la thuile till les arcs/la plagne (egentligen Cervinia till Les Arcs)

erik_lagg

Aktiv medlem
Har en mycket komplicerad plan till vintern med v6 i Cervinia och v7 i Les Arcs/La plagne. Verkar vara en ganska dålig plan med tanke på transporter men så blev det.
Om någon mot förmodan har kommit på samma idé och ordnat med transport skulle jag gärna åka med.

Problemet är sträckan La Thuile/Courmayeur till Bourg Saint Maurice (Les Arcs). Det är ju bara 10 mil men ett rejält bergspass med en bilväg som verkar vara stängd på vintrar (är det så?) och då måste man åka runt allt och resan blir lång - antingen ner till Turin eller åt andra hållet (typ via Chamonix mm).

Någon som har någon input på denna logistiska härva? Förutom att byta orter,

Hawk100

Aktiv medlem
Packa i ryggsäck och åk skidor över passet! På vintern är det ju ett skidsystem med liftar och pister mellan La Thuille (IT) och Rossiere (FRA) så det borde ju inte vara några problem.... ;-)
Liftkortet kostar 46 € och antingen liftar du sedan ner till Bourg eller tar buss/taxi (inte långt!).
Skidsystemet är inte överväldigande, men en dag är det lätt värt. http://www.lathuile.it/en/ski_slopes.html
Hittar du ingenstans att lämna in ryggsäcken över dagen så är det bara att gräva ner den några timmar!!
Viola! Så är ditt problem löst.....

erik_lagg

Aktiv medlem

@Hawk100 är det sant? Låter ju helt fantastiskt isf. Jag satt själv och började fundera på stighudar, helikopter, hundsläp mm. Så det är bara att ta liften?

Hawk100

Aktiv medlem
Japp! Kolla pistkartan så ser du!
På sommaren går bilvägen över passet där. Har för mig att det heter ”Lilla St Bernadspasset”, men på vintern är vägen en del av pisten. Nu var det många år sedan jag var där o åkte, men systemet binder definitivt ihop orterna och liftkortet gäller ”i båda länderna”.
Hur du tar dig till La Thuille och från Rossiere får du googla fram, men jag gissar att det nog går hyfsat lätt att få lift ner till Bourg om du går runt på parkeringen och frågar bland de som ser ut som ”riktiga skidåkare”, hellre än att ställa dig vid vägkanten o lifta!

Eftersom du ska till LA/LP så vill jag passa på att tipsa om boken Les Cles de Paradiski. Där hittar du massor av grymma off-piståk i båda systemen! Både riktigt stooora (och rätt farliga) till betydligt mindre och enklare åk. Har du inte redan bra koll på området så är den guld värd!

Lycka till!!
//H

erik_lagg

Aktiv medlem

@Hawk100 tack för tips. I Arcs/La Plagne blir det med UCPA så jag hoppas att guiden tar oss dit. Men ska se om jag hittar boken. Förra gången jag var där var det tidigt 80-tal så jag kan behöva lite uppdatering.

Hawk100

Aktiv medlem
Med guide så får du säkert testa flera av åken i boken! ?

erik_lagg

Aktiv medlem
Nu börjar det äntligen närma sig. Den 9 februari kommer jag ta mig från Cervinia till Les Arcs - mest troligt via la Thuile/La Rosiere. Det råkar inte finnas någon som ska åka samma sträcka den dagen - kanske någon som säsongar i Cervinia och vill prova La Thuile en dag - jag kan bjussa på bensin isf. Eller någon som kör la Rosiere till les Arcs samma dag? Också intresserad av offpistsällskap i Cervinia from söndag 3 februari och under vecka 6 samt i la Thuile den 9e. Är superladdad!

Kung-Stalle

Medlem
Det går lokalbuss från La Rosiere ner till Bourg st Maurice. Sen tar du bara Funniculairen upp till Les Arcs. UCPA ligger på vänster sida när du kliver av Funniculairen. :)

Ta skidorna över passet = det bästa!

Stalle

erik_lagg

Aktiv medlem
Låter bra
@Kung-Stalle ! Då är Frankrikesidan ordnad. Italiensidan är lite krångligare med två bussbyten och långsamt tempo. Undrar om man kan ta taxi Cervinia till La Thuile utan att gräva alltför djupa hål i plånboken... och som sagt var är det någon som vill åka offpist med mig någon dag nästa vecka i Cervinia (kanske redan på söndag)! Kan ha kommit sanslösa mängder snö då.

waxoff

Aktiv medlem
Kung-Stalle sa:
Det går lokalbuss från La Rosiere ner till Bourg st Maurice. Sen tar du bara Funniculairen upp till Les Arcs. UCPA ligger på vänster sida när du kliver av Funniculairen. :)

Ta skidorna över passet = det bästa!

Stalle
Fyller på med: Ta gratis lokal/shuttlebussen från funiculairens toppstation (hållplatserna är till vänster om toppstationen nerifrån sett) till UCPA, det är annars en bra bit och duktig höjdskillnad att släpa all packning däremellan.

erik_lagg

Aktiv medlem
Tack för tipset
@iSooLi ! Frankrike är verkligen superbra på transportsystem - imponerande med funiculairen.

Kung-Stalle

Medlem
Funicularien har faktiskt trillat av två gånger från sin räls :)

Tänk på att transporten över passet kan ta tid beroende på före. Det är liftar men åxå rätt mycket transporter. Så du inte missar bussen eller så.

Stalle

erik_lagg

Aktiv medlem
Tack för tips!
Frågade turistinformationen i La Thuile hur man åker mellan Cervinia och La Thuile. De var hjälpsamma och skrev;

"Hello,

for to reach La Thuile from Cervinia by public transport, as you noticed, it takes quite long time. You should travel with 3 changes: in Chatillon, in Aosta and in Pre-Saint-Didier. The timetables you can find here:
http://www.savda.it/en/orari.php
Please, watch the lines called:
1) Chatillon – Breuil Cervinia http://www.savda.it/public/linee/allegati/774_it.pdf
2) Aosta – Pont Saint Martin http://www.savda.it/public/linee/allegati/784_it.pdf (for the connection Chatillon – Aosta)
3) Aosta – Courmayeur http://www.savda.it/public/linee/allegati/806_it.pdf (for the connection Aosta – Pre St. Didier)
4) La Thuile – Courmayeur http://www.savda.it/public/linee/allegati/795_it.pdf (for the connection Pre St. Didier – La Thuile)
Total price of this trip shuld be around €10,40.

If you prefer to take taxi or hire the car with driver you can make a research here:
http://www.lovevda.it/en/before-your-trip/getting-around/taxi-car-hire-with-driver
(as a “town” you should indicate La Thuile or Cervinia). The price you have to deal directly with the driver.

Have a nice stay in Aosta Valley!
Best regards,
Agnese"

Bra tips på websidor. Problemet är att det tar bortåt 5 timmar med buss. Får börja kolla på taxi. Om jag inte kan locka någon säsongare med bil att skjutsa mig från Cervinia - bjuder på bensin + lunch + skidtokigt sällskap.

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag bumpar min egen tråd. Finns det någon som ska åka från Cervinia eller Pont Saint Martin på lördag förmiddag/morgon till La Thuile? Vore kanon att få åka med isf. Jag betalar. Eller kanske någon som säsongar i Cervinia och vill prova La Thuile en dag. Jag delar kostnad för transport isf eller om någon har bil; bensin och lunch.

Bizz

Medlem
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med skjuts. Men jag kollade själv på samma resa förra veckan då jag var i La Thuile, det ingår nämligen en dag i Cervinia på liftkortet. Enligt google maps skulle det gå att åka på exakt 4 timmar. Det var knappast aktuellt att köra tur och retur på en dag, men i söndags åkte jag ändå sträckan La Thuile till Aosta (och vidare mot Milano) och det var en ganska trevlig bussresa utan några konstigheter. Lite krångligt är det förstås men kanske dags för en vilodag ändå?
Sen vill jag varna för att internationella kopplingen var stängd varje dag vecka 5. Kanske hade vi otur och möjligtvis går det att åka ner till Frankrike ändå från toppliften. Lycka till!

erik_lagg

Aktiv medlem

@Bizz jo nu blir det lokalbuss till La Thuile. Får verkligen hoppas att liften är öppen nu... har med mig stighudar men det blir kämpigt.

erik_lagg

Aktiv medlem
Igår genomförde jag resan. Allt funkade planenligt. Blev lite orolig att jag inte skulle ta mig över i La Thuile då det blåste hårt men det funkade. Kan starkt rekommendera turistinformationen i La Rosiere där jag kunde lämna min stora ryggsäck medan jag åkte skidor på eftermiddagen. Sammantaget åkte jag 5 bussar (medräknat bussen i Les Arcs),, 5 (eller 6?) liftar och en bergbana/funiculaire.

Heddious

Aktiv medlem
Ville bara säga att det verkligen har varit underhållande att följa den här tråden, kul att allting fungerade!

Bizz

Medlem
Ja verkligen kul att följa, och grattis till att det gick bra!
Funkade internationella kopplingen? Det står att den är stängd idag ser jag. Eller fick du tura en bit?

erik_lagg

Aktiv medlem
Tack båda två,
Liften gick
@Bizz. Det hade nog blivit orimligt tungt att tura insåg jag efteråt - det var mycket längre i det systemet än vad jag trodde.

Hawk100

Aktiv medlem
Kul att allt gick bra!!
Coolt med lite udda resvägar!!
Hoppas du får det bra i LA och missa inte Bellcotes nordsida!! (Från LP ner till LA)

erik_lagg

Aktiv medlem
Hawk100 sa:
Kul att allt gick bra!!
Hoppas du får det bra i LA och missa inte Bellcotes nordsida!! (Från LP ner till LA)
Jo, det var skönt att inte fastna i La Thuile. Ska kolla efter det åket!

erik_lagg

Aktiv medlem
Hawk100 sa:
erik_lagg sa:
Hawk100 sa:
Kul att allt gick bra!!
Jo, det var skönt att inte fastna i La Thuile. Ska kolla efter det åket!
Blev det några bra åk med UCPA-guiden??
Kul att du kom ihåg tråden. Jo, det blev en riktigt bra vecka med nysnö och åksugen guide. Vi gruppbokar så att vi vet att alla i gruppen är ok på att åka och sen kör vi deluxevarianten med liten grupp. Så det blir mycket åkning. Mest åkte vi i Les Arcs och en dag i La Plagne. Vi åkte ner åket som du beskrev men inte på något riktigt brant ställe. Men fint åk! Guiden var lite lynnig men annars bra.

Topp