Komplementhandske till Hestra Cosy Mitt

Lenrik

Ny medlem
Hallå där
Har för tillfället bara en uppsättning vantar, Hestra Cosy Mitt. Jättebra och varma vantar med ull-liners inuti. Problemet är att de är för varma, även utan liners. Svettades i -20 grader i vintras.

Tänkte att ett par till hade suttit fint som komplement, då i en femfingersvariant, för att inte bli lika varmt.
Har kört på Windstedt promodel innan och den var helt OK. Inte jätteimponerad.
Har sneglat en del på Army Heli ski glove, verkar som en sjukt kompetent handske, fast kanske lite i varmaste laget, eller har jag fått det om bakfoten? Är Kaj/Sverre handsken eller kanske Leather Skicross mer allroundalternativ som även kan användas i soliga aprildagar utan att bli helt plaskvåta inuti?

Min fråga är alltså, ska jag köra på Army leather heli ski som helt klart är ett säkert kort. Eller på en något tunnare variant? Bomba på med förslag och åsikter!

Som ni kanske märkt så är det bara Hestra som gäller. Kom gärna med andra förslag, men det ska vara en sjukt bra handske för att utmana Hestra om kungatronen av handskmakarna.
Tack på förhand!

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Heliskins "skal" är ju rätt tunt, så det är bara välja innerhandske efter väder. Själv tycker den medföljande linern fungerar utmärkt från -20 upp till +/- 0 nånstans, efter det rycker jag ur linern och kör med bara skalet. Vill du ha ytterligare finns det många olika sorters liners att skaffa som komplement!

Lenrik

Ny medlem
Har bara sett den på bild och därför inte skapat en uppfattning genom att känna på den! De ser väldigt tjocka ut på bild, men det är ju bra om man kan använda de enligt skalmodellen.

Trots frenetiskt insmörjande av mina Windstedthandskar så blev de blöta, jävliga och kalla. Detta är något man slipper på heliskin pga gore-tex(?) utsidan? Vad jag kan utröna av bilder och produktbeskrivningar så är det bara läder i handflatan?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Fodret som följer med är tjockt, men det är ju som sagt uttagbarg (dessutom med den "lena" sidan av kardborrebandet kvar i skalet, så man slipper garanterat skav från det).

Inget goretex i vanliga heliskihandsken, men finns en modell med det. Jag tycker inte det behövs. Det är bara läder i handflatan. Hur mycket man än smörker in lädret kommer det absorbera en viss mängd fukt, i en väl insmord läderhandske läcker det dock aldrig igenom lädret.

Lenrik

Ny medlem
Som med allt annat så kan man inte få det bästa av allt. Antar att samma gäller för denna handske, då tänker jag på smidighet kontra värme.
Eftersom att den är så varm finns det risk att den kan upplevas "bulkig"?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det är inte en handske gjord för finlir om man säger så, men jag klarar av att fota utan några större bekymmer med min trefingersvariant. Den är betydligt bulkigare än windstedt-handsken.

Lenrik

Ny medlem
Okej! jag har egentligen inget behov av en smidig handske, typ vid fotografering. Det är mer en go känsla med en väl sittande handske som är eftertraktad.
Verkar som en jävligt solid handske i vilket fall så åker nog och klipper ett par i mellandagarna, tack för hjälpen!

Topp