Kom hem med nattåget till Lund i morse efter en vecka i Åre. Försökte hålla min egen bubbla genom att handla få gånger och på tider när det var lite folk och åkte i egen kupé både upp och ner. Veckan som jag var där var bra, folk uppförde sig bra i liftköerna och Skistars personal höll bra ordning, precis som under nyårsveckan när jag var där.
Men under söndagen förändrades det, min sista dag. I söndags kom det en massa folk och köerna blev nästan lika långa som under nyårsveckan. Verkade som Skistar blev tagna på sängkanten och de var inte förberedda med avspärrningar och inslussning till liftarna utan gjordes efterhand och folk stod i en enda stor röra.
Det som slog mig mest är den "yngre" generationen är inte riktigt på banan när det gäller distansering och placering liftarna. Man hoppar gärna in och fyller upp utan att fråga om det går bra. I vissa liftar styrde personalen upp det, men där det sakandes var det lite som det inte var tanke på distansering. Här borde Skistar vara konsekventa på hur det ska hanteras i samtliga liftar.
Vidare upplevde jag att det var lite ”partymode” på de yngre, sitta och dricka Jäger i liften och vara lite berusade. Även om jag personligen inte man ska vara påverkad av alkohol när man åker skidor/snowboard i normala fall, ska man inte vara det nu för att minska olycksrisken och belasta sjukvården på grund av man är lite påverkad. Råkade även utför ett gäng yngre killar som åkte ganska vårdslöst i backen samma här att man borde tänka på vad händer om man orsakar en olycka. Nu hade jag kanske oturen att jag råkade ut för några mindre samvetsgranna ungdomar och de kanske inte representerarar det stora flertalet, men det var min upplevelse.
Vänthallen på stationen var ingen höjdare. Fylldes på ganska bra innan avgång och det kändes inte bra. Vakten till och med stod och pratade med resenärerna istället för att styra upp det hela. Tillsaken hör att jag har jag haft Corona och kanske inte så jätteorolig för min egen del, men det kändes inte okay så jag gick faktiska ut och ställde mig.
Tror att man ska vara försiktig med utlandet om att jul- och nyårsveckorna gick bra utan större smittspridning. Då jul- och nyårsveckorna är mer av att man åker med familjen och kanske inte med kompisgänget på samma sätt som man kanske gör under sportlovet.