någon gång i vinter.

Edit:
När jag ändå är i farten, är det något annat i utrustningsväg som är värt att investera i? Typ, någon viss typ av kläder, ryggsäck eller liknande?
Shift är en bra lösning. Vill du spara cash så kör du begagnade Dukes eller så tills du vet att du gillar det.

Det finns hur mycket som helst i utrustningsväg. Jag antar dock att du har allt som är ”obligatoriskt” för offpist redan?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Shift är väl ok om du inte bryr dig om folk som kollar snett på dig och sen himlar med ögonen. 🤪 Kan ju hitta till ok pris också. Nog bra start om du är van vid vanliga alpinbindningar. Jag kör Tecton och de håller mig alltid fast, lättare och plastigare än Shift men utan störiga barnsjukdomar som aldrig fixas. Klart dyrare också.
Hudar mindre kinkigt som nybörjare, köp några med mix mohair och plast så får du en balans mellan glid och fäste. Kan rekommendera Colltex hybrid tex, lättanvända.

Ryggsäck med skyffel och sond, och plats för hudarna så klart är ett måste. Om du kommer tura i isiga förhållanden kan skarjärn vara bra att ha (aldrig använt mina…).

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Och folk lär också se snett på dig och himla med ögonen om du åker i pisten med sk. tech bindningar tex. tecton eller kingpin. ;)
Ja, därför undviker jag det så mycket det nu går. Blir alltid lite pist i okt-nov, tillbaka till liften och dalnedfart. Inga problem med Tecton.
Skönt när det är tomt offpiste medan folk med Shift kör pist för de tycker det är för svårt utanför. 🤪

termons

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Ja, därför undviker jag det så mycket det nu går. Blir alltid lite pist i okt-nov, tillbaka till liften och dalnedfart. Inga problem med Tecton.
Skönt när det är tomt offpiste medan folk med Shift kör pist för de tycker det är för svårt utanför. 🤪
Tror att du kanske är en av de som himlar med ögonen och ser litet snett på de med Shift? Alla med sitt.🤪

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Tror att du kanske är en av de som himlar med ögonen och ser litet snett på de med Shift? Alla med sitt.🤪
Lite så ja, mest baserat på observationer i Engelberg. Känner flera som är nöjda med sina Shift. Ingen av dem syntes till offpiste idag…😉 I slutändan måste man känna sig själv och välja utrustning därefter. Jag är liten, lätt och klen men får in många skiddagar per vinter, så kanske annan prioritet än andra.
Sen var det hela med himlandet med ögonen skrivet med glimten i ögat. 🙃

Stortlopp

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Köpte ett par lite lättare skidor och satte på Marker F12 Tour EPF på dom med mina gamla tunga pjäxor (väger 75 så för mig duger det men är man tyngre så finns ju Duke).

Tanken var väl att halvtura lite eller åtminstone kunna ta mig till lite roligare ställen men relativt pistnära. Mest för att prova på för att se om det är kul.

Till detta är dom kanon med valfria hudar. Har till och med gått lite längre höjdmeter med dom.

.. men till 98% så har jag hållit mig i pisten och där funkar dom hur bra som helst. Kul att ha möjligheten.

Hade jag blivit biten på topptur så hade jag definitivt kört lättare saker, men nu var det inte det jag var ute efter.

fati

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Alltså, har man alldrig toppturat, så ska man väl känna på det innan man blåser 8000 spänn på det?
Som några sa innan, köp nåt begagnad kit eller bindning. Det kan absolut vara rambindning. Det funkar och är enkel. Visst är de tunga, men hanteringen är enkel. Och jag tycker inte man ska trixa till det med lätta techbindningar när man alldrig har testat toppturandet. Det behöver ju inte heller vara de bästa skidor. Köper man begagnade skidor och säljer igen när man är klart med de blir det oftast även billigare än att hyra.
När man sen vet att man gilla att topptura kan man ju köpa riktiga grejor. Då beror det ju mycket på hur mycket man turar. Är man mer än 90 liftburen, jo då kan det lika gärna vara en vettigt rambindning (har själv en guardian son är riktigt bra nerför). De stabila är lika enkelt och känns precis som en alpinbindning. Turar man mer, då kanske en av de nya hybrid bindningar kan vara nånting. Shift om man vill har det lätt, Duke PT om det absolut ska håller, Tecton om man vill har del lite jobbigare ;).
Blir det sen så att man turar typ 70/80% av tiden, jo, då är det dags att köpa lätta grejor.

Henke79

Medlem
Köpråd topptursgrejer
Kan också rekommendera en rambindning i början för att se om det är något för dig. Ibland funderar man på hur mycket folk turar egentligen eller om alla bara följer trenden och köper dyr utrustning. Tycker man ser oroväckande många med lätta turgrejer som sladdar runt i pisterna i Åre…

Marboh

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Eftersom ts har tech-inserts känns hybrid, shift/duke pt/cast, som ett klart bättre alternativ än rambindning.
Hade vart en annan sak om ts inte hade inserts i pjäxorna.
I min värld bara fördelar med hybrid i det här fallet bortsett från kostnad kanske. Men värt att slippa lyfta hela bindningen när man väl ska gå, med bättre ergonomi. Dessutom slipper man en död zon på skidan, rackel med glapp osv.

Hade ju som sagt vart en annan story om det var pjäxor och bindningar som behöver bytas.

Köpråd topptursgrejer
Ännu mer bra feedback, tackar!

Det lutar fortfarande mot Shift då de verkar vara bästa alternativet. Den ända invändningen har varit att "folk kommer att titta snett" vilket jag kan leva med.

Flertalet har rekommenderat rambinding, men, som @Marboh säger, så har jag svårt att se någon fördel alls med rambindning. Prisskillnaden är inte ens tillräckligt stor för att motivera dem. Eller finns det någon annan fördel?

Förutom vikten på en rambindning så tänker jag att vridpunkten på rambindning hamnar en bit framför tårna vilket borde ge en hävstångseffekt mot pjäxan vilket i sin tur borde ytterligare förstärka känslan av att en rambindning känns tung. Men jag har inte testat själv

Pillard

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Och här är min fysikaliska analys av varför rambindning är jobbigare 😁.

Visa bilaga 13524
Du har alldeles rätt. Rambindning suger att gå med. Fördelen är bara priset och då utifrån att du kan köpa en begagnad för 500-1000:- Hybrider, såsom Shift lär du inte hitta nånstans för under 3-4000:- Sen skulle jag iaf känna mig ännu lite tryggare utför i en Duke tex men jag känner mig ganska säker i en Shift också.

fati

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Visst är Duke eller Shift eller Tecton bättre än rambindning. Men som sagt, minst 3000 spänn dyrare. 3000 spänn är typ 2 veckors liftkort! Alla få väl bestämmer själv om det är värd att spendera så mycket för nånting man inte ens har testat?
Många köper prylar till det de vill göra, inte till det de gör. Är det så att man bara gå nån halvtimme eller timme då och då, ser jag inga nackdel med rambindning. Visst är de tyngre, men knappast att det gör nån jätteskillnad. Sen är det alltid fråga hur resten ser ut. Har man tunga allmountain skidor med massvis metall i, är det knappast värd att spendera massvis pengar för att få ner vikten på sin bindning. Ingen kommer väl sätta nån rambindning på lätta turlagg....

Men visst, köp ni alla duke och shift, så finns de kanske begagnad till hyfsat pris om nåt år ;).

Köpråd topptursgrejer
Jag uppskattar er feedback, genuint :) .

För mig personligen är det inte viktigt att utrustningen ska vara så billig som möjligt, utan att den ska fungera bra för det den är tänkt för. Sen finns det ju så klart en risk att jag inte fastnar för sporten, men den risken är jag beredd att ta. Det här kanske bara är mina värderingar, men jag spenderar gärna pengar på sådant som jag tycker om, som t.ex. resor och sportutrustning, sedan är jag ganska snål på andra områden som inte är lika viktiga för mig, som t.ex. bil och boende.

Sen har jag kollat lite snabbt på blocket och här på köp och sälj, och jag kunde inte hitta några rambindningar för 1000 kr, särskilt om man ska räkna in fraktkostnader.

Pillard

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
Jag uppskattar er feedback, genuint :) .

För mig personligen är det inte viktigt att utrustningen ska vara så billig som möjligt, utan att den ska fungera bra för det den är tänkt för. Sen finns det ju så klart en risk att jag inte fastnar för sporten, men den risken är jag beredd att ta. Det här kanske bara är mina värderingar, men jag spenderar gärna pengar på sådant som jag tycker om, som t.ex. resor och sportutrustning, sedan är jag ganska snål på andra områden som inte är lika viktiga för mig, som t.ex. bil och boende.

Sen har jag kollat lite snabbt på blocket och här på köp och sälj, och jag kunde inte hitta några rambindningar för 1000 kr, särskilt om man ska räkna in fraktkostnader.
Jag har ett par Baron du kan få köpa för en tusenlapp ;)

herrgard

Aktiv medlem
Köpråd topptursgrejer
De stora fördelarna med rambindning är ju att man kan använda vanliga alpinpjäxor i dem samt att de är enkla att använda. Verkar även som man behöver vara trollkarl eller ingenjör för att ställa in shifts afd och det är ändå en chansning om det funkar bra med ens pjäxor? Jag har kört duke och f12 och de krånglade aldrig, men de var tunga och jag inbillade mig att de påverkade känslan i skidan.

Förut klagade vi alltid på att ståhöjden över skidorna blev hög med rambindning, är shiften bättre på den punkten?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp