Köpt fel skidor?

herrkarvonen

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Hej.
Första inlägget för mig här på freeride.

Jag ska försöka fatta mig kort.

Innan jul var jag och köpte mig en ny komplett alpin utrustning.
jag vandrade runt i affären med säljaren om provade en massa grejer innan vi var klara. Nöjd och fattig begav jag mig hemåt.
Jag har åkt mycket förut för ca 10-15 år sedan, vilket jag också berättade för säljaren. Jag har absolut noll koll på utrustning så jag förutsatte att jag fick det jag behövde.

Nu när vi ska ut i backen och härja så började jag kolla upp vad det är jag har köpt. Allt verkar ok så långt som till skidorna.

Jag är en man från tornedalen som är178 lång och väger ca 93kg. Lite fläsk och lite mer muskler :)
Jag har då köpt ett par Rossignol unique 4s som är 163cm långa. Det är tydligen en damskida för typ avancerade nybörjare. Det känns som att det inte blev riktigt rätt där.
Nog för att det är många år sedan jah har åkt, men det känns som att den skidan kommer att bli alldeles för mjuk.

Vad tror ni?

Jag bedömmer mig som betydligt bättre än nybörjare.
Har säljaren utnyttjat min okunskap eller vad?
skidorna är oanvända och jag har tänkt gå tillbaka med dom och välja ut ett par andra. Gör jag rätt i det?

Någon som kan hjälpa mig?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Köpt fel skidor?
Jadu, det där låter helt upp åt väggarna ... du behöver definitivt kraftigare verktyg såvida du inte enbart tänker cruisa i låg fart i flacka pister. Även om din teknik är lite rostig bör du gå på något mer avancerat för att få en skida som hanterar din tyngd. Lämna tillbaka dem bums!

/MM

herrkarvonen

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Klara besked.
Då var det som jag hade på känn.

En får tacka allra ödmjukast för snabba raka svar.

Gott nytt år på er!!

pendeln

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Måste ha haft fullt på lagret av ovannämnda vara annars finns det ingen som helst anledning att pracka på dig det där. Dom kommer vika sig direkt. Håller med båda föregående talare, säljaren i fråga borde dessutom gå nån sorts kurs kanske????

Almen1

Medlem
Köpt fel skidor?
Hej,

Det hade varit ett nöje att låta dig pröva lite olika skidor.
I från styvare Slalom, mer krävande storslalom, till olika typer av allmountain skidor.
Skulle gissa att du föredrog något styvare skidor med bra respons, oavsett fabrikat.
I helgen var det skidtestarhelg i Vemdalen, -en godisbutik för nyfikna.

God fortsättning och Gott Nytt År!

Hälsningar Johan

rabbit

Aktiv medlem
Köpt fel skidor?
herrkarvonen sa:
Jag är en man från tornedalen som är178 lång och väger ca 93kg. Lite fläsk och lite mer muskler :)
Jag har då köpt ett par Rossignol unique 4s som är 163cm långa. Det är tydligen en damskida för typ avancerade nybörjare. Det känns som att det inte blev riktigt rätt där.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WTF!?

Jag tycker du bör nämna namnet på butiken och försäljaren så att bojkotten kan inledas!

Jösses!

herrkarvonen

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Nej, jag tänker inte namnge varken butik eller säljare ännu.
Jag har inte varit i kontakt med dom om det ännu, och jag tycker att dom förtjänar en chans att rätta till det först.

Det lustiga i hela historien är att en del av min konversation med säljaren var nästan ordagrant såhär:

(Säljaren) -Vet du vad du ska ha för grejer då?
(Jag) -Nädu, jag är en säljares våta dröm för jag har absolut ingen koll på vad jag ska ha, så du kan lura på mig vad som helst.
(S) -Nä men det ska jag inte göra, vi måste ju se till så det blir rätt också.

Såg nu att jag har fått ett par pjäxor som heter Atomic Livefit också. Vad jag förstår så ska det vara nån typ av hoppaochsnurraochgöravolterellernåt-pjäxa. Sånt sysslar inte jag med.

Jaja, vi ser vad dom säger.

Senast ändrad:
S

Strupsi

Guest
Köpt fel skidor?
herrkarvonen sa:
Såg nu att jag har fått ett par pjäxor som heter Atomic Livefit också. Vad jag förstår så ska det vara nån typ av hoppaochsnurraochgöravolterellernåt-pjäxa. Sånt sysslar inte jag med.
Vad har du för flex på dessa ?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Köpt fel skidor?
Atomic Live Fit 90 är vad jag förstår en allroundpjäxa som kan vara helt OK om den passar din fot ... du har väl inte köpt för stora? Ska sitta snortajt utan att klämma. Är de bekväma vi första provning är de för stora eftersom innerskon töjer sig efter några dagar på berget.

Men, med tanke på din vikt kanske du skulle gå på något hårdare (och mer avancerad) sko med ett hårhetsindex på 100-110. Men det beror på hur och var du kommer att åka.

Så, hur, var och hur ofta kommer du att åka?

/MM

Köpt fel skidor?
Jag var i ungefär samma situation som du för några år sedan och var lite för ödmjuk då jag skulle hyra skidor. Uppgav att jag var medelgod åkare som inte hade åkt på några år och fick då ett par skidor som var åt h-e för mjuka. Gick tillbaka och fick ett par Völk Tigershark, gick som en dans men jag blev trött i benen väldigt fort. Har letat efter skidor som både går att åka på med skär och som tillåter mig att mig att sladdåka. Hittade ett par bra i Head supershape Titan och sedan och sedan ett par optimala i Völkl RTM 84.

Mku

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Flex 90 pjäxor för en åkare på 93kg!!?? Jag tycker att 90 pjäxor är alldeles för mjuka. För att få nån styrning i åket skulle jag tycka att flex 110 och även uppåt skulle passa dig.

Undrar om det är så att grejerna är köpta på en vanlig sportaffär som in*ersport, st*dium eller motsvarande? Det skulle förklara lite.

Jag skulle nog lämna hela kitet tillbaks oavsett var det är köpt och gå till en riktig/annan skidaffär. Ett alternativ är, speciellt om det inte finns massor av skidaffärer där du bor, att köpa begagnade grejer här på freeride med hjälp av forumet. Du fick redan ett par bra alt för skidor. Pjäxorna kan du först hyra samt kolla/prova i skidshoppen om du besöker en större skidanläggning.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Köpt fel skidor?
Personligen är jag tveksam till att rekommendera någon som inte åkt skidor på 10-15 år att kliva på ett par Völkl Mantra eller Extrem PT i fullängd ... det här är riktigt avancerade skidor som kräver både teknik och kraft för att komma till sin rätt. Är det i första hand piståkning som gäller föreslår jag istället något kring 80 mm i midjan och en skärningsradie omkring 16 meter, blir mycket roligare då ... :)

/MM

herrkarvonen

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Gokväll.
Jag får börja med att be om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare.

Ja, jag har varit tillbaka med prylarna och pratat med en annan säljare. Tyvärr var han som sålde skidorna åt mig ledig, tur det kanske...

Hur som helst, den här säljaren ursäktade sig och sa att han inte kunde begripa hur man hade kunnat sälja det här till mig. Vi var även in till butikschefen/VD för företaget, och även han beklagade djupt det som hade hänt.
Jag spenderade sedan några timmar i butiken med min nya säljare som var både duktig och väldigt trevlig. Det blev mycket svammel även utöver mitt egentliga ärende då vi delade mpnga intressen.
Hur som helst, det hela slutade med att jag köpte ett par Völkl rtm 77 och ett par salomon Xpro 80.
Dessutom så fick jag prova grejerna under vintern, och skulle jag inte vara nöjd med någonting så kunde jag komma in och byta det när som helst.
Helt ok deal tycker jag.
Nu väntar jag på ledigveckan så man får fara och åka.

Over and out.

GoranC

Aktiv medlem
Köpt fel skidor?
Bra säljare
Jag tycker du kommer med ett par allt för mjuka pjäxor till dina 93 kg och kunnig på skidåkning
Du bör ha, som nämnts tidigare i inläggen, en 100-110 flex dvs Xpro 100 eller 110 för att matcha din vikt
Och du köpte väl 176 längden på skidorna får man hoppas?

//GC

Senast ändrad:

herrkarvonen

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Ok, jo jag frågade faktiskt honom om flexen på pjäxorna och hur man vet vad man ska ha.
Svaret jag fick var att det var väldigt individuellt. Han själv var i min viktklass (några kg lättare), och han hade själv 70 i flex på sina pjäxor. Jag sa också att jag blvit rekommenderad 100 i flex, och han sa att jag givetvis kan åkamed 100 också. Risken är att det börjar trycka i skaftet på pjäxan när man är ovan, och man har för styva pjäxor.
Men som sagt, han tyckte att jag skulle prova det här och om dtinte känns bra så kan jag ju byta.

GoranC

Aktiv medlem
Köpt fel skidor?
Det var väl något av det dummare jag hört, risk att det skall börja trycka i skaftet!!
Skaftet skall ju hålla fast benet så att du kan få bra kontroll på dina skidor och få ner kraften till skidorna.
Bättre att du provar ett par styvare och byter ner di i så fall om det nu skulle börja trycka i skaftet.
Vanligen får du ont nån stans om du inte sitter fast ordentligt i pjäxan, för sladdrig eller för stor.
Eller om du har känsliga benhinnorna. Allt på en mjukare pjäxa är sladdrigare, mjukare flex, mjukare innersko.
Men det funkar i moderat fart i blåa backar.
Undrar om dom även rekommenderar utrustning som kan göra att man undviker träningsvärk, som man faktiskt kan få av skidåkning oxå.

//GC

Senast ändrad:

herrkarvonen

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Nå jag har själv varit med om att pjäxorna har tryckt på smalbenet och då var det fan inge kul att åka.

Jag tycker det låter som en jävla massa gnäll nu.
Låt mig prova grejerna också.
Jag har inte åkt på 17 år så det här blir säkert jättebra.
Vad gäller budget för utrustning så kan jag köpa 10 par pjäxor på ett år så det är skit samma.
Ingen här vet hur jag åker, vad jag har för teknik, hur duktig jag är osv. På 3 timmar hinner man prata och förklara mycket, så den säljaren har nog en bra bild över vad jag behöver.

Ta det inte fel nu, jag är väldigt tacksam över hjälpen jag får här, men det känns som att man nästan hånar butiken/säljaren jag har varit till. Och så känns det som att man ibland glömmer hur det är att åka när man inte stått på ett par skidor på väldigt länge.
Allt är lätt när man kan det.

Nu ska jag i alla fall försöka få lite sömn innan plikten kallar.

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Köpt fel skidor?
Låter som en positiv utveckling av ditt kejs tycker jag. :)

Bra att du fått option på att byta pjucken om det inte känns bra. Men jag måste få ge en gnutta stöd för säljarens flexrekommendation (särskilt just som du fått ett carte blanche för byte vid behov). Vad/vilket värde som man trivs med i styvhet/flex på pjuxen är enligt min mening inte direkt överförbart mot kroppsvikt. Ditt sätt att röra dig, hur du vill känna din åkning, hur hårt du vill driva skidorna kontra hänga med, är faktorer som inverkar. Klart att de flesta känner skillnad på styvare-mjukare flex, men vad som är bättre för din åkning, det är en annan sak...

Då är det är en helt annan sak med flex/styvhet på lagg som jag ser det, där spelar kroppsvikten en central roll vare sig man vill det eller inte...

somebody

Ny medlem
Köpt fel skidor?
Det ska inte flexa i skaftet på pjäxan utan det är benet som ska flexa! Klart 90 kan vara rätt om man inte har stått på ett par skidor på 17 år. Det finns andra parametrar än vikten att ta hänsyn till och jag trivs på allt från 80-130 beroende på tillverkare och pjäxmodell. Flex-index är ju inte direkt något standardiserat utan bara en siffra.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp