Köttig turbindning till Black Crows Anima

MrBergentz

Medlem
Tja! Efter en tämligen effektiv K/S-säljannons står jag här med ett par helt nya Black Crows Anima i 17/18 års modell!

Jag skulle nu vilja ha lite tips/råd/tankar på vilken typ av bindning jag ska införskaffa! De är tänka att brukas som lite köttigare storbergsskidor, men också funkar bra i den pudersnö man alltid pratar om men som man bara får typ var 3:e säsong!

En bindning som kan tura upp, men som ändå ger kraftöverföring i skidan i åkningen ner och som pallar hårda landningar med 90kg jag. Som inte har åkhöjd som ett par styltor men som inte heller skriker ultralätt italiensk alpinist med kolfiber-Oakleys! Finns denna bindning bara i min fantasi?

Och har du nu läst såhär långt är det lika bra att jag säger det: jag söker inte Salomon/Atomic Shift! Det är ett alternativ jag överväger, men i första hand tittar jag på en ren techbindning som tål hård åkning!

Okej, vad är era tankar och funderingar på mitt ”dilemma”?

Tecton/Vipec?
Har ca 200 dagar på Vipec. Väger närmare 100 kg. Har funkat otroligt bra, skönt med utlösning i tådel.

Pillard

Aktiv medlem
Ska du driva en 115-midja i lite hård snö också så är det väl som vanligt Tecton, Beast eller Shift som gäller. Det har ju skrivits spaltmeter i ämnet här redan. Har iof inte testat Radical 2.0 än så vet inte hur stor skillnad den gör mot tidigare.

johngustafsson

Aktiv medlem
Det finns en kombo där du går upp med tech och sedan byter till ett par look p18. Borde funka att åka hårt nedför iaf.

ByB3rg

Aktiv medlem
Körde förföra säsong på BC Anima å Beast 14. Och förra säsongen var med Movement
Fly 115 å Beast 14.
Sammanlagt 12 månader med mer eller mindre konstant åkande på Beast 14. Med en skida med midja 115mm.
Dom 12 månaderna bjöd på allt ifrån djupa puderdagar i Kanada å Gränsen, till betonglik snö i Gränsen och slaskiga dagar i Stryn.

Enda gången den lösser ut för mej. Är när den ska, eller vid riktigt dåliga butters (måste bli bättre på dom där jävlarna).

Väger runt 80 Strecket. Med en åk still. Där jag står mitt på skidan. Istället för sjukt aggressivt framåt i position.

Skulle jag köpa en ny bindning nu. Som jag kan ha på lite bredare skidor.

Om jag hade en del pengar över. Skulle det bli den nya Cast Touring bindningen. Ser ut som dom har lyckats med den nya versionen. Med stopphållare å allt.

Om jag var lika fattig som vanligt. Så skulle jag gå på Beast 14. Enda gången jag svurit över den. Var när jag råka spränga tornet i bakbindningen (Efter 8månader av åking).

Bubblare.

Fritschi Tecton.
Ett bättre alternativ till Marker Kingpin
Lite för mycket delar å plast i bindningen. För att jag ska vara helt nöjd.

Salomon Shift.
Verkar hur grym som helst.
Men kan inte släppa att den kommer ut nu. Verkar alltid som det tar 2 år på marknaden. Innan dom har får ordning på bindningarna.

OleK

Aktiv medlem
Kan sterkt anbefale Salomon sin nye Shift. (Jeg er nok litt innhabil)

Har kjørt bindingen nesten 3 måneder foregående sesong uten noen form for problemer med den. Den tåler hard skikjøring, gir god kraftoverføring, tåler ising andre tech bindinger bare kan drømme om og er lett å bytte mellom ski og kjøremodus. Med den bindingen trenger du ikke lengre flere par ski med forskjellige bindinger. Den er utviklet over mange år og ble allerede i fjor vinter/sommer fulltestet av blandt annet skipatruljene på New Zealand og salomon sitt team. Samme ståhøyde som på salomon sine STH bindinger så litt høyere en en ren tech binding,men ikke noe du vil tenke over når du kjører nedover.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Jag har kört en säsong på Anima 194 cm och ett par Marker Kingpin. Bindningen funkade helt ok. Hade inga problem med den. Dock är kombon himla tung. Funkar för en tur på 1 timme men gick 4 timmar i Narvik, det var inte roligt.

I offpisten märkte jag inte skillnad i själva åkningen. Två gånger önskade jag att de löst ut, framåtvikt och andra gången när jag körde in i hård lavinsnö under puder.

I pisten kändes det inte helt hundra att stå på lite. Med 106 kg plus packning/kläder kände iallafall jag mig lte osäker. blev inte bättre efter en dubbelutlösning mitt i en lite större sväng.

Jag byter till SHIFT i år. Passar min åkning bättre. Skaffar du Kingpin, glöm för gudsskull inte att dubbelkolla att shopen justerat båda DIN-inställningarna bak. Det gjorde de på min. 11 på ena och 4 på den andra. Ingen bra kombo...

carl_couloir

Aktiv medlem
har kört med king pin i flera år utan problem i all typ av snö både i och utanför pisten. Körde facen i NM i gränsen i våras och droppade ”ögat” utan några problem med bindningarna.

Enda tjuv släppet jag har varit med om så att säga på rejäl ”skrå” och tådelen inte är i låst läge, då kan det bli lite väl mycket sidokraft utåt på tå-vingen som då löser ut eller om man kör med djävulusisk bakåtvikt....

/C

termons

Aktiv medlem
Har också kört Kingpin utan problem men vill ha mera elasticitet och säkerhet och då föll valet på Shift.

.

Topp