Korsbandsskada - Comeback

Hauba

Ny medlem
Hej,

Har precis fått en främrekorsbandsskada konstaterade och rehab har redan startat. Operation kommer bestämmas om 3 månader för att se hur stabilt knät blir utan korsband med styrke- och balansträning. Säsongen är så klart över. Funderar redan över comebacken till skidåkningen.

Har ni några tips när man börjar åka igen?

Har kört ganska fort och hårt på pistracers (Völkl Racetiger & Code) de senaste åren. Planen är att komma tillbaka till ungefär samma typ av åkning även om jag inser att jag kommer att vara mer försiktig.

Ska man börja på någon snällare skida för att "börja om" igen?

Tror även att jag åkte tidigare med ganska mycket invridning/vinkling av knät. Kanske ska man lära sig åka med mindre invridning för att inte riskera att dra knät ur led (utan korsband då)?

Jag har även funderat på någon typ av otros men både min ortoped och sjukgymnast var tveksamma om det skulle hjälpa något. Kanske mest hjälper mentalt?

Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig tillbaka.

PS. Jag inser att träning och åter träning är det som först och främst ska göras DS.

MVH Martin

Mjukare skidor med längre radie funkade för mig . Hade rossignol 9s , bytte till atomic nomad crimson . Skadade mig -07
opererades i juni , började åka i dec. Väldans försiktigt . Köp balansbräda och träningscykel .Lyssna på sjukgymnasten .

Joris

Ny medlem
Slet av korsbandet för ca ett år sen, men opererade direkt. Har precis kommit hem efter 1,5 månad i Japan med puderskidåkning. Jag säger bara träna, träna, träna och träna alla muskler du har runt knät.Jag har gjort mycket olika knäböj på olika balansplattor och med olika vikter. Om du inte har fått ett träningsprogram av din sjukgymnast så be om det. Och gå gärna till någon sjukgymnast som är inriktad på idrott. Jag kör med ett knästöd som jag tycker hjälper mycket för att känna mig tryggare stabilitetsmässigt. http://www.mediroyal.se/sv/product/genum-liga-x-ease
Och tror det kanske hade varit smartare av mig att inte hårdstarta direkt, utan börja lite snällare. Och tror även det är bra att åka typ 2 dagar och sen vila en för att sedan åka två o.s.v. i början. Jag gjorde inte det och det kändes i knät då jag knappt kunde ta mig upp eller ner för en trappa ett tag. Men med lite vila så kändes det fint. Och det gick jättebra att åka. Tog inte så lång tid innan jag började lite på knät, sitter bara i huvudet.
Lycka till!

Hauba

Ny medlem
Tack för era tips och idéer. Är det någon som har provat att åka igen utan att göra korsbandsrekonstruktion, alltså utan främre korsband?

Det min ortoped sa till mig var att det största problemet som uppstod för en del var någon typ av "vikning" av knät. Han förklarade det som att man kunde dra knät lite ur led. Jag förstod inte om det var när knät var böjt eller rakt.

Är det någon som har erfarenhet av detta vikningsproblem som kan förklara lite vad som händer? Jag tänker att det borde finnas någon typ av ortros som kan hindra detta.

anna-272

Ny medlem
Jag skadade mig i mars 2011, opererade maj 2011 och började aka först februari 2012 (lite problems i rehaben). Märker ingen skillnad när jag aker men väl ordentligt i huvudet innan och ibland lite vagt i knäet dagen efter flera dagars akning. Antagligen aker jag mer aggressivt nu än innan olyckan .. Ortos är inget jag kör med, känner mig skadad med en sadan - dock kollade jag upp ett gäng avhandlingar etc innan jag bestämde mig och tydligen finner en del studier att det hjälper och de flesta att det inte spelar nagon roll, noll studier fann att det var farligt sa kör med ställning om det känns bättre mentalt? Lycka till med operation (klart du ska ha nytt korsband!) och all träning! Träningen är seg ibland men du kommer aldrig ha sa starka ben som till nästa säsong!

anna-272

Ny medlem
Ang. operation eller inte: läs pa och dra dina egna slutsatser. Min slutsats: Jag kunde pga menisksutur inte träna alls (inte ens ga pa) mitt skadade ben innan korsbandsoperationen och musklerna försvinner FORT! Därför fick jag känna av den där vikningen (inte i sportsammanhang, mer kika över axeln och hela benet viker bara av den lilla rörelsen) - otrevligt och ont! Jag hade en redig ortos som höll leden pa plats sa kunde varit värre, glad var jag för min fina benskena.. Sa länge man har muskler borde det vara lugnt för every day use att vara korsbandslös men belastande sporter som skidakning, fotboll, handboll etc kräver ju lite mer. Jag tänkte att jag bade vill a) utöva belastande sport och b) vem vet om jag kanske tappar muskler i framtiden; da kan det vara bra att ha ett ligament som backup och sen bestämde jag mig för operation. Sen tog det ju evigheter att rehabba tillbaka muskler och explosivitet men nu är jag stark!

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Jag drog av det främre korsbandet i höger knä i mitten på mars för fem år sedan. Jag valde att inte operera efter mycket funderande. Jag var väldigt svullen och orörlig den första månaden och kunde knappt stödja på benet. Jag körde lätt aktiveringsrehab från dagen efter skadan, men kunde inte dra igång med mer omfattande träning förrän efter ca tre veckor. Sen körde jag på hårt under senvåren och kunde köra lugn vind- och kitesurfing från runt 1:e juli. Dock helt utan hopp eller ladd. Jag fortsatte och köra rehab hela hösten och kunde hjälpligt åka på premiären. I mitten på december var det ok och sen från slutet på januari kunde jag åka på som vanligt. Ett år efter skadan bedömde jag mig själv som helt återställd, med undantag för landningar med bakvikt. Det kan jag inte ens nu, fem år senare, göra utan obehag. Det gäller att landa mitt på skidorna, eller inte hoppa alls.

Jag ångrar inte att jag hoppade över operationen. Jag spelar tex innebandy utan problem och behöver inte hålla igen, så länge jag håller ett snitt på minst 2 dagar på gymmet i veckan. Skippar jag benträning i 2-3 veckor, tex under semestertider, då kan jag inte ens gå i en trappa utan att det känns ostabilt. Jag skulle säga att det fungerar för mig utan att operera så länge jag håller mig aktiv och tränar hela tiden. Skulle jag soffa ner mig och sluta träna skulle jag nog behöva operera dit ett korsband rätt snart. Min huvudanledning att inte operera är att jag hoppas att det ska skjuta upp förväntade artrosproblem ett antal år. Meningarna går ju isär när det gäller huruvida en korsbandsrekonstruktion ökar risken för artros på längre sikt eller ej, men den ortopeden som jag tyckte kändes som mest pålitlig hävdade i alla fall att en rekonstruktion förstör delar av knäts naturliga ledkapsling och därmed ökar risken för artros. Man kan säker få helt andra besked av andra läkare, men jag valde att följa hans linje och det har fungerat ypperligt än så länge.

Soppan

Medlem
Hej!
Ifall du överväger operation eller inte så finns det för och nackdelar. Först, jag har kört med en norsk tjej som inte opererat sitt knä. Hon kör med en 10 000 krs otros hela tiden för annars viker knät sig. Men hon kan köra på, träffade henne i Japan där hon pumpade puder. Så visst det är möjligt. Dock med otros verkar det som.

Själv har jag gjort min operation. Skadade mig våren 2012. Tog 6 månader innna jag fick den (de kom inte på vad jag skadat i knät) sen körde jag rehab i 8 månader (2 månader extra för att vara säker). DE gäller bara att träna smart första tidne och iten överträna och vara för ivrig. Då blir det bara sämre. Är först efter 4-5 månader du kan börja ta i, sen är det bara att kröa på sista tiden. Kör konstant runt med en 5000 krs otros från ottobock (funkar ok förutom att jag sliter ut den fort, bytt en och tejpat min nuvarnde väldigt mycket). De säger att det tar drygt 2 år från operation till att de flesta muskler är tillbaka i benet. Vill inte köpa ny då jag tänkte göra mig av med den efter denna skidsäsongen.

Men jag kan göra allt jag gjorde innan skadan. Dock behöver jag värma upp i 5 min innan annars känns det i knät. Kitesurfat 2 sommrar med rätt utmanade körstil samt säsongat i Niseko och är nu i Verbier. SKidåkningen i Niseko gick fint. Dock svullnade båda knäna upp rejält efter 5 veckor kosntant åkning. Var uppe i 90% åkning av dagarna, så kan vara klokt att vila lite ibland. I niseko snöade det hela tiden så gick inte att ta vilodagar. Körde på ett par kuros med 130 i midjan med, sliter på knäna. Den sista skidveckan (efter 7 veckor) kunde jag inte gå ner 90 grader på huk, men skidor kunde jag åka. Krävdes 1,5 månads vila hemma sen för att få bort svullnaden. Så kan vara klokt att skippa sista första åket för dagen och sista åket, varje dag. Eller i alla fall skita i de halvtaskiga dagarna den första tiden.

Men tillbaka till vardagen komemr du, får bara bestämma dig det. Själv inspirerades jag av Tanner Hall och hans dubbelfot skada.'

Lycka till!

Hauba

Ny medlem
Tack till er alla som delar med er av era historier. Det är riktigt motiverande att läsa att de allra flesta kan återgå till skidåkning utan större anpassningar, även de som väljer att inte göra rekonstruktion.

Ordentlig med tid för rehab och sedan kontinuerlig träning på gym verkar vara den röda tråden för alla, speciellt de som inte opererar.

Jag kommer åka upp till sälen V.15 med familjen men har bestämt mig för att vänta med comebacken ända till nästa säsong för att ha så bra förutsättningar som möjligt för att det ska gå bra. Det kommer så klart vara tufft att stå bredvid och titta på när de andra i familjen åker, men jag tror det är bättre för mig att göra comeback när jag känner mig stark och litar mer på knät än vad jag gör nu.

Fler tips på bra ortroser tas gärna emot.

socker

Ny medlem
Tjena

Drog av korsbandet våren 2011, bestämde i samråd med läkare att försöka träna upp och köra på utan operation, sagt och gjort, tränade upp mig och kunde köra hela vintern 2012 i revelstoke utan problem. Har efter det fortsat att träna musklerna runt knät 2 ggr i veckan. Inte haft några problem som helst förräns i förra måndagen då knät gick sönder igen efter att hoppat av en rail. Landat bra mycket hårdare innan utan några som helst probølem varför det gick sönder nu har jag ingen aning om, kan tilläga att jag kört med ortros under hela tiden.

Så nu får det nog tyvärr bli operation

Chawi

Ny medlem
Men det är egentligen ingen av er som kommenterat ovan som ej är opererade som åker utan nån form av knäskydd? Jag slet av främre korsbandet i mars 2013 samt skadade det yttre ledbandet rejält. Har rehat flitigt hela tiden och börjar bli hyffsad i knät och vill nu diskutera med min läkare om det skall bli operation eller inte. Alternativet då kan allså vara knäskydd.

Det känns ju som om att träning minst två gånger i veckan är ett måste om man ska få stabiliteten att bestå...

hyperkub

Ny medlem
Mars 2011 fick jag en tibial kondyl fraktur, slet av medial ledband, skadade korsbandet (inte helt av) och meniskus vsr inte ens på rätt plats. Fick 7 skruvar och en platta men kirugen gjorde ingenting till korsbandet. Han vill väntar och ser hur bra det var utan att göra en ingrepp.

Hela säsongen efter körde jag med ortos. Det skulle inte ha varit möjligt utan. Säsongen efter körde jag utan ortos. Stabilitet var klart bättre.

Jag har körde enorm mycket rehab. Flera hundra mil på cykeln värje år. Balans. Täränglöpning. Kettlebells och skivstång. Vi prata om 2 timmars motion om dagen första året och 1, 5 timmar i genomsnitt därefter. 2 ggr/veckar räcker INTE om man vill åka på hög nivå.

Jag är 46 år och kör alla tävlingsgrenar (SL, GS, SG). Jag köra på riktiga world cup skidor men inte nödvändigtvis enligt FIS regler (vetetaner är inte bunden av regler om skidlängd/radie). T.ex. jag köra SG på 204/r33 och GS med 189/r28 eller 182/r25). Men fortforande tuffa skidor....inte leksakskidor.

Slutsats: höja ribban med din träning!

Hauba

Ny medlem
Hej,

Nu har det gått ca ett år sen jag crashade och slet av främre korsbandet. Efter mycket Rehab så gjorde jag comeback i mellandagarna och var super nervös.

Jag hade bestämt mig för att prova och köra utan ortros för att se hur det kändes.

Det kändes Kanon! Jag körde försiktigt men knät gjorde inte ont och kändes inte konstigt (instabilt). Jag provade att öka farten successivt och körde till slut i princip som jag gjort innan utan någon teknikförändring eller känning i knät.

Det enda jag reflekterade över var att knät började "molvärka" lite grann när jag åkte sittlift. Samma fenomen både med fötterna på fotpinnen och hängande. Värken släppte direkt när jag klev av liften.

Någon annan som upplevt det samma?

Nu planeras det skidresor fler gånger under den kommande säsongen och jag är lättad och lycklig att jag kan fortsätta med skidåkningen ett tag till.

Summasumarum, för mig går det att åka skidor utan vänster acl, utan större problem :)

Mvh // Martin

BennO

Ny medlem
Härligt att höra!
Mitt vänstra korsband opererades i februari 2013 och körde rehab med sjukgymnast i 6mån, sedan tränade jag själv. har åkt pist och det är så sjukt roligt o köra fort igen, knät känns bättre än förväntat.
har dock tagit det lugnt med solsemester över nyår. Har även testat raila lite, tänkte det borde vara mest påfrestande med vridningar och hårda landningar. Men även det har funkat bra för mig.

Är dock inte helt jämn i muskelstyrka/uthållighet benen emellan.

Men fler skiddagar i benen bör göra susen.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp