Läget i Åre efter Pandemilagen trätt i kraft...

The-Geb

Medlem
Halloj,

Som bekant trädde Pandemilagen i kraft igår 10/1. Jag undrar om nån har lite koll på hur det påverkar Åre. Att Skistar stängt värmestugorna vet jag men hur påverkas övrig verksamhet dvs restauranger och livsmedelsbutiker..? Nån som är på plats och kan lämna en lägesrapport avseende möjligheterna till restaurangbesök och inköp på livsmedelsbutiker..?

9simpen

Medlem
Kan inte ge dig något jättebra heltäckande svar men är i Åre nu. Handlade på Coop igår. Där står en person i öppningen och ser till så inte för många personer kommer in i butiken.

Värmestugan i Rödkullen har försäljning så där kommer man in och kan värma sig om man köper en kaffe. Resten av värmestugorna är stängda. Får dock inte vara fler än fyra vid bordet eftersom det är restaurangreglerna som gäller då. Lite fyrkantigt tycker jag och vi blev tillsagda men man förstår ju dom vill följa reglerna för att slippa dåliga rubriker och behöva stänga.. Regeln som är sämt! Inte skistar. Tycker dom gör det bra!

Var på Hamrestugan igår och där var det öppet och blev bemötta bra som alltid där!

Sjukt lite folk här nu så just nu funkar det nog men om reglerna håller i sig kan det bli kaos...

pd

Aktiv medlem
Svartbergets café var öppet i eftermiddags. ICA har hemkörning om man vill undvika butiken.

Här är verkligen sjukt lite folk just nu. Vädret hjälper kanske till att hålla en del inne. Och i morgon skall det dumpa! 🤪

The-Geb

Medlem
Tackar,
Ja just nu är väl kanske ingen värdemätare. De närmaste veckorna är väl lite lugnet före stormen v. 07-10...

pd

Aktiv medlem
Hur mycket storm det nu blir i år. Både göteborgarna och skåningarna har avbokat en hel del kring 42 dagar innan ankomst. v.7 gick från 75 till 175 lediga boenden och v.8 från 50 till 125. Om mönstret upprepar sig för v.9 återstår att se efter helgen.

muggen

Medlem
Nå'n som kan rapportera om läget just nu? Hör att smittspridningen ökar i området? Trångt i liftarna?

Tatis

Medlem
Är i Åre nu.
Inte mycket folk (om man inte envisas med att åka upp på skutan) någon enstaka minut i liftkö som oftast styrs upp av liftvakt. Verkar vara minst två tomma stolar mellan olika sällskap som är bestämt (min tolkning).
Trängst har nog varit på bussen till och från Duved (gratis munskydd fick man vid påstigning). Ingen kö alls i Duved, bara att glida rätt in till stolen.
Däremot är det kallt som satan och inga värmestugor öppna (vad jag hittat) så blir restaurang vid lunch för att tina och tömma plånbok. Ingen trängsel på restaurangerna heller utan utglesat mellan borden.

muggen

Medlem
Ok, tack för svar @Tatis . Ska dit under Stockholmarnas sportlov, v8. Det lär bli spännande. Ska bo på Holiday club. Blir väl att spärra in sej på kvällarna å tura på dagarna.

kemil

Medlem
På vardagarna i Åre är det endast lite kö i liftarna i lågzon 1-5 minuter kö.
Senaste helgen var det 10-20 minuter kö i många av liftarna även i lågzon.

Gondolen ligger kön på runt 10-15 minuter en vardag och fre-sön räkna med 20-50 min för att komma upp till toppen. Fr.o.m. denna vecka går det att ta släpliftar upp till toppen, det är dock åtminstone 4 släpliftar beroende på var du utgår ifrån.

I Gondolen får man åka upp till 8 personer i ett sällskap enligt skyltning.
Eftersom de flesta sällskap är mindre är det oftast 1-4 personer i varje gondol.
Många åker ensamma, detta gör det ganska lätt att förstå hur kötiden blir så lång.

Det har aldrig stått en liftvärd och dirigerat i gondolen en enda gång denna säsong jag åkt och personligen kan jag tycka att man åtminstone åker 2, eller t.o.m 4 personer i en gondol om man är t.ex. två sällskap.

Det har varit kö på uppemot en timme i gondolen på helgerna och det har inte ens varit något lov ännu. Det kommer bli totalt kaos under loven. En vanlig säsong är otroligt trångt under sportloven, speciellt under stockholmsveckan, det lär bli 10ggr värre denna säsong.

fredw

Aktiv medlem
Gondoler (ägg, kabiner) är väl iofs något av idealisk miljö för smittspridning så klokt att inte blanda olika sällskap i samma gondol (även om det bara skulle innebära 1+1 person). I sittliftar i fria luften borde det räcka med en (1) tom plats mellan olika sällskap.
Går kabinbanan? Hur gör de där?

kemil

Medlem
Gondoler (ägg, kabiner) är väl iofs något av idealisk miljö för smittspridning så klokt att inte blanda olika sällskap i samma gondol (även om det bara skulle innebära 1+1 person). I sittliftar i fria luften borde det räcka med en (1) tom plats mellan olika sällskap.
Kabinbanan ej öppen.
Många tar sig friheten att markera att de vill åka ensamma även i sittliftar, man glider in i mittenporten och blockerar därför personer att sitta på sidorna eftersom det bör finnas två lediga platser mellan sällskap. Är man såhär rädd bör man nog stanna hemma.

termons

Aktiv medlem

Verkar som om tågresan till Åre är farligare. Har svårt att förstå varför man inte skulle kräva mask i cabiner/gondoler.

Senast ändrad:

HDTV

Ny medlem
[QUOTE="termons, post: 1217554, member: 46857"

Verkar som om tågresan till Åre är farligare. Har svårt att förstå varför man inte skulle kräva mask i cabiner/gondoler.
[/QUOTE]
Åkte tåg till Åre i lördags från Lund. Bokade förstaklass med egen sovkupé från Stockholm för att kunna hålla ”bubblan” så bra jag kunde. Kan bara bekräfta att SJ inte sköter det bra. Sitter folk överallt inga tomma stolar mellan passagerare. När man skulle hämta sin frukost behövde man gå igenom vagnen med sittplatser, där låg det folk överallt och sov, till och med hade det festats hela natten. Kändes nästan som varför spenderade jag extra pengar att få en egen kupé när man måste ta sig igenom de vagnarna för att hämta sin frukost.

Sedan funkar det bra i pisterna, folk sköter sig och Skistar har gjort ett bra arbete med liftköer, uthämtning av nycklar samt besök för uthämning av utrustning med kösystem.

Värre är det på ICA och Coop, folk överallt och ingen respekt. Men så är det hemma med.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem

Intressant, tack. Teoretiska beräkningar iofs men verkar seriöst och välgjort. OBS man jämför en hel dag i ett litet dåligt ventilerat kontorsrum med 12 minuter i en "gondola with open windows "... Instämmer helt i att munskydd i kabiner och gondoler verkar vara en utmärkt idé samt att öppna alla möjliga fönster och ventiler. Samt att långa resor med tåg (utöver egen kupé) och landsvägsbuss är mindre lyckat.

fredw

Aktiv medlem
Åkte tåg till Åre i söndags från Lund. Bokade förstaklass med egen sovkupé från Stockholm för att kunna hålla ”bubblan” så bra jag kunde. Kan bara bekräfta att SJ inte sköter det bra. Sitter folk överallt inga tomma stolar mellan passagerare. När man skulle hämta sin frukost behövde man gå igenom vagnen med sittplatser, där låg det folk överallt och sov, till och med hade det festats hela natten.
Låter inte bra. Om det blir ökad smittspridning vid sportlovens skidresor så är detta nog en av de mest riskfyllda situationerna.
FHM sena på bollen som vanligt, vill nu begränsa detta. Men det gick ju enkelt att förutse, och nu har ju alla redan bokat? Klydderøvar.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Är i Åre nu.
Inte mycket folk (om man inte envisas med att åka upp på skutan) någon enstaka minut i liftkö som oftast styrs upp av liftvakt. Verkar vara minst två tomma stolar mellan olika sällskap som är bestämt (min tolkning).
Trängst har nog varit på bussen till och från Duved (gratis munskydd fick man vid påstigning). Ingen kö alls i Duved, bara att glida rätt in till stolen.
Däremot är det kallt som satan och inga värmestugor öppna (vad jag hittat) så blir restaurang vid lunch för att tina och tömma plånbok. Ingen trängsel på restaurangerna heller utan utglesat mellan borden.
Ah tack för info. Skönt att det inte verkar tryck på restaurangerna. Jag var i Järvsö i januari, där fick man stå och köa ett tag utanför, lagom kul. :D

CalleJulin

Medlem
Lite mer köer idag - beror nog på sol och färsk snö :) Inga köer i Tväråvalvet, 5-15 minuter i Gondolen (varierar mellan gångerna), VM8-an någon minuts kö (höllmig där idag så ingen aning om resten). Även kö till restauran i backen (Kabinen och Svartberget) - men tar inte superlång tid. Spaning idag är att gäster från andra länder verkar vara något sämre på distanshållning i köerna (har märkt finnar/balter och holländare) - men det beror kanske på att de är större sällskap - märker ju sällan enstaka personer.

lmk30

Aktiv medlem
Åkte tåg till Åre i lördags från Lund. Bokade förstaklass med egen sovkupé från Stockholm för att kunna hålla ”bubblan” så bra jag kunde. Kan bara bekräfta att SJ inte sköter det bra. Sitter folk överallt inga tomma stolar mellan passagerare. När man skulle hämta sin frukost behövde man gå igenom vagnen med sittplatser, där låg det folk överallt och sov, till och med hade det festats hela natten. Kändes nästan som varför spenderade jag extra pengar att få en egen kupé när man måste ta sig igenom de vagnarna för att hämta sin frukost.

Sedan funkar det bra i pisterna, folk sköter sig och Skistar har gjort ett bra arbete med liftköer, uthämtning av nycklar samt besök för uthämning av utrustning med kösystem.

Värre är det på ICA och Coop, folk överallt och ingen respekt. Men så är det hemma med.
Åkte samma resa nyligen. Men på förekommen anledning sket jag i den där frullen, med resultatet att jag såg 1 enda person (konduktören) från att jag klev på till att jag klev av (som enda passagerare 😬) på morgonen. Så om man kan tänka sig att vaska 39:- (eller vad det skulle kosta om man köpte den där frukosten) så kan man ju i teorin ha en helt folktom resa. Jag tyckte iaf att den var värd 5/5 kupéer!

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Nå'n som kan rapportera om läget just nu? Hör att smittspridningen ökar i området? Trångt i liftarna?
Det torde ju växla upp lite i antal personer from och med denna helg? Och sedan väldigt mycket mer v 8 och framförallt 9 (och 10, i synnerhet då de envisas med att ha världscuptävlingar samtidigt som sportlov)?

kemil

Medlem
Vecka 7, 8 och 9 har full beläggning i Åre hos största hyresvärdarna. Vecka 7 och 8 är normalt inte i närheten av full beläggning under "vanliga" säsonger. Självklart beror det på att Aplerna inte är ett alternativ denna säsong.

Det blir intressant att se hur kaoset skall fungera i byn nästa vecka.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det torde ju växla upp lite i antal personer from och med denna helg? Och sedan väldigt mycket mer v 8 och framförallt 9 (och 10, i synnerhet då de envisas med att ha världscuptävlingar samtidigt som sportlov)?
Det verkar märkligt att ha världscupstävlingar samtidigt som sportlov, även vanliga år.
Det innebär väl visserligen lite mer publik, men tänker att man borde vilja ha events de veckor det inte redan är fullbokat. Dvs hellre ha världscupstävlingarna under de mellanveckor som är nyår-sportlov, sportlov-påsklov, påsklov-säsongsavslutning.

Martin-J

Medlem
Gissar på att Åre och Sverige får ta det datum man blir tilldelad.

HDTV

Ny medlem
Hur var helgen som var?
Kom hem med nattåget till Lund i morse efter en vecka i Åre. Försökte hålla min egen bubbla genom att handla få gånger och på tider när det var lite folk och åkte i egen kupé både upp och ner. Veckan som jag var där var bra, folk uppförde sig bra i liftköerna och Skistars personal höll bra ordning, precis som under nyårsveckan när jag var där.

Men under söndagen förändrades det, min sista dag. I söndags kom det en massa folk och köerna blev nästan lika långa som under nyårsveckan. Verkade som Skistar blev tagna på sängkanten och de var inte förberedda med avspärrningar och inslussning till liftarna utan gjordes efterhand och folk stod i en enda stor röra.

Det som slog mig mest är den "yngre" generationen är inte riktigt på banan när det gäller distansering och placering liftarna. Man hoppar gärna in och fyller upp utan att fråga om det går bra. I vissa liftar styrde personalen upp det, men där det sakandes var det lite som det inte var tanke på distansering. Här borde Skistar vara konsekventa på hur det ska hanteras i samtliga liftar.

Vidare upplevde jag att det var lite ”partymode” på de yngre, sitta och dricka Jäger i liften och vara lite berusade. Även om jag personligen inte man ska vara påverkad av alkohol när man åker skidor/snowboard i normala fall, ska man inte vara det nu för att minska olycksrisken och belasta sjukvården på grund av man är lite påverkad. Råkade även utför ett gäng yngre killar som åkte ganska vårdslöst i backen samma här att man borde tänka på vad händer om man orsakar en olycka. Nu hade jag kanske oturen att jag råkade ut för några mindre samvetsgranna ungdomar och de kanske inte representerarar det stora flertalet, men det var min upplevelse.

Vänthallen på stationen var ingen höjdare. Fylldes på ganska bra innan avgång och det kändes inte bra. Vakten till och med stod och pratade med resenärerna istället för att styra upp det hela. Tillsaken hör att jag har jag haft Corona och kanske inte så jätteorolig för min egen del, men det kändes inte okay så jag gick faktiska ut och ställde mig.

Tror att man ska vara försiktig med utlandet om att jul- och nyårsveckorna gick bra utan större smittspridning. Då jul- och nyårsveckorna är mer av att man åker med familjen och kanske inte med kompisgänget på samma sätt som man kanske gör under sportlovet.

pd

Aktiv medlem
Att det brakar åt fanders första dagen på göteborgarnas sportlov kan man ju räkna ut med lilltån. Kommer att bli än värre kommande två söndagar när ett sportlovsgäng skall växlas mot ett annat.

Överhuvudtaget blir det en helt annan dynamik med folk som åker i grupp och till varje pris MÅSTE hålla ihop med kompisarna/familjen/klanen än när det övervägande är ensamåkare och folk som åker i små grupper.

Edit: I det här SVT-klippet ser det ganska ordnat ut men slutklämmen handlar väl om samma ljus som @HDTV träffade på. "De flesta lyssnar och uppskattar det, sen finns det de som inte gör det också."

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Undrar varför jag la in en städdag just idag? Imorrn åker jag nog till bygghandeln och köper den där timmerpanelen som jag ska klä tv-väggen med. Dan efter skruvar jag upp panelen. Nästa dag måste jag sitta och titta på VM och beundra min fina panel. Nästa dag.......................
Jaja ni fattar grejen.
DET ÄR KAOS NU😷😬
Tacksamhetens tanke till den som uppfann stighudarna🙏

kemil

Medlem
15/2, folk sköter sig bra i köer utifrån min upplevelse nu när sportlovet är igång.
Jag hoppas folk vet vad de ger sig in på när man åker till fjällen denna vinter.

I Åre lider vi av att det inte är så lätt att ta sig upp till toppen av skutan, Gondolen eller 4 släpliftar väntar. Eftersom kön i Gondolen igår var långt längre än tålamodet (50 min+) begav vi oss släpvägen. När vi väl kommer upp Stendalen ser vi kön i nedre Tväråvalvet som vid första anblick kanske kommer ta 5-10 minuter, men märker sedan att man bara kör en av liftarna... Halva kapacitet från nedre delen av Tväråvalvet trots sportlov. Ingen information i App eller på webbsidan.

Denna säsong har det varit mer "tekniska fel" på liftar i bara januari-feb än under hela säsonger annars. Vad som beskrivs som "tekniskt fel" är nog snarare om man får gissa mycket mindre service inför säsong eftersom läget var oklart inför öppning.
Men kom igen... Pengar finns.

Att liftläget blir värre och värre i Åre men nya bostadskomplex med säsongsboenden som kallas permanentboenden i projektfasen fortsätter poppa upp i allt raskare takt.
Undrar när folk tröttnar på att köa eller leva i spökstäder mestadels av året.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
15/2, folk sköter sig bra i köer utifrån min upplevelse nu när sportlovet är igång.
Jag hoppas folk vet vad de ger sig in på när man åker till fjällen denna vinter.

I Åre lider vi av att det inte är så lätt att ta sig upp till toppen av skutan, Gondolen eller 4 släpliftar väntar. Eftersom kön i Gondolen igår var långt längre än tålamodet (50 min+) begav vi oss släpvägen. När vi väl kommer upp Stendalen ser vi kön i nedre Tväråvalvet som vid första anblick kanske kommer ta 5-10 minuter, men märker sedan att man bara kör en av liftarna... Halva kapacitet från nedre delen av Tväråvalvet trots sportlov. Ingen information i App eller på webbsidan.

Denna säsong har det varit mer "tekniska fel" på liftar i bara januari-feb än under hela säsonger annars. Vad som beskrivs som "tekniskt fel" är nog snarare om man får gissa mycket mindre service inför säsong eftersom läget var oklart inför öppning.

Att liftläget blir värre och värre i Åre men nya bostadskomplex med säsongsboenden som kallas permanentboenden i projektfasen fortsätter poppa upp i allt raskare takt.
Det vore väl typiskt om man inte skulle hinna lämna ungar på skidskola och ens ta ett åk upp från toppen innan skidskolan är slut... :(

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Det verkar märkligt att ha världscupstävlingar samtidigt som sportlov, även vanliga år.
Det innebär väl visserligen lite mer publik, men tänker att man borde vilja ha events de veckor det inte redan är fullbokat. Dvs hellre ha världscupstävlingarna under de mellanveckor som är nyår-sportlov, sportlov-påsklov, påsklov-säsongsavslutning.
Gissar att de blir tilldelade. De hade ju även junior-VM ett år och VM påföljande år. Blir ju rätt stora delar av systemet avstängt inkl stora delar av toppen då de tränar störtlopp mm. Känns rätt snopet att komma på sportlov och ha Gästrappet stängt i princip hela veckan och Lundsrappet mm stängt periodvis. Störtloppet är ju banne mig "alltid" stängt.

pd

Aktiv medlem
Gissar att de blir tilldelade. De hade ju även junior-VM ett år och VM påföljande år. Blir ju rätt stora delar av systemet avstängt inkl stora delar av toppen då de tränar störtlopp mm. Känns rätt snopet att komma på sportlov och ha Gästrappet stängt i princip hela veckan och Lundsrappet mm stängt periodvis. Störtloppet är ju banne mig "alltid" stängt.
Det går väl lite efter same procedure as last year. Åre tycks oftast få damernas slalom och storslalom i typ v.10-11 efter att södra Sverige har haft sina sportlov. Var där förra året medan de tränade och då var Lundsrappet avstängt för träning, störtloppet preppat för tävling och Gästrappet öppet für alle. Att Lundsrappet var stängt påverkade inte så mycket däremot så hade ju de tävlande med entourage förtur i liften men även det påverkade bara marginellt. Hann ändå med 38 åk under sista träningsdagen innan FHM kom med 500 gränsen och tävlingen ställdes in. Helt absurt med tanke på att dagen innan satt tävlande och trängdes med turister i liften helt utan några som helst avstånd eller andra begränsningar.

fredw

Aktiv medlem
Ska dit vecka 11. Om inte Åre fått ordning på sina liftar tills dess så kommer jag nog att utforska övriga fjäll och alper innan jag återvänder.

stjarntorget.PNG

Senast ändrad:

kodiak70

Ny medlem

Håller helt med! Sjukt ofta som det har rapporterats tekniskt fel den här säsongen. Både korta stopp men även flerdagarsstopp för Duveds Linbana och Leråliften. SkiStar verkar ha räknat med att det inte blir någon öppning och fullständigt hoppat över underhållet i sommar. Precis när jag skriver... ”Hamreliften står pga tekniskt fel”. Dagen började med tekniskt fel på Duveds linbana och så var det väl fel på minitege också (den brukar jag dock inte slita hårt på ;-) )

Här är det rejält underkänt...

zerode

Aktiv medlem
Ska dit vecka 11. Om inte Åre fått ordning på sina liftar tills dess så kommer jag nog att utforska övriga fjäll och alper innan jag återvänder.

Visa bilaga 7747
Jag skulle tro att de flesta som står i den där kön och har varit här tidigare sportlov är rätt nöjda med det nya sättet att köa på.
Det funkar otroligt smidigt mot förr om åren när det bara var en stor hög framför kortläsarna. Jag som bott här länge nog för att lära mig att snyggt glida förbi in i liften står nog lite länge i den typen utav kö, medans någon som inte är van allternativ är fler än 3 i sällskapet köar betydligt kortare nu.
De har de gånger jag varit där som sagt gått otroligt smidigt då det inte blir trängsel, utan alla bara sakta glider ner till liften.
Sen skall tilläggas att så långa köer är det mest första timmen på morgonen innan folk spridit ut sig, så antingen väntar man till efter typ 10 eller så hänger man på låset och sen drar sig mot en annan del av området.

fredw

Aktiv medlem
Jag skulle tro att de flesta som står i den där kön och har varit här tidigare sportlov är rätt nöjda med det nya sättet att köa på.
Det funkar otroligt smidigt mot förr om åren när det bara var en stor hög framför kortläsarna. Jag som bott här länge nog för att lära mig att snyggt glida förbi in i liften står nog lite länge i den typen utav kö, medans någon som inte är van allternativ är fler än 3 i sällskapet köar betydligt kortare nu.
De har de gånger jag varit där som sagt gått otroligt smidigt då det inte blir trängsel, utan alla bara sakta glider ner till liften.
Sen skall tilläggas att så långa köer är det mest första timmen på morgonen innan folk spridit ut sig, så antingen väntar man till efter typ 10 eller så hänger man på låset och sen drar sig mot en annan del av området.
Ligger mycket i det du säger. Denna bild är iofs från kl 10:00.
Men om jag ska ta fyra släpliftar för att komma upp i högzon på rimligt sätt... Så vill jag inte ha det. De där släpliftarna på baksidan borde förresten ha ersatts med stolar. Eller?
Jag var senast i Åre typ 1986. Verkar inte ha hänt så otroligt mycket sedan dess. Tusenmetarn är borta.

fredw

Aktiv medlem
Såja! Jag minns Tväråvalvet en solig Valborg som ett av mina bästa skidminnen alla kategorier. Eller när vi lärde känna keyboardisten och basisten (salig C Falk) i Imperiet, klädda i tajta blåjeans, och lotsade dem runt i systemet... Åre är Åre.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp