Läget i Åre efter Pandemilagen trätt i kraft...

porschepake

Ny medlem
Efter att Skistar tog över i Åre har det bara blivit försämringar. Tur att man gjorde sina säsonger där i först hälften av 90-talet. Bojkottar numera Ski(t)star anläggningar helt efter att blivit mycket missnöjd med deras service från veckor i Åre och Sälen senaste åren. Resorna till Stöten och Idre har varit mycket bättre på alla plan.

muggen

Medlem
Jahapp - det drar ihop sig för sportlov. Hur är läget just nu? Trängsel i liftarna?

Freebasse

Ny medlem
V7 var det väldigt mycket folk i de vanliga flaskhalsarna. Kan bero på att det var hela 4 dagar med lite eller ingen vind på toppen och då kör det ju ihop sig i 8'an och gondolen. I Tege var det folktomt hela tiden.

nikasp

Medlem
Någon helt aktuell spaning? Vi ska dit med små barn v11 då bara Jokkmokk har sportlov. Vågar man hoppas på riktigt glest i backarna då?

Lär hänga i Rödkullen mest hela dagarna med Jervensäck (norsk stor attackvärmesäck för utomhusbruk) så man kan värma ungarna ifall de blir kalla. Kollade just med Skistar att värmestugan som väntat är stängd medan toaletter och Rautjoxa ska vara öppet.

CalleJulin

Medlem
Ser på webben att det är rätt långa köer i VM6 och Worldcup trots det ursula vädret (har just nu gått över i snö efter regn i två dagar) - beror ju delvis på att VM8 och högzon är stängt pga blåst. Värmestugan i Rödkullen är öppen, bordsplacering och man får sitta i 30 minuter - lär vara kö nu men V11 är det troligen lugnare på veckodagarna. Jag var och veckohandlade i Björnänge i förmiddags, få personer i butiken (max 1 person får handla, dock ok att ta med barn). Sannolikt lite värre på eftermiddagen. Jag brukar inte äta ute så ofta, men när jag har ätit lunch i byn har det varit lugnt. Serveringarna i backen prioriterar matgäster, men exvis Fjällgårn har en del bord för endast fika (säg till i kön om ni endast vill fika så slipper ni vänta ut matgästerna)

nikasp

Medlem
Ser på webben att det är rätt långa köer i VM6 och Worldcup trots det ursula vädret (har just nu gått över i snö efter regn i två dagar) - beror ju delvis på att VM8 och högzon är stängt pga blåst. Värmestugan i Rödkullen är öppen, bordsplacering och man får sitta i 30 minuter - lär vara kö nu men V11 är det troligen lugnare på veckodagarna. Jag var och veckohandlade i Björnänge i förmiddags, få personer i butiken (max 1 person får handla, dock ok att ta med barn). Sannolikt lite värre på eftermiddagen. Jag brukar inte äta ute så ofta, men när jag har ätit lunch i byn har det varit lugnt. Serveringarna i backen prioriterar matgäster, men exvis Fjällgårn har en del bord för endast fika (säg till i kön om ni endast vill fika så slipper ni vänta ut matgästerna)
Tack för info! Och skönt som fasen att värmestugan är öppen så man slipper ta bilen ner till Fjällbyn ifall 4- eller 5-åringen behöver värma sig! Skidskola på eftermiddan hela v11 så tänkte ladda med bra medhavd lunch och växla med Rautjoxa, hoppas på noll köer den veckan. Precis nyligen börjat med mattermosar också vilket är sjukt bra när man har små barn som ibland behöver varm mat NU :)

muggen

Medlem
Jahapp - då har man varit på plats. Söndag - måndag var i stort sett bara WC och WM6 öppna pga kraftig vind. Regnade en hel del också.. Trots det så ville många ut i backarna vilket resulterade i lååååååånga köer. Lite sisådär med avstånd kan jag säga.. Liftvärdarna försökte säga till besökarna, men jaa lyssnade de?
Bodde på Holiday Club - där var det värre. Trängsel vid frukostbuffén (som de kunnat ordna bättre) trots att man måste boka bord. Noterade några som hostade öppet - bara en (1) spritstation vid frukosten.
Munskydd var det ett fåtal som använde.. På kvällarna var det rätt mycket folk nere i restaurangen - inger spår av pandemi här inte. Lite som ett vanligt sportlov.
Tycker nog att det känns bättre hemmavid där folk åtminstone försöker hålla avstånd.

zerode

Aktiv medlem
Jahapp - då har man varit på plats. Söndag - måndag var i stort sett bara WC och WM6 öppna pga kraftig vind. Regnade en hel del också.. Trots det så ville många ut i backarna vilket resulterade i lååååååånga köer. Lite sisådär med avstånd kan jag säga.. Liftvärdarna försökte säga till besökarna, men jaa lyssnade de?
Bodde på Holiday Club - där var det värre. Trängsel vid frukostbuffén (som de kunnat ordna bättre) trots att man måste boka bord. Noterade några som hostade öppet - bara en (1) spritstation vid frukosten.
Munskydd var det ett fåtal som använde.. På kvällarna var det rätt mycket folk nere i restaurangen - inger spår av pandemi här inte. Lite som ett vanligt sportlov.
Tycker nog att det känns bättre hemmavid där folk åtminstone försöker hålla avstånd.

Men du valde ändå att åka upp till Åre vecka 9 under en pandemi...

muggen

Medlem
Men du valde ändå att åka upp till Åre vecka 9 under en pandemi...
Precis - avboka var ej möjligt. Men det jag menar är att hotellet kunnat göra bättre lösning i restaurangen. Besökare kan hjälpas åt att hålla avstånd. Men det verkar vara svårt att förstå. Folk umgås i stora sällskap - trots alla rekommendationer.

PisteCarver

Aktiv medlem
Åre just nu:
Kass väder långa körer.(n)
1614847053953.png

Ramundberget just nu:
Solsken blå himmel inga köer.(y)
1614847118240.png

Martin-J

Medlem

Vill inte strö salt i såren men jag tycker nog ni gör ett par fel så här i pestens tid. Man måste vara beredd att ändra sina planer och anpassa sig i år.

1 Åre V9. Åre och Sälen går alltid bort på skolloven om det är skidåkning man är ute efter. Måste man vara ledig på sportlovet är det mindre orter som gäller om man ska åka i Sverige och det ska vi ju i år, om vi inte vill avstå helt.

2 Frukostbuffe. Är nog inte så lämpligt just nu helt enkelt. Det är svårt att förutse att idioter ska hosta rakt ut men det finns ju eget boende där man kan laga mat själv och umgås med sin egen lilla grupp. Sånt här är ju bara ledsamt att höra då det kommer drabba verksamhetsutövare med en kort säsong utöver smittrisken.

3 Restaurang. Är man i Åre V9 får man nog hitta lägenhet eller stuga. Det kanske inte blir exakt den semester man tänkt sig i år men man får åkt lite skidor och kommit ut i friska luften.

Jag tycker många verksamheter har anpassat sig till restriktionerna och gjort det möjligt att åka skidor på ett säkert sätt. Jag har inte åkt V9 dock. Hur som helst är det tråkigt att höra att vi inte sköter oss.

muggen

Medlem
Vill inte strö salt i såren men jag tycker nog ni gör ett par fel så här i pestens tid. Man måste vara beredd att ändra sina planer och anpassa sig i år.

1 Åre V9. Åre och Sälen går alltid bort på skolloven om det är skidåkning man är ute efter. Måste man vara ledig på sportlovet är det mindre orter som gäller om man ska åka i Sverige och det ska vi ju i år, om vi inte vill avstå helt.

2 Frukostbuffe. Är nog inte så lämpligt just nu helt enkelt. Det är svårt att förutse att idioter ska hosta rakt ut men det finns ju eget boende där man kan laga mat själv och umgås med sin egen lilla grupp. Sånt här är ju bara ledsamt att höra då det kommer drabba verksamhetsutövare med en kort säsong utöver smittrisken.

3 Restaurang. Är man i Åre V9 får man nog hitta lägenhet eller stuga. Det kanske inte blir exakt den semester man tänkt sig i år men man får åkt lite skidor och kommit ut i friska luften.

Jag tycker många verksamheter har anpassat sig till restriktionerna och gjort det möjligt att åka skidor på ett säkert sätt. Jag har inte åkt V9 dock. Hur som helst är det tråkigt att höra att vi inte sköter oss.
Tråden handlar om "Läget i Åre efter pandemilagen trätt i kraft..."

BlackDow

Ny medlem

pd

Aktiv medlem
Får en till att börja fundera på att skaffa hudar.
Vilken stighastighet har en rimligt vältränad åkare?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Åre vecka 9. Var ej på plats Utan fick bilden skickad till mig.
Visa bilaga 8303
Undertecknad stod i den kön några gånger. Var väl inte så kul; särskilt om man kommer nerifrån och måste gå upp i backen för att ansluta till kön. :)
Men, det gick ändå hyfsat fort. Och Skistar gjorde sitt för att inte bidra till köer; satt käppar och band halvvägs upp till Fjällgården!

Värre var det i liknande köer i t.ex. Rödkullen, lagom skönt med att stå i kö och sen stå i ankarlift. Men vad ska man göra.
Problemet är väl generellt med Åre att det kommer många till ett stort system, men då systemet inte är helt öppet så samlas alla på färre platser.

Folk får göra som de vill, men att bidra till någon skam för folk att åka till Åre/Sälen etc är bara idiotiskt.
Tror man på allvar att ens hälsa och immunförsvar mot detta virus med 99,8% överlevnadschans är bättre av att sitta hemma och käka chips än att vara ute i friska luften och träna så är man ju lite märklig.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag tycker mig se en kö som går upp i backen. I förhållande till vad jag kan se vara backens längd och liftens kapacitet är det där inget bättre än i Åre..
Det är inte där flaskhalsen är heller. Det är Stolliften eller Solliften så den där bilden är mycket missvisande. Länge sedan det var kö där nämligen.

Martin-J

Medlem
Tråden handlar om "Läget i Åre efter pandemilagen trätt i kraft..."
Ber om ursäkt om mitt svar var off topic. Du verkade besviken över hur läget var i Åre efter pandemilagen trätt i kraft. Är man inte beredd att ändra sina resvanor och beteenden blir det mindre bra i år tyvärr. Jag tycker att det bästa sättet att stödja olika verksamheter är att nyttja deras tjänster, men vi som gillar skidåkning måste försöka sköta oss så inte någon klåfingrig politiker hittar på dumheter. Text har en tendens att se hårdare ut än man menar, ber om ursäkt för det också.

fredw

Aktiv medlem
Samtidigt, i den här fina breda backen långt nedom trädgränsen, åker i princip ingen. Utom han med pistmaskinen som gör fina ränder i snön. Det gjorde han igår också.

1614940219227.png

Anzom

Aktiv medlem
Samtidigt, i den här fina breda backen långt nedom trädgränsen, åker i princip ingen. Utom han med pistmaskinen som gör fina ränder i snön. Det gjorde han igår också.

Visa bilaga 8321
Perfekt backe att smita in och åka i framåt eftermiddagen när Gästrappet har fått sina rapp.. Känns extra tryggt med säkerhetsnäten :) Kan det vara Sveriges mest stängda backe?

nikasp

Medlem
Jag sitter och trycker F5 på olika sidor om Jämtland Härjedalen och Åre. Jobbet har lgh i Fjällbyn och vi kör på med ”håll i och håll ut” så blir mat i lägenheten, mattermosar med till Björnkullen osv. Det enda som skulle vara fjällskam är om man går och bryter benet eller åker på Corona och blir så dålig så vi inte kan köra direkt hem.

Spark900

Medlem
Det är ju bra grymt att vi har Åre som är öppet, klart bättre än helt stängt alps, fick till tre turer till alperna förra året innan nedstängning men ersatt dessa med 4 veckor detta år i ett fullt fungerande Åre, blir fint när livet blir "normalt" igen så slipper vi höra PC's funderingar för sin veckoåkning i Ramundberget vs. Åre vs. Livingo, Kämpa grymma höjdmeter i Ramund

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp