Köpråd turbindningar

Ginza-

Ny medlem
Tjena. Hade tänkt börja med toppturer nästa vinter. Har endast kört offpist brevid anläggningar och park hitills i mitt liv men börjar bli sugen på lite mer. Helt ovetande när det kommer till utrustning för toppturer dock.

Behöver lite tips på bra bindningar som skulle funka bra för toppturer och offpist. Behöver man även speciella pjäxor för vissa turbindningar?

herrgard

Medlem
Om du vill köra på en tech-bindning krävs en pjäxa som har fästen för det. Många pjäxor funkar både för tech och alpinbindningar. Har du pjäxor med tech-fästen? Eller ska du köpa nya?

Du får fundera på var du vill lägga fokus, gå upp eller åka ner och vad du tänkt använda för pjäxor.

Själv kör jag tech och ATK Raider 12 2.0 med freeridespacer och är supernöjd med den bindningen. ATK crest 10 och Salomon MTN verkar folk också nöjda med, även G3 ION.

För lite mer beef verkar folk nöjda med Salomon Shift, Vipec tecton och vissa gillar Marker kingpin.

Dynafits bindningar är också välbeprövade

Kör du med vanliga pjäxor kan Marker Baron vara ett vettigt alternativ.

Som du ser finns det mycket att välja på, du får klura lite mer på vilka pjäxor du tänkt använda och även hur mycket pengar du vill lägga :)

Ginza-

Ny medlem
Om du vill köra på en tech-bindning krävs en pjäxa som har fästen för det. Många pjäxor funkar både för tech och alpinbindningar. Har du pjäxor med tech-fästen? Eller ska du köpa nya?

Du får fundera på var du vill lägga fokus, gå upp eller åka ner och vad du tänkt använda för pjäxor.

Själv kör jag tech och ATK Raider 12 2.0 med freeridespacer och är supernöjd med den bindningen. ATK crest 10 och Salomon MTN verkar folk också nöjda med, även G3 ION.

För lite mer beef verkar folk nöjda med Salomon Shift, Vipec tecton och vissa gillar Marker kingpin.

Dynafits bindningar är också välbeprövade

Kör du med vanliga pjäxor kan Marker Baron vara ett vettigt alternativ.

Som du ser finns det mycket att välja på, du får klura lite mer på vilka pjäxor du tänkt använda och även hur mycket pengar du vill lägga :)
Har för tillfället Salomon X Pro pjäxor. Så det lär bli nya pjäxor ifall jag ska skaffa tech-bindningar antar jag :)

steglund

Aktiv medlem
Har för tillfället Salomon X Pro pjäxor. Så det lär bli nya pjäxor ifall jag ska skaffa tech-bindningar antar jag :)
Du KAN köra med de pjäxorna och en rambindning som t ex Marker Tour F12 eller Duke, men om ekonomin inte sätter hinder blir det betydligt behagligare med gåläge på pjäxorna och tech på både pjäxor och bindningar.
Säkerheten är inte densamma i renodlade tech-bindningar, vilket jag själv bittert fått erfara med en knäskada som satte stopp för säsongen redan innan corona gjorde det. Om du inte är ute efter lättast möjliga utrustning och fortfarande kommer att använda den även vid piståkning, är det därför bättre att satsa på Salomon Shift, CAST, BAM Pindung, den kommande Marker Duke PT eller möjligtvis Fritschi Tecton.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp