Körtelfeber - skydd för mjälten?

Julben

Ny medlem
Tjabba!
Tyvärr har jag nu för ett par veckor sedan åkt på en rejäl körtelfeber. Med svullen mjälte och kassa levervärden säger läkarna att jag inte får åka innan säsongen tar slut:( Risken med att åka är då att spräcka mjälten vilket inte ska vara varken skönt eller hälsosamt

Nu är det så att jag tänkte försöka lura denna vidriga sjukdom med någon form av skydd för mjälten. Är det nån som vet vad som fungerar? Har för mig att jag har sett en grabb med ett skydd som såg ut som en stor plasttunna runt magen? skulle tydligen hjälpa hans nyligen spruckna organ..

Extremt tacksam för hjälp! att vila resten av säsongen är INTE ett alternativ

Mvh L

Senast ändrad:

magnusericsson

Ny medlem
Jag hade inte åkt med körtelfeber och om du har haft körtelfeber så brukar man gå på medicinen i ca 3-4 veckor efter.

Julben

Ny medlem
magnusericsson sa:
Jag hade inte åkt med körtelfeber och om du har haft körtelfeber så brukar man gå på medicinen i ca 3-4 veckor efter.
Vilken medicin? det enda jag går på är smärtstillande

Julben

Ny medlem
magnusericsson sa:
Julben sa:
magnusericsson sa:
hmm, okej. Min kompis hade körtelfeber förra året och han fick någon sorts medicin!
Okej cleant :) Det kanske va alla tunga smärtstillande han fick ta. Jag glider på nån typ av morfin ett tag framöver :)

magnusericsson

Ny medlem
Julben sa:
magnusericsson sa:
Julben sa:
hmm, okej. Min kompis hade körtelfeber förra året och han fick någon sorts medicin!
Okej cleant :) Det kanske va alla tunga smärtstillande han fick ta. Jag glider på nån typ av morfin ett tag framöver :)
Då hade jag inte åkt ändå då du blir hög på morfinet och din hjärna inte funkar som den ska. Man får inte jobba om man går på smärtstillandemedel som inehåller morfin, så skidåkning är inte att rekomendera och speciellt inte om du kan spräcka din mjälte. Hoppas det löser sig!

U

user62594

Guest
Hade för någon vecka sedan halsfluss, vilket är ganska likt körtelfeber, blev rekommenderad att inte åka skidor på minst en vecka efter kuren. Dock ivrig som man är så har jag redan vart i backen och känner att det inte va smart gjort. Dragit på mig en rejäl förkylning då immunförsvaret är nere pga penicillin.

Jag hade kört skidor men tagit det jävligt lugnt, dvs inte kötta sw cork7or i bara kofta i minusgrader osv

delta

Aktiv medlem
àr du säker pa att mjälten bara kan bli skadad av yttre vald/stötar... kanske är sa att en svullen pryl, mjälte eller whatever, kanske bara spricker av att den blir förflyttad/rörd i olika riktningar och vinklar och da hjälper ju inte ett skydd... bara en tanke... jag vet inte.

Jp-Mansson

Ny medlem
Har också körtelfeber nu, sjukt segt är de. Samma som dig, dåliga levervärden, svullen mjälte och sånt. Men jag har inte fått några medicin eller piller:s De ända dom som sa var bara '' håll dig borta från all idrott och sport, och undvik stöttar/slag i magen''. Men har ändå åkt några dagar på Vallåsen och hela föra veckan (v.8) i Kläppen. Dock bara hålt mig till 3:or och rails. Men har kört med lite skydd också, ryggplatta, något typ av bälte runt midijan och så lånade jag en kompis cross skydd som gick typ över bröstkorgen och magen. De gick hur bra som hälst tyckte jag. Kändes lite klumpigt i början men man vade sig rätt snabbt och har värken känt något i magen eller någon annan stans.

Patrik_V

Ny medlem
Tjena

Åkte på körtelfeber i höstas och trodde förstås skidsäsongen var över innan den ens börjat. Snackade ordentligt med läkaren om det här och hon kom fram till följande punkter:

Har man otur kan man spräcka mjälten enbart av att halka, fast då ska man ha extem otur.
Slag och stötar mot magtrakten skall alltid undvikas då man aldrig kan avgöra till hur stor grad mjälten är förstorad/försvagad.
Skydd kan lindra men det känns bara pantat att köra med dem då man aldrig vet hur det fungerar. Skulle inte heller tro att försäkringsbolaget täcker någonting om du kör sönder mjälten även fast du vet att den är försvagad.

De är min synvinkel på det hela, vila och hoppas på bättre tider för det är inte värt att riskera något. Jag vilade en och en halv månad innan jag åkte något. Taskig tajming med säsongsslutet, men se det från den ljusa sidan, nu kan du bli en riktig fena på Bridge istället.

Onlytelemark

Ny medlem
Julben sa:
Tjabba!
Tyvärr har jag nu för ett par veckor sedan åkt på en rejäl körtelfeber. Med svullen mjälte och kassa levervärden säger läkarna att jag inte får åka innan säsongen tar slut:( Risken med att åka är då att spräcka mjälten vilket inte ska vara varken skönt eller hälsosamt

Nu är det så att jag tänkte försöka lura denna vidriga sjukdom med någon form av skydd för mjälten. Är det nån som vet vad som fungerar? Har för mig att jag har sett en grabb med ett skydd som såg ut som en stor plasttunna runt magen? skulle tydligen hjälpa hans nyligen spruckna organ..

Extremt tacksam för hjälp! att vila resten av säsongen är INTE ett alternativ

Mvh L
Jadu,, jag förmodar att du är ganska ung,, så du har hela livet på dig att åka,, tänk igenom, är det värt att kanske dö, för att man inte lyssnar på vad läkaren säger,, du är inte ett dugg tuff,,, körtelfeber är inte att leka med,, riskera inget,, satsa på en kanonresa nästa säsong,, då är du frisk igen,,, krya på dig o ta det lugnt,,,

somebody

Ny medlem
magnusericsson sa:
Då hade jag inte åkt ändå då du blir hög på morfinet och din hjärna inte funkar som den ska. Man får inte jobba om man går på smärtstillandemedel som inehåller morfin, så skidåkning är inte att rekomendera och speciellt inte om du kan spräcka din mjälte. Hoppas det löser sig!
Släpp sargen nu va, inte åka skidor för att man går på lite smärtstillande. Tror knappast att det är en fråga om rent morfin utan någon annan valfri tablett av lite starkare sort. Jobba får man göra hur mycket man vill om man går på smärtstillande, kanske inte är lämpligt om du nu är skadad och borde vila men medicinen i sig är inget som hindrar dig. Trinageln är borttagen också så bedömer du att du är en säker bilförare trots intag av receptbelagd medicin så hindrar ingen dig från att köra bil.

Zamboni

Ny medlem
Min polare åkte med köttelfeber och spräckte mjälten. jag rekomenderar att inte göra det! fick åka med han in på akuten och har aldrig sett någon ha så ont i 5 timmar. sen kan han inte åka på 2 månader.
inte värt!

Vattendroppe sa:
http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Vardagen-forandras/Liv-utan-mjalte/

Något att tänka på ;)
Jag måste ha missat något i länken, men exakt vad hjälper informationen trådskaparen?

Körtelfeber heter kissing disease på engelska. Hoppas det var värt det ;)

Bifogar två länkar som inte går till en cancersida så att du slipper oro dig helt i onödan:
Nr1

Nr 2

Slut

Julben

Ny medlem
Barkeen sa:
Hade för någon vecka sedan halsfluss, vilket är ganska likt körtelfeber, blev rekommenderad att inte åka skidor på minst en vecka efter kuren. Dock ivrig som man är så har jag redan vart i backen och känner att det inte va smart gjort. Dragit på mig en rejäl förkylning då immunförsvaret är nere pga penicillin.

Jag hade kört skidor men tagit det jävligt lugnt, dvs inte kötta sw cork7or i bara kofta i minusgrader osv
Lyckades få halsfluss samtidigt som min körtelfeber nu haha! eftersom det är samma symtom har allt blivit extra illa :( käkade just ur sista penicillintabletten så halsflussen borde nog vara ur vägen!

Julben

Ny medlem
Jpx17 sa:
Har också körtelfeber nu, sjukt segt är de. Samma som dig, dåliga levervärden, svullen mjälte och sånt. Men jag har inte fått några medicin eller piller:s De ända dom som sa var bara '' håll dig borta från all idrott och sport, och undvik stöttar/slag i magen''. Men har ändå åkt några dagar på Vallåsen och hela föra veckan (v.8) i Kläppen. Dock bara hålt mig till 3:or och rails. Men har kört med lite skydd också, ryggplatta, något typ av bälte runt midijan och så lånade jag en kompis cross skydd som gick typ över bröstkorgen och magen. De gick hur bra som hälst tyckte jag. Kändes lite klumpigt i början men man vade sig rätt snabbt och har värken känt något i magen eller någon annan stans.
Det är typ den nivån på åkningen jag söker. Det enda jag önskar är att kunna glida runt lite på berget (väsjökullen) och ta det lugnt med grabbarna.

orkar du skicka nån länk eller bild på den typen av skydd du har runt magen?

Jp-Mansson

Ny medlem
Julben sa:
Jpx17 sa:
Det är typ den nivån på åkningen jag söker. Det enda jag önskar är att kunna glida runt lite på berget (väsjökullen) och ta det lugnt med grabbarna.

orkar du skicka nån länk eller bild på den typen av skydd du har runt magen?
Kommer inte ihåg vad skyddet hete nu men kan fråga han jag lånade det av imorron.

DrJ

Medlem
Det här är en riktigt RIKTIGT dålig ide. Att spräcka mjälten är inte bara potentiellt livsfarligt, även om du inte dör så finns risken att man måste operera bort den och den kan vara rätt bra att ha. Och även om du bara glider runt lugnt i backen så kan någon krascha in i dig eller du får ett felskär och dråsar i backen. Skydd lär knappast vara någon garanti. Och bara lite rails var fan det dummaste jag läst, missar du och får det i magen så blir det inte roligt. Så gör som doktorn säger!!

CalleJosefson

Ny medlem
Zamboni sa:
Min polare åkte med köttelfeber och spräckte mjälten. jag rekomenderar att inte göra det! fick åka med han in på akuten och har aldrig sett någon ha så ont i 5 timmar. sen kan han inte åka på 2 månader.
inte värt!
Som Victor säger så är det inte värt att åka med körtelfeber. jag spräckte mjälten för 3veckor sen och det är den värsta smärta jag varit med om.

CKFStromberg

Ny medlem
jag har själv spräckt mjälten, kan lova dig att du inte vill göra det.. den värsta smärta jag någonsin känt, låg på intensiven i 1v sen vanlig sjuksäng en vecka till! jag fick som tur var behålla min mjälte, om man opererar bort den så kommer du gå på mediciner resten av ditt liv vilket inte är så cool! under 2 månader fick jag varken springa eller hoppa, det ända jag kunde göra var att gå i "hög hastighet", värsta perioden av mitt liv! ca 3 månader utan att få röra mig!

U

user62594

Guest
Julben sa:
Lyckades få halsfluss samtidigt som min körtelfeber nu haha! eftersom det är samma symtom har allt blivit extra illa :( käkade just ur sista penicillintabletten så halsflussen borde nog vara ur vägen!
Jag käkade också själv sista tabletten i förrgår, och har redan dragit på mig en pretty bad cold
:D Men att glida på alla jibs på baksidan av väsjö borde väll inte vara några problem, nu är hoppet inte heller speciellt påfrestande men du kanske borde hålla dig borta från det iallafall!

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Max_Faktor sa:
Jag måste ha missat något i länken, men exakt vad hjälper informationen trådskaparen?
Körtelfeber -> hög risk för spräckt mjälte (framgår dessutom i OPs inlägg), spräckt mjälte -> borttagande av mjälte -> liv utan mjälte. Kollade du ens på länken? :P

Hade en polare som spräckte mjälten i en snowboard-olycka, han är inte så jädra glad på det...

Senast ändrad:

unicorn_231

Ny medlem
min polare krashade för två veckor sedan och spräckte mjälten eftersom den var "förstorad" och ömtålig efter att han haft körtelfeber. ingen mer åkning för han denna sässong!

Vattendroppe sa:
Max_Faktor sa:
Körtelfeber -> hög risk för spräckt mjälte (framgår dessutom i OPs inlägg), spräckt mjälte -> borttagande av mjälte -> liv utan mjälte. Kollade du ens på länken? :P

Hade en polare som spräckte mjälten i en snowboard-olycka, han är inte så jädra glad på det...
Var i länken står det om trauma? Det är väldig skillnad att ta bort mjälten pga cancer och pga livshotande blödning.
Jag har läst länken. Vilken av anledningarna till att operera bort mjälten som beskrivs i länken tycker du passar in på någon med Körtelfeber som drabbas av trauma i skidbacken:
1, stor mjälte bryter ner blodkroppar
2, antikroppar mot blodplättar
3,hemolytisk anemi
4, lymfom

Erkänn din länk var helt Off! Jag tror du gör grabben orolig genom att länka till cancersidor.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Max_Faktor sa:
Var i länken står det om trauma? Det är väldig skillnad att ta bort mjälten pga cancer och pga livshotande blödning.
Jag har läst länken. Vilken av anledningarna till att operera bort mjälten som beskrivs i länken tycker du passar in på någon med Körtelfeber som drabbas av trauma i skidbacken:
1, stor mjälte bryter ner blodkroppar
2, antikroppar mot blodplättar
3,hemolytisk anemi
4, lymfom

Erkänn din länk var helt Off! Jag tror du gör grabben orolig genom att länka till cancersidor.
Nu vet jag inte hur mycket medicinsk utbildning du har, men så vitt jag förstått i de kurser jag läst på området spelar anledningen till att mjälten opereras bort mindre roll. Ett liv utan mjälte är ett liv utan mjälte är ett liv utan mjälte, oavsett om den opereras bort pga tumör, svullnad eller spräckning. Självklart kan själva operationens tillvägagång och resultat/risker skilja sig någon beroende på varför man opererar bort den, men livet efteråt får samma konsekvenser.

Erkänn att du saknar kunskap på området! Jag tror du försöker döda grabben genom att uppmana honom att åka trots körtelfeber.

Senast ändrad:

DrJ

Medlem
Som vattendroppe säger så spelar anledningen till att man opererar bort mjälten ingen roll, mjälten är ju borta ändå. Förutom att en akut operation pga en livshotande blödning förstås är mycket farligare. Sen är det nuförtiden inte lika vanligt att man tar bort mjälten vid trauma som det var förut, nu finns det andra behandlingsmetoder som oftast fungerar, om man överhuvudtaget måste behandla. Oftast läker den själv utan behandling, men som folk skriver gör det ju jävligt ont, du blir hindrad att röra på dig en längre period, du riskerar men för livet och i sämsta fall dör du!
Otroligt oansvarigt av folk utan medicinsk kompetens att råda trådskaparen att åka.

DrJ sa:
Som vattendroppe säger så spelar anledningen till att man opererar bort mjälten ingen roll, mjälten är ju borta ändå. Förutom att en akut operation pga en livshotande blödning förstås är mycket farligare. Sen är det nuförtiden inte lika vanligt att man tar bort mjälten vid trauma som det var förut, nu finns det andra behandlingsmetoder som oftast fungerar, om man överhuvudtaget måste behandla. Oftast läker den själv utan behandling, men som folk skriver gör det ju jävligt ont, du blir hindrad att röra på dig en längre period, du riskerar men för livet och i sämsta fall dör du!
Otroligt oansvarigt av folk utan medicinsk kompetens att råda trådskaparen att åka.
Hoppas det inte var mig du menade med att en del råder trådskaparen att åka med mjältförstoring. Jag har aldrig sagt att det är ofarligt att åka med förstorad mjälte. I mina länkar avråds från sportande. Däremot tycker jag att det är oseriöst att länka till en cancerinformationssida. Vill Ni skrämma slag på honom? Det är lika smart som att säga att det kan vara klamydia när någon har ont i ett knä efter skidåkning.

För att vara tydlig: Åk självklart inte med mjältförstoring. Däremot kan det vara nyttigt att se varifrån folk hämtar sin \"expert-information\"

PS Tillhör själv gruppen som \"stukat\" mjälten. Fick vara en hel sommar på sjukhus. De vägrade skriva hem mig eftersom de var oroliga att jag skulle sporta. Tur var det för när de äntligen skrev ut mig kunde jag så klart inte hålla mig lugn. Bröt armen tre dagar senare :)

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Max_Faktor sa:
Däremot tycker jag att det är oseriöst att länka till en cancerinformationssida.
Men... Det är ju ingen cancerinformationssida? Det är en sida med information om hur det är att leva utan mjälte? Att den råkar hostas av cancerfonden är ju egentligen mindre relevant? Jag uppmanar dig återigen att faktiskt _läsa_ informationen på sidan istället för att nöja dig med att konstatera att URLen pekar på www.cancerfonden.se! Faktum är att det är en väldigt bra sammanställning hur saker man bör tänka på om man lever utan mjälte...

Jag hoppas också att du förstod att mitt avslut var menat som en ironisk twist på det du skrev, precis på samma sätt som jag antog att avslutningen på det du skrev var en ironisk twist på det jag skrev (men verkade anta fel?).

Senast ändrad:

DrJ

Medlem
Nejdå menade inte dig. Och återigen, som vattendroppe säger så handlar sidan om hur det är att leva utan mjälte. Oavsett varför man tar bort den. Självklart har körtelfeber eller mjältrauma inget med cancer att göra.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp