La Nina / El Nino

jonasqvitslund

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Hej!

Jag och frun ska ta oss till Kanada för en roadtrip inom närmsta åren. Målet är att kunna få åka så mycket lössnö som möjligt, föga förvånande. Har tidigare läst om väderfenomenen La Nina / El Nino, men inte riktigt tagit mig tid att läsa in mig på hur det påverkar klimatet i Kanada. Men nu har det gått upp för mig att det verkar påverka ganska mycket. När jag säsongade såg vi filmen Attack of La Nina och den ploppade upp i minnet och fick mig att kolla på det här.
Någon med erfarenhet av flera säsonger i Kanada som kan berätta mer om förhållandena kopplat till snöfall för respektive "vädercykel"? La Nina ska enligt vad jag läst mig till innebära mer snö i Kanada än El Nino, men hur pass mycket påverkar det? Denna vinter är tredje året i rad med La Nina vilket också historiskt sett varit längsta sammanhängande perioden innan ett byte till El Nino sker.

Tack på förhand!

jung

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Som jag förstått det så ligger vindarna mot nord och syd Amerika i el niño och mot Asien i la niña dvs i från Amerika.

Jag har varit där under båda fenomenen, haft lika otur med snö varje gång ändå. Ska du vara där en vinter kommer du få bra även om det är nina eller nino. Omöjligt att veta hur säsongen blir, kanske finns data på exakt hur stor skillnad på nederbörd det är mellan fenomenen.

jonasqvitslund

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Som jag förstått det så ligger vindarna mot nord och syd Amerika i el niño och mot Asien i la niña dvs i från Amerika.

Jag har varit där under båda fenomenen, haft lika otur med snö varje gång ändå. Ska du vara där en vinter kommer du få bra även om det är nina eller nino. Omöjligt att veta hur säsongen blir, kanske finns data på exakt hur stor skillnad på nederbörd det är mellan fenomenen.
Tack för svar!

Är väl främst det där som du är inne på, hur skillnaden i nederbörden ser ut. Det är ingen dussinresa för oss, så vilket år vi åker är inte lika viktigt, vi kan vänta, så om det här påverkar kan vi lika gärna välja ett år som är mer gynnsamt och chansen till gott om snö är hög.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Jag tror det är svårt att planera en trip utifrån La Nina/El Nino (de är ganska oberäkneliga).
Mitt tips är att köpa något av multi-skipassen (Epic-, Ikonpass eller Mountain Collective) som finns där och planera utifrån det. Sen åker ni helt enkelt till de ställen där det snöar mest för tillfället.

Som bonus finns det lite anläggningar i alperna som ingår i de här multipassen så ni kanske även hinner med lite åkning på den här sidan av kontinenten..?

jonasqvitslund

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Jag tror det är svårt att planera en trip utifrån La Nina/El Nino (de är ganska oberäkneliga).
Mitt tips är att köpa något av multi-skipassen (Epic-, Ikonpass eller Mountain Collective) som finns där och planera utifrån det. Sen åker ni helt enkelt till de ställen där det snöar mest för tillfället.

Som bonus finns det lite anläggningar i alperna som ingår i de här multipassen så ni kanske även hinner med lite åkning på den här sidan av kontinenten..?
Prognosen för vilket som inträffar verkar ändå vara ganska säker? T ex så är det nu klart att det blir La Nina i vinter. Det verkar inte vara något som ändras mitt i vintern utan det håller i sig. Vi tänker oss att de parametrar som påverkar och som vi kan ta höjd för, kan vi lika gärna ta höjd för eftersom vi inte har någon brådska med att genomföra resan, sen om vädret just den korta tid vi är där inte innebär massa snö så är det så, men då har vi åtminstone gjort det vi kan.

Vi är småbarnsföräldrar med begränsad tid så att hinna med både Kanada, alperna och vår lägenhet i Åre under samma vinter blir en ekvation vi inte vill lösa. Vår initiala tanke är att åka med Xtravel, säkerligen dyrare men smidigare och skönt att "slippa" bry sig om allt annat än skidåkningen, bara hoppa på flyget och sen ha någon som visar vägen på skidorterna och hittar i systemen, för det tar också tid att lära sig hitta väl på plats!

jung

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Vi är ett gäng på 3-4st som jag alltid åker med som sitter i samma sits. Barnfamiljer ger ju ofta inte möjlighet till många skiddagar tyvärr. Så vi har bytt kvantitet mot kvalitet.
Vi kör cat skiing i valhalla vart annat år. De fyra dagarna vi åker där är bättre åkning än jag hann få på en hel vinter i Kanada. Även om det är kass snömässigt så är den enormt bra. 4dagar uppvärmning i kicking horse, revelstoke eller white water. Sen 4 dagar cat i valhalla. Sen har man inga ben eller rygg kvar att åka med😂.

jonasqvitslund

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Spännande! Har följt dem sen vi började kika på Kanada innan barnen tittade ut, och det ser bra ut. Hur mycket kostar 4 dagar om jag får fråga? Det skulle mycket väl kunna vara ett alternativ, men då är ju planen ganska tydlig. Är det enkelt att förflytta sig? Hyra bil?

jung

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Tror det kostar ca 18.000:- ca 4.000 per dag. Där av vart annat år. Det är saftigt men det är billigt om man jämför med heliskiing eller cat skiing där man måste bo i en Lodge. Vi kör flyg till Calgary, hyrbil och kör direkt till kicking, det är när ca 3-4 timmar. Så en eller två dagar där innan revelstoke och sedan ner till Nelson.

Man får vara ute ett år i förväg om man vill kunna bestämma när man ska åka, blir fullt väldigt fort.

jonasqvitslund

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Ok! Låter onekligen som ett lockande upplägg. Men då bor ni nere i Nelson och åker därifrån varje morgon till Valhalla? Är det dem som kallas för Baldface Valhalla som du syftar på?

jonasqvitslund

Aktiv medlem
La Nina / El Nino
Tack! Jag kanske skriver något PM framöver när jag samlat på mig lite frågor, låter som att det kan bli betydligt billigare än att åka med Xtravel, även om det är smidigt.

Snödjup

Topp