Kostnad montering NTN, 1000 spänn?

superapan

Ny medlem
Hej, ny medlem här.

Jag åkte lite telisar för 15 år sedan, och blivit sugen igen. Köpte Rottefella NTN Freedom och ett par Garmont-pjäxor beggat på Blocket. Min tanke var att montera dessa på mina gamla Dynastar G9 som var mina sista lagg jag köpte som tävlande junior (99/2000).

Gick in på den lokala skidaffären där jag fick beskedet att "detta blir dyrt, vi har inga mallar utan måste montera för fri hand. 1000 spänn". Jag har varit borta från sporten i flera år, och är lite osäker på vad ett rimligt pris är...men känner mig lite blåst.

Kan det vara rimligt att ta 1000 kronor för demontering av befintliga bindingar, ev plugga hål etc och montering av mina NTN-bindingar (lösa i delar)? Som sagt, inräknat att de ska passa på mina "udda" skidor?

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Mr_fredrik

Medlem
Jag noterade nyligen ett par Ntn freedom på XXL och det kostade 200kr

Så kolla runt du
Du riskerar utöver att betala för dyrt att få dem tveksamt monterat utan monterings mall

/F

Japp låter alldeles för dyrt, i vart fall dubbelt så mycket som det borde vara!

Jag har pappersmallen om du skulle behöva den, bara PMa din mail adress så skickar jag den!

/Martin

Realmode

Aktiv medlem
strunta i att montera där dom inte har mall. Inte för priset, för visst kan det väl ta 2 timmar med allt och dom måste läsa in sig på hur det ska vara. Så ovanliga är nog inte monteringsmallarna.

Bättre du att du gör det själv om det ändå ska borras utan mall, eftersom du troligtvis är mer noggrann, och mån om att det ska bli bra. :)

xviggenx

Aktiv medlem
Skule nog avråda från att pröjsa en montering även på "frihand" utan mall för 1000kr (jag jobbar själv i verkstad och hade tagit vår "standard-taxa", printat ut en pappersmall, kört efter den och varit prick lika noggrann som jag alltid är) och för den delen att sätta en NTN på en såpass uråldrig skida som ett par gamla G9:or.

Du gör dig själv lite en björntjänst i min mening om du sätter bindningen i den skidan, det har hänt fördjävla mycket med pistlagg/friåkningsskidor sen 99/00...

MnO

Aktiv medlem
Har dom ingen mall är det bättre att göra det själv. Då vet man ju att det blir rätt, förutsatt att man är någorlunda van.

superapan

Ny medlem
Halloj alla!

Uppdatering hur det gick. Jag lämnade in grejerna hos "Aktivt uteliv" i Uppsala, verkar strikt vara en uthyrningsbutik, men en verkstad har de ju. Jag upplever att jobbet blev bra gjort, och de tog 500 spänn och hade hjälp av mallen som
@martinvilhelmsson skickade mig (tack!). Dock grinade killen illa när jag hämtade dom, och han påstod att han "kommer aldrig ge sig på något liknande igen". Kanske var det ett litet helvete? Provkört i Hammarbybacken och Kungsberget, båda nya bekantskaper, och det funkade utmärkt.

@xviggenx Inte för att starta debatt, men jag tycker snarare att det överdrivs hur bra moderna skidor är. Jag äger förvisso endast ett antal par äldre skidor från tiden då jag var aktiv, men brukar snylta på de "skidtester" som brukar finnas i backarna. Jag upplever inte den stora skillnaden. Just my 2 cents. Affektionsvärdet ska inte underskattas, skidor har själ :)

Senast ändrad:

Snödjup

Topp