Kultskidor - Vilken är den mest episka freeride skidan någonsin?

PapaTomas

Ny medlem
Salomon X-Scream är en klassiker. Alla skulle ha dem. På NM i riksgränsen ’98 var de otroligt populära. Det var de och Extrem Freedom som gällde då. Jag tyckte de var helt otroligt sköna och lättåkta i uppkörd offpist. Jag hyrde ett par x-scream i LaGrave ’99 och hade hur kul som helst.

• Gilla
Reactions: Bgn

gubbfan

Medlem
Volkl Snowranger med 75 midja var den första "riktiga" skidan som startade den bredare trenden. Bra grepp och hållbar. Salomon kom med en liknande men det var engångslagg max en vecka så var dom slut.
När man tidigare åkt på skidor med bredder runt 56 mm var dessa lagg en riktig aha upplevelse man körde dom i ca 175/180 cm om man på smalare lagg åkt runt 195/ 200 cm.
Det var då det,.......ett bra tag sedan

Senast ändrad:

Wangler

Aktiv medlem
Ok, detta är kanske inte skidor, men fan vad denna tråd triggade igång starka minnen av dessa Hologram Goggles från Scott som stod högst upp på min önskelista sådär i början på 2000 talet. Blev aldrig några för min del... och de får man väl vara glad för idag. Haha

Jag har dem :) med 3 linser.
En vanlig ofärgad
En lins med kulhål
Och sen den du visar.

Kör dem i pulkabacken m kidsen å ibland ligger den i väskan på skidresor som backup

Breddar tråden med pjäxor...
efter SX 91

Ville man ha Rossignol Course KX.
Jag köpte dem och tycker mig fortfarande tro att det var den bästa pjäxa jag haft .

Bilagor

Wangler

Aktiv medlem
Salomon Pocket Rocket förtjänar väl en plats på listan. Var ju sjukt bred med en midja på 90mm?
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2002/salomon/pocket-rocket.html
Val Thoréns 2003 smattrade en kille förbi mig på ett offpiståk med ett par Salomon Pocket Rocket..
Han flög fram över den knagliga skaren å smattrade igenom pucklar med snö å skare
Jag mindes de blå svinbreda skidorna och trånade hela timmarna på både dagar å kvällar efter dessa skidor.
När jag sedan stod å skulle köpa dem så backade jag ur å köpte ett par rossignol viper istället. Året var då 2004 å jag ångrar mig än idag...

X scream, för innovationen och det galet breda midjan, det enda det snackades om i gymet strax nedanför Sunwing. (vad hette det cafet egentligen?)
Pocket Rocket, för den roligaste skidan nånsin och den som fick mig att överge en snowboardkarriär för fri åkning (ingen särskrivning utan ett medvetet val.)
Den gröna Line skidan som var 130 på midjan (tror det var samtidigt som Shane åkte på Spatulas) för hakorna som hängde vid naveln när vi såg den i en skishop i Whistler 2003.(?)
HEAD Monster 103, för att de fostrat mig till den skidåkare jag är idag. Lager på lager med stål och styvhet till förbannelse för mina benhinnor.
Moment Bibby Pro, för att de återförde glädjen i min skidåkning med pop, mustasch och lättsvängdhet.
Salomon Rocket2, för att de passar mig just nu helt enkelt.

Jerpan

Ny medlem
Haha! Tänkte föreslå Katana!!!1 igår men kunde inte komma på Jibberisch nick så jag lät det bero :) Det kändes på nåt sätt fel att föreslå utan att tagga. Tilläggas om Katanan kan väl också att den lite grand gift ihop många gamla åkare med bredare freeride-skidor

Får jag säga Bibby då? Näst intill oförändrad sen iaf 2010 (även om den varit ute på villovägar under några år)

Sen håller jag helt med
@Heddious här ovan. JJ (även om jag inte gillar den själv men den är ju lite en institution) och Dynastar Legends var ju liksom "skidan" med stort S för alla freeriders ett tag.
Stämmer precis, gammal smalskidåkare, blev pålurad ett par låne Katana för en vecka i Alagna.
Blev helt såld. Men som sagt Bandit måste väl vart betydelsefulla.
Nu är jag mobbad 60 åring med nya Bent Chetler 120 😅😅
(Har såklart pistlagg också)

Köpte först slutet 80 tal gula Raichle flexon comp. Bytade upp mig till dessa gröna -91
Behöll dom till 2009 då dom va helt slut.
Känns som Full Tilt bygger på samma koncept.
Mina första carvingskidor va Salomon X- scream, sjukt coola lagg.
Dessa ligger kvar i garaget😀

Bilagor

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp