Läget i Åre efter Pandemilagen trätt i kraft...

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är ju bra grymt att vi har Åre som är öppet, klart bättre än helt stängt alps, fick till tre turer till alperna förra året innan nedstängning men ersatt dessa med 4 veckor detta år i ett fullt fungerande Åre, blir fint när livet blir "normalt" igen så slipper vi höra PC's funderingar för sin veckoåkning i Ramundberget vs. Åre vs. Livingo, Kämpa grymma höjdmeter i Ramund
Om du vill slippa vad jag skriver så behöver du ju inte läsa det, eller hur?
Det finns även en "censur-funktion" på den här websidan där man för egen del kan blocka andra medlemmars inlägg så att man slipper se dem - varför använder du inte den?
Det verkar dock finnas en hel del andra medlemmar här på forumet som tycker att det är roligt när Åre och Skistar får sina "pikar".
Lite humor och ett skratt både förgyller och förlänger livet - glöm inte det. ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det är ju bra grymt att vi har Åre som är öppet, klart bättre än helt stängt alps, fick till tre turer till alperna förra året innan nedstängning men ersatt dessa med 4 veckor detta år i ett fullt fungerande Åre, blir fint när livet blir "normalt" igen så slipper vi höra PC's funderingar för sin veckoåkning i Ramundberget vs. Åre vs. Livingo, Kämpa grymma höjdmeter i Ramund
Man såg en hel del européer i Åre. Hörde från folk och deras bekanta att många kommit till Åre då Alperna varit stängda.
Vore ju kul om detta fick folk att öppna ögonen för Åre och komma hit även efter Alperna återöppnar. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Man såg en hel del européer i Åre. Hörde från folk och deras bekanta att många kommit till Åre då Alperna varit stängda.
Vore ju kul om detta fick folk att öppna ögonen för Åre och komma hit även efter Alperna återöppnar. :)
Tycker du att Åre har kapacitet att ta emot fler gäster?:rolleyes:
Åre är för skandinaviska förhållanden en bra alpin ort, men jämfört med Alperna suger den duktigt.
Du kan vara helt säker på att européerna inte kommer tillbaka när Alperna är öppna igen nästa säsong.
Var du glad för det, eller vill du ha liftköer ända upp till Mörvikshummeln?!;)

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Schweiz trodde jag var en alpdestination. Snurrat hela året med öppna hotell och inträde fritt för stora delar av Europa.

Dock tycker jag det är bra av Sverige och Norge att de håller öppet. Men åka till Åre? Sällan. Har haft mycket roligare åkning i Ramundberget än halkat omkring i ett (regnit) Åre, överlag.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tycker du att Åre har kapacitet att ta emot fler gäster?:rolleyes:
Åre är för skandinaviska förhållanden en bra alpin ort, men jämfört med Alperna suger den duktigt.
Du kan vara helt säker på att européerna inte kommer tillbaka när Alperna är öppna igen nästa säsong.
Var du glad för det, eller vill du ha liftköer ända upp till Mörvikshummeln?!;)
Haha, ett vanligt år så kanske vi inte behöver ha sådana avstånd i köerna.
Det är väl kul om folk får upp ögonen för Åre.
Då kanske Skistar får ändan ur vagnen och bygger ut liftsystemet och nedfarterna; så kanske inte alla måste stå och trängas på Stjärntorget. :D

PisteCarver

Aktiv medlem
Haha, ett vanligt år så kanske vi inte behöver ha sådana avstånd i köerna.
Det är väl kul om folk får upp ögonen för Åre.
Då kanske Skistar får ändan ur vagnen och bygger ut liftsystemet och nedfarterna; så kanske inte alla måste stå och trängas på Stjärntorget. :D
Så länge folk fortsätter att komma till Åre och fyller upp alla semesterappartments så tror jag inte att Skistar ser det som en bra affärsidé att investera hundratals miljoner i nya liftanläggningar som ju inte skulle skulle öka intäkterna, utan bara slå mot vinstnivån och aktiekursen.
Tyvärr.

För att detta ska inträffa måste nog kunderna (vi skidåkare) sluta att åka dit på ”liftkösemester”, och därmed på marknadsekonomiskt vis tvinga fram denna satsning av Skistar.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Så länge folk fortsätter att komma till Åre och fyller upp alla semesterappartments så tror jag inte att Skistar ser det som en bra affärsidé att investera hundratals miljoner i nya liftanläggningar som ju inte skulle skulle öka intäkterna, utan bara slå mot vinstnivån och aktiekursen.
Tyvärr.

För att detta ska inträffa måste nog kunderna (vi skidåkare) sluta att åka dit på ”liftkösemester”, och därmed på marknadsekonomiskt vis tvinga fram denna satsning av Skistar.
Optimisten i mig hoppas att så inte är fallet, men cynikern (och realisten) i mig säger att du nog har rätt...

Anzom

Aktiv medlem

Någon som pratade om att försöka få mångkultur i skidåkningen i en annan tråd. Kriminella verkar upptäcka skidåkningen i Åre.

porschepake

Ny medlem

Någon som pratade om att försöka få mångkultur i skidåkningen i en annan tråd. Kriminella verkar upptäcka skidåkningen i Åre.
Vad är nytt? När jag bodde i Åre på 90-talet behövdes Stockholmspolisen på plats för att hålla ordning, spana och gripa det turistandet buset från huvudstaden under sport- och påsklov. Langarna följer med sina kunder och kan tjäna en extrahacka på att kränga lite "heta" skidprylar vid sidan av.

Hawk100

Aktiv medlem
Vad är nytt? När jag bodde i Åre på 90-talet behövdes Stockholmspolisen på plats för att hålla ordning, spana och gripa det turistandet buset från huvudstaden under sport- och påsklov. Langarna följer med sina kunder och kan tjäna en extrahacka på att kränga lite "heta" skidprylar vid sidan av.
Känner också igen beskrivningen från 90-talet i Åre tyvärr....

Stortlopp

Medlem
Tycker det funkar riktigt bra med covid-anpassningen. Nu vecka 11 är det relativt lugnt, matarliftarna har längdmässigt långa köer ibland men de värsta har avverkats på långt under 10 minuter. Men så långa köer händer bara vid några få tillfällen per dag. De flesta andra liftar har < 1 minut i kötid.

En värmestuga är öppen, funkar bra (det har varit varmt).
Restauranger är öppna så det funkar fint om man ska ha sig en muffins.

Har bara varit här ett par gånger tidigare (pre-covid) och då var väl köerna tidsmässigt ungefär lika långa med skillnaden att man stod packade som sillar.

Sedan har Åre stor förbättringspotential (eller inte sett till hur vädret och berget ser ut) men det är väl en annan tråd. Åker mest i Norge själv under normala omständigheter så detta är ett specialår. Vill jag har puder och offpist åker jag till Vestlandet.

Senast ändrad:

nikasp

Medlem
Är på plats med småbarn och respektive nu v11. Hänger uteslutande i Rödkullen och tycker Covid-åtgärderna är bra skötta. Fick liten påminnelse om vi var ”klara nu?” av kassapersonalen när vi suttit 31 minuter och hetsat i oss en mosbricka som tog 15 minuter att få. Sen full fart och bråttom till skidskola. 3 sekunder senare ”-jag är bajsnödig”... kul med småbarn nästan jämt 😀

farsan56

Aktiv medlem
Är på plats med småbarn och respektive nu v11. Hänger uteslutande i Rödkullen och tycker Covid-åtgärderna är bra skötta. Fick liten påminnelse om vi var ”klara nu?” av kassapersonalen när vi suttit 31 minuter och hetsat i oss en mosbricka som tog 15 minuter att få. Sen full fart och bråttom till skidskola. 3 sekunder senare ”-jag är bajsnödig”... kul med småbarn nästan jämt 😀
Härligt! Underbart när knoddarna gillar skidåkning. Ja det var ett styr dom där åren innan dom blev självgående.
Men nu är det payback-time, yngsta är 21 nu och skidlärare (steg 4).
Så nu ska gubben ha regelbundna teknikträningar. Nån jämrans ordning får det vara.
Sen att det inte är så lätt att lära gamla hundar (gubbar) sitta, det får han ta som en utmaning.
Hoppas ni får en skön vecka!

nikasp

Medlem
Haha! Nu plogar båda sig ner och ”kan själv!”, vilket de inte kunde i lördags så finns hopp om att kunna ta några åk själv. Klurar på att hänga på låset 08:00 (WM8:an) innan vi drar till Rödkullen, börjar kunna det området lite för bra nu 😀

farsan56

Aktiv medlem
Rätt tänkt, gott att ligga och trycka på i Lunds/Gästrappet första timmen innan det blir för mycket folk och uppåkt👍

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp