Kostnad för att säsonga

Tjenare, har tänkt att dra en säsong tills nästa år men undrar hur mycket pengar man måste dra ihop för att kunna göra en säsong utan att behöva jobba därnere. Självklart vet jag att kostnader förändras beroende på vilken skidort man säsongar på och vilken standard man lever efter därnere. Men om ni kan berätta en ungefärlig summa som man behöver dra ihop skulle det vara kanon.

Senast ändrad:

Torio

Ny medlem
Tror jag hade runt 50 när jag säsongade för tre år sedan.
Resa ToR 2500,
Hyra 25000 (delat rum i källare)
mat 8000
Liftkort 6000
Försäkring 1500

Och det är väl allt man behöver

Sen köpte jag nya skidor och lite annan utrustning, drack någon öl då och då, åkte på två roadtrips. Mat åt jag alltid i form av matlåda i lämplig snögrop. Blir dyrare om man ska festa och äta lyxmat som pommes och Kaiserschmarr på restaurant.

mmarcus

Medlem
Sjukt stor skillnad beroende på land du tänker göra säsong i. Men mellan 50-70k om du vill kunna leva rätt okej ändå. Sen går det alltid att komma undan billigare om du väljer att inte käka i backen eller dricka öl på afterskin såklart.

Dekadent

Aktiv medlem
Beror otroligt mycket på vart du tänker dig att du vill hamna - Italien skulle jag nog säga är billigast generellt, följt av Österrike. Schweiz som regel väldigt dyrt, Frankrike med.

Mellan tummen och pekfingret någonstans runt 60 000 kan nog vara en bra idé att ha, mycket beroende på boendekostnad och eventuella nyköp av utrustning.

Sen så kan jag rekommendera dig att faktiskt arbeta lite ändå, det ger (förutom pengar som minskar spenderar-ångesten) faktiskt lite struktur på dagarna/veckorna samt ett sätt att träffa människor - se bara till att det inte är ett arbete som går ut för mycket över din skidåkning!
Jag som arbetade kväll under min säsong tycker fortfarande att det känns lite skumt att vara i en skidort mellan 17-23 på kvällen och inte arbeta, det är ju ändå lite dötid..

Corin

Aktiv medlem
Så mycket pengar du kan få ihop är så mycket pengar som behövs. 30k funkar, 100k funkar. Ba åk.

Ingmann

Ny medlem
Liftkort är nog mer runt 10 000 kr eller mer beroende på var du åker.
Min förra säsong kostade liftkortet 1240 euro och i år 1000 euro.

Matkostnad beror ju väldigt mycket på hur pass mycket du kan tänka dig att snåla.
Enligt mig är 3000 kr per månad för mat osv. lågt räknat och 6000 kr är högt räknat.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp