Komplement till EP Pro

1886

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Hej!

Behöver lite hjälp med att köpa ett par skidor utöver mina Line Ep pro. Har ett par k2 obsethed 2009 som jag har varit ganska nöjd med förutom att jag tycker att de blir lite väl allround. De är inte väldigt bra varken någonstans. Är lite osäker på vad jag söker, åker ca 80% offpist men för de dagarna som är dåliga vill jag gärna ha en skida som det går att åka runt i parken med och där snön är tyngre och hårdare. Tror att det jag söker är en bred parkskida eller en mjuk och lekfull allroundskida. Har kollat runt på det mesta. Är väldigt nöjd med mina EP pro för den delen.

Längd 173, vikt ca 65kg. Har åkt mycket i två säsonger nu och ska åka i alperna hela denna säsongen.

Tacksam för hjälp!

Lima-ko

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Förstår jag det rätt att du vill ha något som fixar lite park, lite pist och som hanterar uppkört och lite hårdare snö bättre än EP Pro (och även Seth)?
Känner du personligen att vill gå större eller mindre än ObSethed?

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Komplement till EP Pro
Eric själv kör den i parken iaf, men det beror väl på vad man vill göra i parken, men för 80% offpist låter det som en vettig skida i mina öron

1886

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Jag vet det men jag skulle gärna vilja ha en åsikt av någon som har testat dem där. Pist är väl inte superviktigt mest park och dagar då det inte är så mycket nysnö. Jag vill ha något som är mjukare och mer lekfullt än obsethed, att gå upp i bredd är inga problem.

Lima-ko

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Jag har tyvärr inte kört Baconen men däremot gamla hade jag Hendryx Purple Haze 182 cm, (2008, 151-113-141 mm, r=19 m) som enda skida hela säsongen i Jackson Hole 200gr8. De är inte helt olika SFB både till mått, flex och monteringspunkt. Just den säsongen var helt galet bra så jag körde de framförallt i midjedjupt "Cowboy powder" men även en del park och pist.
De känns helt klart lite större i parken än mina parklagg Line Chronic 181 cm (2008, 111-85-108 mm, r=19,8 m) men pga monteringen och den snäva skärningen kan man carva av kickarna och faktiskt smeka av legitima 540 och landa bakåt utan problem i hopp modell större. På något lustigt sätt är det faktiskt rätt skönt, mycket yta att landa på, dock blir det lite plankvarning.

2009 Hemsedal (3 veckor Megèvé FR och Zinal CH)
Året efter körde jag Line Blend 183 cm (2009, 132-100-122 mm, r=21 m) som allround/parklagg och Hendryx Rhino Rhaser 186 cm (2008, 161-118-141, r=17 m) som puderlagg. Blend går riktigt fint i parken, jag valde de ofta framför mina Chronic då snön var lite mjukare om vi skulle ut på något äventyr i outpisten varvat med lite park. I pisten lämnar de dock en del att önska, rätt tråkiga, händer ingenting när man kantar om man inte har en jäkla massa fart och kraft. Funkar rätt bra i offpisten men jag skulle behöva en längre längd, lite därför jag går upp till Prophet 115 i 186 cm i vinter.
Rhinon tog jag inte i parken, framförallt pga en snöskyffel till nos och Dukes.

2010 3 veckor Hemsedal/Åre
I vintras "körde" jag Line Prophet 100 i 179 cm (2010, 134-100-125 mm, r=17,2 m), lätt en av de snärtigaste allroundlaggen jag personligen åkt. Om jag bara fick ha ett enda par skidor skulle det vara just dem. Med facit i hand spöar de Blend rejält i mina ögon. Monteringspunkten är densamma, Prophet svänger lite mer och är överlag roligare och mer lätthanterliga framförallt pga 4D fibrecap konstruktion jämfört med Blends sidewall. Trots lite mindre stabil konstruktion går de ändå bra i höga farter (om man står rätt på skidan och kantar, en kantad skida är en stabil skida), förmodligen för att de har Metal matrix vilket Blend saknar, något som dock ger Blend någon mer kakpoäng i parken.

2011 Halmstad (Vallåsen, hah hah), skidtestarhelgerna i Tandådalen och Lindvallen, Jul/Nyår i Sälen/Åre och förhoppningsvis en alptripp på 1-2 veckor med mycket kvalitativ åkning
I vinter ska jag enbart ha ett par Line Prophet 115 i 186 cm (2011, 153-115-142 mm, r=21 m) och mina gamla parklagg Line Chronic, den perfekta kombon ;). Jag räknar inte med att Prophet 115 kommer vara speciellt roliga i parken men däremot en perfekt mix mellan Mothership och Prophet 100 för allt annat. De har konstruktionen, sidewall, från Mothership men geometrin, P-cut (mest sväng framför bindningen), från Prophet 100.

Jag skulle vilja påstå att dina ObSETHed inte är helt olika Line Blend, lite samma konstruktion, skärning och monteringspunkt.

Tips
För att få bättre parkegenskaper är det önskvärt att du går ner lite i midjemått, visst skulle SFB funka helt ok i parken men de kommer helt klart inte vara bättre än en smalare allmtn parkskida. En modell som Line Chronic Kryptonite, K2 Revival, Armada ARV, Völkl Bridge, Rossignol S5 Jib med flera ser jag som riktigt bra kandidater.

Dra upp på skidtestarhelgerna i Sälen och pröva dig runt lite grann. Fixar de ishoppen och pucklarna i Stora backen i Tandådalen kommer de mest troligt fixa en säsong i Alperna.

Senast ändrad:

jeffa

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Välj något som ligger längre ifrån dina nuvarande skidor.

Jag hade satsat på en skida som skiljer sig mer från de skidor du åker/har åkt på idag. Är själv ingen höjdare i parken men jag tyckte inte att SFB var jättekul att hoppa med. Personlligen hade jag satsat på en smalare skida än de som disskuterats eftersom du redan har ett par puderbåtar. Finns ju en hel del som ligger under 100mm i midjan men som fortfarande inte gör bort sig utanför om man känner att man måste. Prophet 100 tycker jag känns som ett bättre komplement. Risken blir att man hamnar i en ond köpcirkel om man börjar handla skidor med mått som ligger för nära varandra.

Har du fet plånbok så är det ju bara att köra på...

1886

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Är det någon som testat och kört en del med någon av dessa skidor i park? tänker inte främst på rails utan resten.
Jag vet att det inte är optimalt men självklart går det med det flesta.

Line SFB
Armada JJ
4frnt CRJ

kurtson

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Alla dom skidorna suger verkligen i parken men som du säger går det ju så klart. Om du tänker köra park, varför inte satsa på en lite smalare skida anpassad för att hoppa?

PNyberg

Aktiv medlem
Komplement till EP Pro
1886 sa:
Är det någon som testat och kört en del med någon av dessa skidor i park? tänker inte främst på rails utan resten.
Jag vet att det inte är optimalt men självklart går det med det flesta.

Line SFB
Armada JJ
4frnt CRJ
Kört CRJ188 överallt. Den funkar i park men såklart märks det att du har en stor skida under foten dock inte så stor som måtten anger vilket baara är bra :) alltså..smidig för sin storlek men... ingen parkskida

1886

Ny medlem
Komplement till EP Pro
kurtson sa:
Alla dom skidorna suger verkligen i parken men som du säger går det ju så klart. Om du tänker köra park, varför inte satsa på en lite smalare skida anpassad för att hoppa?
Jag vet absolut att det finns skidor som är bättre lämpade för det men det är inte det jag är ute efter
vill mest jämföra förslagen jag la fram.

Komplement till EP Pro
1886 sa:
kurtson sa:
Jag vet absolut att det finns skidor som är bättre lämpade för det men det är inte det jag är ute efter
"Tror att det jag söker är en bred parkskida eller en mjuk och lekfull allroundskida" Ingen av dina förslag är någon bred parkskida, varför tittar du inte på skidor som är gjorda för typ 50park50puder som Line Blend, K2 Kung Fujas eller Ross s5. Kanske är jag som är korkad men fattar inte vad du ska med två par puder skidor till om du letar efter en skida för parken?

Senast ändrad:

PNyberg

Aktiv medlem
Komplement till EP Pro
excellentswordfight sa:
1886 sa:
kurtson sa:
"Tror att det jag söker är en bred parkskida eller en mjuk och lekfull allroundskida" Ingen av dina förslag är någon bred parkskida, varför tittar du inte på skidor som är gjorda för typ 50park50puder som Line Blend, K2 Kung Fujas eller Ross s5. Kanske är jag som är korkad men fattar inte vad du ska med två par puder skidor till om du letar efter en skida för parken?
Puder med Ross S5???

njaa..puder ær roligare æn park. Gå før breda parkplank framfør ok parkplank som agerar ubåtar nær dagen d ær kommen :)

1886

Ny medlem
Komplement till EP Pro
Jag ser inte bredd som något större problem i park, det jag vill ha ut är bara åsikter om någon kört på dessa i park, formulerade kanske inte mig helt riktigt innan.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp