Lämplig nästa skida efter Dynastar Sultan, Völkl RTM

citycarver

Ny medlem
Jag tänkte be om tips på lämpliga skidor att testa. Jag åkte för några år sedan på min första all-mountain skida, Dynastar Sultan Legend, och fick smak på skidtypen som är bra i backen och helt ok pistnära offpist. Min nästa skida var Völkl RTM 84, denna är ju lik Sultan Legend men bättre på allt och lättare. Nu vill jag köpa nytt och ber om tips och råd. :)

Edit: DS Ja, som synes i min signatur har jag ett par (orörda) Völkl RTM 81e men de tänker jag sälja i orört skick. Jag trodde det var typ V-werks liknande men är egentligen ett steg ned från RTM84 PS

fredw

Aktiv medlem
Om du gillade dina RTM84 så är ju Völkl Deacon 84 ett på många sätt uppdaterat alternativ . Se dock synpunkter från zerode här nedan. Andra testare verkar iofs tycka att D84 har en stor ”sweet spot”, och en del påpekar att åkarens vikt spelar en ovanligt stor roll för hur dessa skidor upplevs.

Annars verkar många hylla nya Deacon 80. Jag har ett nyinförskaffat par i källaren...

Om du vill kliva ännu ett halvt steg utanför pisten och gå något mer åt all-mountain så ligger Völkl Kendo nära till hands.
Om du vill ha ännu maffigare så finns Deacon v-Werks. Vet inte mycket om dem iofs.
Så långt om du vill behålla that Völkl feeling.

Edit: modifierat efter zerodes inlägg, han har tydligen åkt på alla dessa...

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Jag måste gå in här och rätta lite
RTM84 är mer lik Deacon80 än Deacon84. Skulle säga att Deacon84 och RTM86 är mer lika. Så många blir tyvärr besvikna när de testar D84 i tron att de skall vara lika lätt åkta som RTM84:orna var, men upptäcker att de är bra mycket kraftigare än vad de trott Ett litet tips bara.

Jag kör både Deacon 80 och 84 beroende på humör, gillar dem båda. Så vill du ha en lite kvickare och lekfullare skida, så skulle jag rekommendera 80. Vill du däremot köra på i stora svänger, så är 84:an att föredra.
Han inte testa V-werks modellen utav Deacon mer än några gånger förra säsongen innan allt stängdes ner, men den var galet bra, på riktigt galet bra. Men han som sagt inte köra så jag kan ge någon mer utförlig utlåtande.

Måste även lägga in ett ord för Kendon, varje gång jag är ut på dem så undrar jag varför jag inte kör mer oftare på dem, de är riktig bra de med.

citycarver

Ny medlem
Jag måste gå in här och rätta lite
RTM84 är mer lik Deacon80 än Deacon84. Skulle säga att Deacon84 och RTM86 är mer lika. Så många blir tyvärr besvikna när de testar D84 i tron att de skall vara lika lätt åkta som RTM84:orna var, men upptäcker att de är bra mycket kraftigare än vad de trott Ett litet tips bara.
Väldigt användbar poäng att mer inte alltid är bättre, framförallt inte om man vilar 49 veckor om året. Jag har aldrig känt att RTM84 inte räckt till i pisten hur mycket jag än stått på. Utanför däremot, där är jag en sämre åkare och skulle haft nytta av en något maffigare skida. Völkl Kendo låter som en kandidat så kanske jag behåller mina Völkl 81e för barnbacken.

Salomon eller Nordica då?

zerode

Aktiv medlem
Salomon eller Nordica då?
Prosit ;)

Nejdå, de gör toppenskidor bägge, om jag skall vara ärlig så gör de flesta sjukt bra skidor nuförtiden. Så nu är det nästan svårt att hitta ett par dåliga skidor, om man inte får tag på ett par som inte passar dig.
Så det är lite upp till dig vad du gillar.

I normala fall hade jag sagt åt dig att komma förbi på ett av testerna som arrangeras, men i rådande pandemi så funkar ju inte det.
Vi ligger för tillfället lågt med allt vad tester heter, men kommer givetvis försöka genomföra så många det går om och när allt lugnar ner, så håll lite koll om du skall iväg och åka framöver, så kanske det finns möjlighet till test.
Men de flesta butiker har testskidor, så testa där är oxå ett tips.
Köpa ett par Salomon för 7000 som du inte är nöjd med är dyrt, köpa ett par Nordica för samma pris och du är nöjd är bra mycket billigare.

fredw

Aktiv medlem
Om du vill ha betydligt bättre egenskaper utanför pisten, och/eller flyta över de tunga högarna av uppkörd vårsnö istället för att bränna genom dem, så får du kanske gå ännu bredare än Kendo. Men då kommer man ju till frågan om man ska ha fler än ett par, eftersom du då tappar litet av egenskaper för t ex carving och hårdare pist.

Sedan är det ju en smaksak också. Hyr och testa om du kan som sagt.

citycarver

Ny medlem
Klart bäst att testa, ställde in julens skidresa precis så nu fick jag en slant över till flera skidor. :giggle:

Völkl Kendo låter som man skulle våga blindköpa men jag har läst på om Deacon och progressiv radie. Möjligt att mina RTM har det(?) men när jag testat progressiv radie tidigare har det känns "slemmigt". Ärligt talat så började jag titta efter nya skidor när jag hittade de fantastiska Technica Mach 1. Så kan det gå.

Jag har ett par större:ish orter planerade i vår, jag får gå loss och hyra där!

fredw

Aktiv medlem
RTMs hade nog officiellt inte 3D-radius, utan det kom på de nya bredare Deacon, nya Kendo och några till. Inofficiellt är det inget nytt med varierande radie längs skidan.
Som sagt, detta segment verkar krylla av utmärkta moderna skidor så det är nog bara att chansa och/eller prova sig fram.
Det finns ju en del begagnat i samma härad till salu här på sidan, t ex Blizzard Rustler 9.
Och fundera på i vilka backar/snö du främst vill att skidorna ska glänsa.

zerode

Aktiv medlem
Ärligt talat så började jag titta efter nya skidor när jag hittade de fantastiska Technica Mach 1. Så kan det gå.
Nya pjäxor gör sjukt mycket för åkningen.
Gjorde samma resa förra säsongen när jag skiftade till ett par nya och fick en helt annan åkning på köpet.
Så kul att du hittat rätt.

För att förtydliga lite angående Kendo, så tycker jag att man skall kolla på Kendo88 och inte Kendo92 pga 3D-radien. Den gör skidan så sjukt mycket roligare.

GoranC

Aktiv medlem
Tja, jag slänger in en av de bästa allmountain skidar jag provåkt, men tyvärr inte ägt ännu.
Stöckli Laser AX. Dyra som stryk men jösses vad dom presterar. Dom står på min bucketlist. Själv kör jag för tillfället Blizzard Bonafide som min Allmountainskida, men dom är enormt mycket mer krävande på att köras. Men satans vad dom kan prestera. Är endast gubben som ger begränsningarna. Turligt nog har jag smalare pistskidor och bredare mjukare för mer avslappnad åkning.
Men om jag bara skulle vara tvungen ha ett par AM skidor till allt så står nog Stöckli Laser AX överst på listan.

fredw

Aktiv medlem
Tja, jag slänger in en av de bästa allmountain skidar jag provåkt, men tyvärr inte ägt ännu.
Stöckli Laser AX. Dyra som stryk men jösses vad dom presterar. Dom står på min bucketlist. Själv kör jag för tillfället Blizzard Bonafide som min Allmountainskida, men dom är enormt mycket mer krävande på att köras. Men satans vad dom kan prestera. Är endast gubben som ger begränsningarna. Turligt nog har jag smalare pistskidor och bredare mjukare för mer avslappnad åkning.
Men om jag bara skulle vara tvungen ha ett par AM skidor till allt så står nog Stöckli Laser AX överst på listan.

Senast ändrad:

Figge123

Medlem
Spännande, har köpt mig ett par Stöckli, blir ännu ivrigare att få testa dem.

fredw

Aktiv medlem
Stöckli Laser AX. .... Själv kör jag för tillfället Blizzard Bonafide som min Allmountainskida, men dom är enormt mycket mer krävande på att köras.
Bara ett förtydligande tack.... är Stöckli Laser AX enormt mycket mer krävande än Bonafide? Eller tvärtom?

GoranC

Aktiv medlem
Bara ett förtydligande tack.... är Stöckli Laser AX enormt mycket mer krävande än Bonafide? Eller tvärtom?
Tvärt om, Laser AX är betydligt mer lättsam och knappt 2cm smalare. Bara den större bredden frestar lite mer, och på det styvare flex. Mer storslalomkaraktär på Bonafide.

citycarver

Ny medlem
Ja de var dyra de de där rackarna 😒 Jag är 179 cm och väger 75-80 kg så jag ska väl inte ha alltför långa Stöckli. De i Blocket-annonsen var 182. Synd för annars passar blindköp på tips mig jättebra 😁

GoranC

Aktiv medlem
Ja de var dyra de de där rackarna 😒 Jag är 179 cm och väger 75-80 kg så jag ska väl inte ha alltför långa Stöckli. De i Blocket-annonsen var 182. Synd för annars passar blindköp på tips mig jättebra 😁
Kolla på dom i annonsen i #12 från alpinbutiken i Norrköping
Där har dom ett par begagnade 168cm av fjolårets modell. Bara be dom om fler bilder så du kan kolla skicket på dom.

Figge123

Medlem
Där har dom ett par begagnade 168cm av fjolårets modell. Bara be dom om fler bilder så du kan kolla skicket på dom.
Köpte ett par SX därifrån tidigare i höstas, toppenskick. Så inget att oroa sig för.

farsan56

Aktiv medlem
Bra erfarenhet av Alpinbutiken. Köpte ett par RTM84 V-Werks där för ett par år sen. 3000:- nyslipade och vallade.
Trevliga att handla av.

citycarver

Ny medlem
Tänkte på ditt val av längd - 168 cm. Jag som är 179, borde inte 182 passa mig bättre? Jag vet att jag duckade för den längden när jag såg blocket annonsen, men är det så fel att ha samma längd:ish som en själv på dessa?

Edit: stavning och språk

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Tänkte på ditt val av längd - 168 cm. Jag som är 179, borde inte 182 passa mig bättre. Jag vet att jag duckade för den längden när jag såg blocket annonsen, men är det så fel att ha samma längd:ish som en själv på dessa?
Tror jag inte, det är inga lattjolajbanskidor. Även om dom är lättåkta. Jag har provat 175cm 192cm lång och 95kg. Jäkligt kul skida i den längden och den längden jag troligen kommer välja om det blir något inköp nån gång.
Risken är att 182 blir sävlig så alla skidor blir styvare i längre längd. Jag hade ett par Völkl RTM v-Werks i 182 cm. Den var onödigt sävlig, visst jäkligt stabil, men den är för länge sedan såld.
Med 75-80 kg tror jag faktiskt du inte alls får lika kul på 182cm som den kortare 168. Men så klart det är ju även vilken karaktär av skida du söker, men dom lär inte vara för klena för dig. 168 och 175 är, som det verkar som mest sålda längderna.

citycarver

Ny medlem
Bra synpunkter. Jag behöver en lagom kort svängradie för att kontrollera farten när det är brant, jag klarar inte att åka storslalom när det är brant. Är det brant så blir det fort backen som bestämmer om man inte kan bromsa. Jag gillar att carva och undvika sladd även om det lutar så.. När jag skriver detta så inser jag ju att jag hade svar på min egen fråga men det är alltid tacknämligt att få input, tack för det!

GoranC

Aktiv medlem
Bra synpunkter. Jag behöver en lagom kort svängradie för att kontrollera farten när det är brant, jag klarar inte att åka storslalom när det är brant. Är det brant så blir det fort backen som bestämmer om man inte kan bromsa. Jag gillar att carva och undvika sladd även om det lutar så.. När jag skriver detta så inser jag ju att jag hade svar på min egen fråga men det är alltid tacknämligt att få input, tack för det!
Så bra att jag var till någon nytta :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp