La Niña i all ära. Men vad händer i Norden?

PNyberg

Aktiv medlem
Yes. "La Niña is going for a double dip" "La Niña round 2!".
Har vart mycket skriverier och snack om att denna kalla lilla flicka kommer tillbaks i vinter för en repris av förra vinterns puderfrossa .
La Niña är, som de flesta kanske vet, ett väderfenomen som ger kallare vintrar i tex Kanada. Kallare vinter leder allt som oftast till MER SNÖ :D Om man bor i Kanada det vill säga.

La Niña och El Niño har dessvärre ingen större påverkan för oss här i Norden, så ingen extra snö för oss.

Då började jag fundera lite kring det här med väder och vad som gör att det snöar och varför det snöar olika mycket olika år. Allt kan bara inte vara en slump? Det måste finnas några tecken på om det blir mycket eller lite snö kommande vinter.

Försökte med hjälp av goggle söka igenom hela intrawebben, men min insatts bar ingen frukt :(
Så nu söker jag er expertis för att finna svaret på min fråga.

Strunt i La Niña och Kanada och ge oss en episk vinter här i norden. Om inte får man väl kapitulera och köpa sig en flygbiljett till La Niña-ville.

mo11e

Medlem
Gubbarna här i Jämtland hävdar att det kommer att bli en riktig skitvinter 2012. Dom bygger sin teori eller kundskap? på att det varit stor tillgång på gnagare under sommar/höst. Beståndet måste ner och då brukar det bli snöfattiga vintrar med mycket is som leder till att gnagarna inte kommer åt sin föda.

Hoppas att dom har fel.

Corin

Aktiv medlem
Förra vintern var ju bästa på länge, snömässigt i alla fall. Dock inte särskilt kall. Det är väl så här i Norden, att mindre kyla leder till mer snö? Så mycket snö som vi (södra Lappland, Västerbottensfjällen) fick förra säsongen har vi nog inte fått sen 02-03. Och temperaturen var under -40 max en eller två gånger, och det var oftare runt -15-20 än -20-25. Tar man 08-09 som exempel, så var det väldigt mycket mindre snö och vi hade nästan en vecka med -40, plus inte många dagar i december och januari med temperaturer över -20.

Slutsatsen är alltså: är det kallt så kommer det ingen snö.

Och eftersom många experter säger att det ska bli ungefär en likadan vinter igen, så är chansen att det ska komma mycket snö rätt stor. Det gillas.

Nojlas

Aktiv medlem
mo11e sa:
Gubbarna här i Jämtland hävdar att det kommer att bli en riktig skitvinter 2012. (...)
Läste dem det på aftonbladet.se eller? :lol:

Tror väder beror på flera samverkande fenomen, och är nog extremt komplext att försöka beskriva. Min amatörmässiga gissning är att det kan bero på olika strömmningar i haven, vindar, temperaturer och annat skit ur ett globalt perspektiv. Många fenomen går ju i cykler, och en liten variation här eller där kan säkerligen få stora utslag i en annan avkrok av världen.

Sen kan man ju undra hur mänsklig påverkan, global warming, och andra miljöförstöringar påverkar klimatet.
Vi har ju blivit så j*vla duktiga på det här med att tänka klimatsmart. Vi köper miljövänliga bilar (som släppte ut mer koldioxid under den smutsiga aluminiumframställnigen i kina, än vad bilen spyr ut under hela sin livstid) som vi åker och handlar konserverad majs med, och känner oss duktiga när vi återvinner metallburken. (Medans vi kunde köpt oförpackad färsk, lokalodlade grönsaker - men det tänkte vi aldrig på)
För att inte tala om den hysteriska slit-och-släng kulturen vi har utvecklat. Priset på våra varor står i fokus och hållbarhet och livstid är irrelevant...

Lee-nus

Aktiv medlem
Nojlas sa:
Sen kan man ju undra hur mänsklig påverkan, global warming, och andra miljöförstöringar påverkar klimatet.
Vi har ju blivit så j*vla duktiga på det här med att tänka klimatsmart. Vi köper miljövänliga bilar (som släppte ut mer koldioxid under den smutsiga aluminiumframställnigen i kina, än vad bilen spyr ut under hela sin livstid) som vi åker och handlar konserverad majs med, och känner oss duktiga när vi återvinner metallburken. (Medans vi kunde köpt oförpackad färsk, lokalodlade grönsaker - men det tänkte vi aldrig på)
För att inte tala om den hysteriska slit-och-släng kulturen vi har utvecklat. Priset på våra varor står i fokus och hållbarhet och livstid är irrelevant...
tack och lov att det finns vettigt folk kvar i världen.
sen ska man ju komma ihåg att gore tex inte på något sätt är miljövänligt, utan precis tvärtom. en liten tankeställare för alla dessa miljönördar som springer runt på fjället i gore tex från topp till tå. däremot tänker jag inte bestrida att många gore tex-produkter ofta har längre hållbarhet än motsvarande plagg i andra textilier. några som har tagit utvecklingen av mer miljövänliga membran och textilier långt är ju annars patagonia, men de är ju så små i sverige, och skulle kanske också behöva ny designer om jag fick bestämma. houdini jobbar ju en del åt det hållet också, ska bli kul att se vad det blir av deras skidkläder!

ledsen att det blev lite OT här nu, niklas fick mig att spåra totalt!

on topic: man ska förstås inte glömma att luftfuktigheten har stor betydelse för snöfallet. kustnära städer med bra höjd och hög luftfuktighet tar ju ofta emot stora mängder snö. en kall vinter gör ju i dessa fall inte saken sämre.

Rudolfsson

Ny medlem
Lee-nus sa:
Nojlas sa:
sen ska man ju komma ihåg att gore tex inte på något sätt är miljövänligt, utan precis tvärtom. en liten tankeställare för alla dessa miljönördar som springer runt på fjället i gore tex från topp till tå. däremot tänker jag inte bestrida att många gore tex-produkter ofta har längre hållbarhet än motsvarande plagg i andra textilier. några som har tagit utvecklingen av mer miljövänliga membran och textilier långt är ju annars patagonia, men de är ju så små i sverige, och skulle kanske också behöva ny designer om jag fick bestämma. houdini jobbar ju en del åt det hållet också, ska bli kul att se vad det blir av deras skidkläder!

on topic: man ska förstås inte glömma att luftfuktigheten har stor betydelse för snöfallet. kustnära städer med bra höjd och hög luftfuktighet tar ju ofta emot stora mängder snö. en kall vinter gör ju i dessa fall inte saken sämre.
Intressant reflektion kring Gore Tex. Patagonia har ju börjat använda Gore Tex igen då de tydligen lever upp till Patagonias ställda miljökrav. En tråd kring miljötänkandet inom skidbranschen skulle kanske vara en idé? Du som är involverad i Ski Logik Linus har säkert mycket att bidra med här, jag är i vilket fall väldigt intresserad av ert miljöarbete. Ett pm kommer att skrivas :)

Lee-nus

Aktiv medlem
Rudolfsson sa:
Lee-nus sa:
Nojlas sa:

Intressant reflektion kring Gore Tex. Patagonia har ju börjat använda Gore Tex igen då de tydligen lever upp till Patagonias ställda miljökrav. En tråd kring miljötänkandet inom skidbranschen skulle kanske vara en idé? Du som är involverad i Ski Logik Linus har säkert mycket att bidra med här, jag är i vilket fall väldigt intresserad av ert miljöarbete. Ett pm kommer att skrivas :)
jaså, har de börjat med det igen? sorgligt om de nu ger vika för sina egna värderingar. å andra sidan får de väl svårare att överleva annars.
låter som en bra idé för en tråd, finns ju hur många aspekter som helst att diskutera!
väntar på pm då... ;)

Tompan14

Ny medlem
Genom att hålla koll på index för den Nordatlantiska Oscillationen kan man förutspå om vi får milda vindar från sydväst eller kalla vindar ifrån norr här i Norden.

Lee-nus sa:
Rudolfsson sa:
Lee-nus sa:

jaså, har de börjat med det igen? sorgligt om de nu ger vika för sina egna värderingar. å andra sidan får de väl svårare att överleva annars.
låter som en bra idé för en tråd, finns ju hur många aspekter som helst att diskutera!
väntar på pm då... ;)
Nu är jag långt ifrån en sån där gore-tex nörd... men blev väldigt nyfiken.
Varför är gore-tex så dåligt för miljön?
OT i alla ära, men är det så galet egentligen?

Tompan14

Ny medlem
JohanKristofers sa:
Här finns lite läsning för den intresserade!

Senast ändrad:

Helldude

Ny medlem
Det sägs att den globala uppvärmningen eventuellt kan få golfströmmen att minska eller byta riktning.
Det skulle isåfall kunna leda till längre vintrar och eventuellt en ny inlandsis.

fszug

Ny medlem
Tompan14 sa:
Genom att hålla koll på index för den Nordatlantiska Oscillationen kan man förutspå om vi får milda vindar från sydväst eller kalla vindar ifrån norr här i Norden.
Tyvärr går ju inte NAO att förutspå med samma precision o framförhållning som el nino, får bli lite mer sista minuten bokningar :) Dock skall den ju i teorin bjuda på en ok hedge mellan alperna o fjällen samt som GOS säger hyfsad korrelation mellan temperatur o nederbörd.

"Strong positive phases of the NAO are often associated with above-normal temperatures in the eastern United States and across northern Europe and below-normal temperatures in Greenland and across southern Europe and the Middle East. The positive NAO phase is also associated with above-normal precipitation over northern Europe and Scandinavia and below-normal precipitation over southern and central Europe. Opposite patterns of temperature and precipitation anomalies are typically observed during strong negative phases of the NAO."

Daweee

Ny medlem
jag läste nånstans att om man poppar av ett par atombomber så skulle jordens medel temperatur sjunka.. så sluta med allt miljötänk allt kan lösas med några atombomber!

Lee-nus

Aktiv medlem
JohanKristofers sa:
Tompan14 sa:
JohanKristofers sa:
Här finns lite läsning för den intresserade!
O! Fantastisk kvällsläsning.
Tack och bock
bra att du hittade svar!
men man ska ju inte ge gore tex hela skulden, även om de troligen är den största boven. men, som framgår av artikeln (intressant läsning, tack för det!) och som jag nämnde tidigare, finns det alternativ:

"Unfortunately it is not easy to find water repellent clothes in the shop that have not been treated with PFOA. But there is hope. Patagonia from the USA has an interesting history of environmental care [11]. They claim to have stopped using PTFE in their products since the fall of 2008, out of environmental consideration. Unfortunately they are still using PFOA for the 'Durable Water Repellent' treatment of their products, declaring that they could not find
any alternatives meeting their strict criteria (personal communication).
Klättermusen from Sweden, also having a really green profile, has gone further than Patagonia. Although at the moment they still can't guarantee that some of their clothes contain PFOA, they are bravely fighting for getting their suppliers to make all material PFOA free. They have completely banned PTFE as well."

det känns ju lite tråkigt om nu patagonia återgått till att använda gore tex!

Lite OT men en rekomendation till en härlig film "180 dgr south".
Intressant presentation av herrarna Yvon Chouinard (Patagonia) och Doug Tompkins (North Face). Båda dessa herrar har kämpat hårt för miljön. Häftigt att se multidollar miljonärer med en sådan skön inställning till livet.

Senast ändrad:

Dannepanne

Aktiv medlem
GOS sa:
Förra vintern var ju bästa på länge, snömässigt i alla fall. Dock inte särskilt kall. Det är väl så här i Norden, att mindre kyla leder till mer snö? Så mycket snö som vi (södra Lappland, Västerbottensfjällen) fick förra säsongen har vi nog inte fått sen 02-03. Och temperaturen var under -40 max en eller två gånger, och det var oftare runt -15-20 än -20-25. Tar man 08-09 som exempel, så var det väldigt mycket mindre snö och vi hade nästan en vecka med -40, plus inte många dagar i december och januari med temperaturer över -20.

Och eftersom många experter säger att det ska bli ungefär en likadan vinter igen, så är chansen att det ska komma mycket snö rätt stor. Det gillas.
Jag har för mig (kan vara felaktigt) att sambandet mellan kallt väder och lite snö kommer av att då det inte finns några moln kan den varma luften stiga fritt uppåt och försvinner därmed. Alltså så är temperaturen snarare en bieffekt av hur mycket nederbörd det kommer, och inte tvärt om. Men det finns säkert hur många faktorer som hellst som spelar in.

aepe

Ny medlem
Tompan14 sa:
Skulle vilja understryka detta svar som det mest relevanta svar på topic.

Corin

Aktiv medlem
Dannepanne sa:
GOS sa:

Jag har för mig (kan vara felaktigt) att sambandet mellan kallt väder och lite snö kommer av att då det inte finns några moln kan den varma luften stiga fritt uppåt och försvinner därmed. Alltså så är temperaturen snarare en bieffekt av hur mycket nederbörd det kommer, och inte tvärt om. Men det finns säkert hur många faktorer som hellst som spelar in.
Så kan det vara, ja. Skulle tro att det är lite åt båda hållen.

MarkusO

Aktiv medlem
Dannepanne sa:
GOS sa:

Håller med Danne här. Det blir kallt om det är molnfritt och inte tvärt om.
För södra Sverige är kallt väder = mycket snö. Varmt väder innebär nämligen att vi hamnar över noll grader väldigt frekvent.
Kallt väder och ostlig vind ger en hiskelig massa snö. Speciellt längs hela ostkusten och väster om Vättern/Vänern. Mullsjö i vintras till exempel... Låg ju en del förra vintern om man säger.

NOA är nog det närmaste La Nina/El Nino vi Européer kommer, men precis som har nämnts längre upp så oscillerar NOA väldigt mycket snabbare än La Nina/El Nino. Däremot har oscillationen en väldigt tydlig inverkan på nederbörd och temperatur. Dock finns det inget som kan kallas en "NOA-vinter" eller liknande. Hinner svänga en massa gånger upp och ner en vinter. Med facit i hand kan man sen se om den låg högt eller lågt under större delen av säsongen, men verkar mer eller mindre omöjligt att prediktera mer än runt 14 dagar i förväg.

Tompan14

Ny medlem
fszug sa:
Tyvärr går ju inte NAO att förutspå med samma precision o framförhållning som el nino, får bli lite mer sista minuten bokningar :)
MarkusO sa:
NOA är nog det närmaste La Nina/El Nino vi Européer kommer, men precis som har nämnts längre upp så oscillerar NOA väldigt mycket snabbare än La Nina/El Nino. Däremot har oscillationen en väldigt tydlig inverkan på nederbörd och temperatur. Dock finns det inget som kan kallas en "NOA-vinter" eller liknande. Hinner svänga en massa gånger upp och ner en vinter. Med facit i hand kan man sen se om den låg högt eller lågt under större delen av säsongen, men verkar mer eller mindre omöjligt att prediktera mer än runt 14 dagar i förväg.
Ja vill ni redan på hösten kunna förutspå snömängderna den kommande vintern så får jag nog hänvisa till den gamla klassikern Bondepraktikan. Något annat verktyg för sådana beräkningar känner jag tyvärr inte till.
Nu är det bara att vänta in rapporterna var i landet som Anders slaskar respektive braskar :D

Tompan14

Ny medlem
Jag slängde iväg ett mejl till SMHI, det fanns ju åtminstone en teoretisk chans att de vet något som jag inte gör. Det gör de inte...

Hej,

Mycket riktigt talar man ibland om NAO, men det är ett diagnostiskt mått med föga prognostiskt värde.
Olika metoder för långtidsprognoser för Europa, som testats vid flera väderinstitut, ger en skill knappt över slumpen.
Det vill säga inget användbart.

Några lycksökare finnes i branschen. De har ibland tur i sina gissningar och dessa fall pekar de på, medan de sämre utfallen sopas under mattan.
Hade någon en fungerande metod skulle de snabbt sprida sig och användas eftersom det ligger mycket pengar i BRA prognoser.

Med vänlig hälsning,

Weine Josefsson
Meteorolog - Klimatolog

SMHI Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut
Enheten för statistik och information
SE - 601 76 NORRKÖPING
www.smhi.se

Corin

Aktiv medlem
Bumpar denna tråd nu med anledning av snöfallen i alperna. Det skedde som alla vet förra hösten också. Så är detta ett tecken på att det kommer bli en värdelös vinter där i år igen?

Helldude

Ny medlem
GOS sa:
Bumpar denna tråd nu med anledning av snöfallen i alperna. Det skedde som alla vet förra hösten också. Så är detta ett tecken på att det kommer bli en värdelös vinter där i år igen?
Känns inte logiskt att resonera så, det finns säkert många säsonger i alperna som haft snöfall under hösten men sedan blivit snörika.

Fruktansvärt frustrerande svar jag vet, men nu är det bara att hålla tummarna och hoppas på mycket snö.

ville-vessla

Ny medlem
Jag är ingen meteorolog men kan kanske fylla i lite i SMHIs svar. Jag har förstått NAO indexet som ett finare sätt att säga att det regnar på Island och är sol på Azorerna. Om det ligger ett djupt lågtryck över Island, ( och är högtryck på Azorerna) blir NAO positivt. Som många sagt är det bra väder om man gillar snö i Norden. Håller det i sig kommer lågtrycken troligen rulla in och vi får perioder med hårda västvindar. ( bra snövind på de flesta ställen i fjällen)

Så, vad meteorologen säger är att förutspå låg- och högtryck är samma sak som att förutspå NAO index - och det är svårt långt fram i tiden.

La ninja och el ninjo är en annan sak, eftersom det har med strömmar i oceanen att göra. Borde väl finnas något motsvarande i Atlanten, men jag har inte hört talas om det.

Tompan14

Ny medlem
Vi har Norska Strömmen, en del av Golfströmmen (som du säkerligen har hört talas om) som håller temperaturerna i Nordnorge uppe, vilket torde ge varm och fuktig havsluft som vid rätt vindar rör sig in över Norge och så småningom Sverige där de kyls ned och behöver stiga vilket ger snöfall.
Men den torde ha ringa påverkan på snömängden när vi talar om bra kontra dåliga pudersäsonger, då den har varit stabil i minst 40 år...

ville-vessla

Ny medlem
Tompan,

He, he, jodå, den känner jag till. Det var mer cykliska förändringar i havsströmmarna i Atlanten jag var ute efter.

Tompan14

Ny medlem
I så fall, nej. De nordatlantiska strömmarna är väldigt regelbundna på gott och ont.

Superpark

Aktiv medlem
Någon som har uppdateringar på vad som händer? Är envis optimist men nu börjar till och med jag tvivla på vädret. (tror iochförsig innerst inne att det kommer bli ungefär samma som förra året, brukar vara säkraste kortet)

chrtur

Aktiv medlem
Lokal "La Niña" i sydalperna under helgen....synd att det är lite för varmt bara...:(

0002s.gif

gurrra

Medlem
Kollade prognosen för Chamonix den här helgen och det ska bli oväder ser det ut som. Dock ska rain-snow limit ligga omkring 3000 meter vilket måste vara ovanligt för att vara alperna i november.

1998-1999 sattes väldsrekord i snöfall under en säsong i Mt Baker, USA. Detta året var ett La Nina år och totalt dumpade det smått osannolika 28.5 meter.

Någon som vet hur vintern 1998-1999 var i Alperna? Om den var kass och förra vintern också var kass så kanske detta tyder på sämre vintrar i alperna under La Nina år. Visserligen alldeles för lite underlag men hade varit intressant med en jämförelse.

Nä, jag tror att klippiga bergen kommer att leverera samtidigt som alperna överlag blir sämre än normalt.

Senast ändrad:

aepe

Ny medlem
gurrra sa:
Kollade prognosen för Chamonix den här helgen och det ska bli oväder ser det ut som. Dock ska rain-snow limit ligga omkring 3000 meter vilket måste vara ovanligt för att vara alperna i november.

1998-1999 sattes väldsrekord i snöfall under en säsong i Mt Baker, USA. Detta året var ett La Nina år och totalt dumpade det smått osannolika 25 meter.

Någon som vet hur vintern 1998-1999 var i Alperna? Om den var kass och förra vintern också var kass så kanske detta tyder på sämre vintrar i alperna under La Nina år. Visserligen alldeles för lite underlag men hade varit intressant med en jämförelse.

Nä, jag tror att klippiga bergen kommer att leverera samtidigt som alperna överlag blir sämre än normalt.
det var mer än 25 meter när världsrekordet slogs i mt baker

edit: 1 140 inches, dvs drygt 30 meter

Senast ändrad:

delta

Aktiv medlem
gurrra sa:
rain-snow limit ligga omkring 3000 meter vilket måste vara ovanligt för att vara alperna i november.
hmm känner inte till chamonix och franska alpernas väder direkt, men alperna har ju ett bergsväder som växlar hej vilt, sa regn upp till 3000meter är väl inte helt konstigt även i november (exempelvis om det är inflytande av varm vind söderifran medelhavet som ju har olika namn beroende pa plats), lika lite som snö pa 3000meter pa sommaren inte heller direkt kan sägas vara nagot extremt extremt.

Superpark

Aktiv medlem
Senast ändrad:
SMHI är ju en guldgruva av information. Kommer ihåg den bästa vintern jag åkt bräda i Sverige 96/97

15594 HEMAVAN/HEMAVAN D 1996 10 78.3
15594 HEMAVAN/HEMAVAN D 1996 11 74.6
15594 HEMAVAN/HEMAVAN D 1996 12 68.1

15594 HEMAVAN/HEMAVAN D 1997 1 205.5
15594 HEMAVAN/HEMAVAN D 1997 2 84.3
15594 HEMAVAN/HEMAVAN D 1997 3 137.1
15594 HEMAVAN/HEMAVAN D 1997 4 62.4

Kom ungefär 60cm på skärtorsdagen bara..:D

Håller tummarna för något liknande i år

Topp