Lämplig resväska (att checka in) för kläder, pjäxor och eventuellt hjälm

KrisLund

Ny medlem
Halloj!

Efter ca 12 års uppehåll så har jag tagit upp skidåkningen igen och är helt frälst. Tidigare har jag alltid hyrt utrustning men har nu köpt på mig hela kitet inför semester i både Ischgl och Val Disere. Nu är jag på jakt efter en lämplig resväska där jag säkert kan packa ner pjäxor tillsammans med kläder och dylikt, alltså som mitt huvudbagage. Om hjälm också får plats är det ett plus, annars tar jag den i handbagaget. Skidor går såklart som extrabagage. Vad tror ni om denna? Andra tips är väldigt välkommet, tack :)

http://www.samsonite.se/s-cure-spinner-75cm-dark-blue/49308-1247.html

klassy

Aktiv medlem
Eftersom att resandet oftast innebär ett maxgräns på vikt så rekommenderar jag att du köper något så stort och LÄTT som möjligt.

Tex:
Om du vill ha rull: http://www.snugpak.com/outdoor/roller-kitmonster-120
Utan rull: http://www.snugpak.com/outdoor/kitmonster-120

Utan rull så spar du ju ca 3kg.

Xavier sa:
Hjulväskor är för golfspelare och gamla tanter.
Vad har du för bag till dina skidor?
Får inte pjäxor och dylikt plats i den?
När jag har åkt med bara ett par skidor får jag plats med ALLT i skidväg i min Douchebag The Douchebag. Skidor, stavar, pjäxor, hjälm, 2 jackor, 1 byxa, 3 underställ och lite strumpor. Brukar sluta på 22,9kg :D

Något tungt, dyrt och litet hardcase känns som en dålig idé, även skidmärkenas egna väskor är oftast för små och för tunga.

KrisLund

Ny medlem
Tackar för tipsen! Den skidbag jag har nu finner du nedan. Finns ej plats för pjäxor.
http://armadaskis.com/product/torpedo-single-ski-bag/

Om jag förstått det rätt så är det inte tillåtet att packa skidor och pjäxor i samma bag? Alltså skidor och pjäxor måste packas var för sig? Så skriver de flesta rese- och flygbolag i alla fall. Så därför tänkte jag att det säkraste för pjäxorna är att packa ner dem i en stadig resväska istället för en liten pjäxbag.

Men det är klart, vikten spelar ju in. Verkar vara tillåtet med 15-20kg incheckat bagage. Så 4,5kg väska, 4,5kg pjäxor, 0,5kg hjälm = 9,5kg = 5,5kg kvar till kläder. Borde i och för sig räcka om man bara ska vara borta en vecka åt gången.

Swarup

Ny medlem
Skaffa en duffel bag på 70-90.
Väger minimalt.
Är lätt att pressa ihop när du inte använder den eller har lite packning i den.
Finns i alla prisklasser.
XXL o Staadium är bra att börja kolla

Jag har en från everest 80l som hållit i mer 10 år

klassy

Aktiv medlem
KrisLund sa:
Tackar för tipsen! Den skidbag jag har nu finner du nedan. Finns ej plats för pjäxor.

Om jag förstått det rätt så är det inte tillåtet att packa skidor och pjäxor i samma bag? Alltså skidor och pjäxor måste packas var för sig? Så skriver de flesta rese- och flygbolag i alla fall. Så därför tänkte jag att det säkraste för pjäxorna är att packa ner dem i en stadig resväska istället för en liten pjäxbag.

Men det är klart, vikten spelar ju in. Verkar vara tillåtet med 15-20kg incheckat bagage. Så 4,5kg väska, 4,5kg pjäxor, 0,5kg hjälm = 9,5kg = 5,5kg kvar till kläder. Borde i och för sig räcka om man bara ska vara borta en vecka åt gången.
Ja så kanske det är, jag har aldrig läst något sådant eller fått problem när jag packat väskan med allt, även fast de brukar fråga i disken.

23kg brukar va standard för alla jag har flugit med, dock flyger jag bara Star Alliance = gratis extrabagage.

Jag tycker absolut du ska köpa något större och håller inte alls med de som säger att 70L är nog. Visst kanske du får plats med allt i en 70L väska när du bara ska vara borta i en vecka, men det finns ju ingen som helst nackdel till att ha en större.

Storleksskillnaden under förvaring är så obetydlig så det spelar ingen som helst roll.

Viktskillnaden blir inte heller så stor, det är ju rullpartiet som väger, inte tyget för extra platsen.

Att behöva köpa en ny större väska varje gång du gör en längre resa än innan är väl onödigt, varför inte ha en stor på en gång?

Skönare att ha en luftig väska än en smälltjock som håller på att spricka.
Folk säger att man kan överpacka, men man får väl helt enkelt väga sin väska innan man åker. Dessutom är det skönare att ha en stor väska väl på plats så det inte blir en enda röra i väskan.

Köp en stor för bövelen.

(Du kommer inte bli missnöjd om du köper den Snugpak Rollern på 120L, den är hållbar, lätt, stor och den har kompressionsremmar när du inte packar den full.)

Senast ändrad:
M

mmm2015

Guest
Pjäxorna tas lämpligen i handbagaget för att vara säker på att de kommer fram samtidigt med dig. Jag tror det inte är ovanligt att incheckat bagage kommer fram först efter ett par dagar, särskilt vid mellanlandningar. Speciellt tråkigt om man har låtit göra anpassningar till skal, innersko och sula.

jarnebring

Aktiv medlem
Håller med föregående. Reser en del för skidåkande och tycker att pjäxor+hjälm/goggles funkar bäst som handbagage. Beroende på vilka du åker med (economy utan gulkort) får du sedan betala 0-500 kr för ett par skidor jämte vanlig resväska/stor bag. De flesta bolag vill att man föranmäler skidor (otympligt bagage). Och ja, det händer att skidor läggs åt sidan för att skickas med senare flight pga överfull flight.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
KrisLund sa:

Vad ska du flyga med för bolag? Jag har nog aldrig hört något som har just den begränsningen. SAS hade förut en märklig variant men då sågs ju ett skidbagage såsom en skidbag och en pjäxbag, så du behövde inte ha några pjäxor i vanlga väskan ändå. Numera skiter ju SAS i vad du har i väskan och du kan trycka ner vad du vill i den. När det gäller bra väskor har jag och frun varsin sådan här Your text to link here... . Eftersom den är mjuk är det lättare att mosa i lite extra prylar. Sen har den massa fack så att inte allt ligger huller om buller. Och det är jäkligt skönt med rullväska när de ska släpas långt på flygplatser. Vi har köpt båda våra begagnade, så håll koll på köp och sälj...

erkilainen

Medlem
Jag har tidigare kört med en gammal hockeytrunk men blev less på att bära den. Nu har jag skaffat mig en Osprey Shuttle 130.

Där bör allt få plats. Det blir nog snarare vikten som är begränsningen.

Det finns gott om olika fack i den och remmar för att komprimera om man inte fyller den.

Dsmith

Medlem

Pillard

Aktiv medlem
Dsmith sa:
Kan nån förklara varför man vill ha en duffel? Jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill bära när man kan rulla?

Dsmith

Medlem
Pillard sa:
Dsmith sa:
Kan nån förklara varför man vill ha en duffel? Jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill bära när man kan rulla?
Lätt o packa, väger lite, rulla i snö?!?

DzB

Medlem
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Dsmith sa:
Lätt o packa, väger lite, rulla i snö?!?
Varför är det lättare att packa än tex en Dakine split roller med ordentliga fack?

Väger lite kan jag köpa. Det sparas säkert 1 kilo eller 2.

Rulla i snö? Jag vet inte om det är mina resevanor som avviker men jag skulle nog påstå att 95% av färdad sträcka till fots för mig har varit inomhus på flyplatser eller på barmark. I alperna tex ligger det ju nästan aldrig snö på vägarna. De allra flesta har ju dessutom en ryggsäck som handbagage så det blir ju absurt mycket att bära på ryggen om man ska ha 10 kilo ryggsäck + 20 kilo duffel + bära en skidbag.

Eskas

Aktiv medlem
Väcker liv i den här tråden igen ... har det kommit ut några nya spännande väskor på marknaden? Det jag söker är en väska ca 90 L, med separata fack för pjäxor. Hjul önskas helst.

Det bästa jag lyckats googla mig fram till är https://www.thule.com/en-us/luggage...thule-roundtrip-snowsport-duffel-90l-_-225127

och https://www.head.com/shop/en-IC/rebels-travelbag.html

Tycker Head rebels ser lite klen ut och jag tror inte den har separata fack för pjäxor. Thulen har inte hjul. Några tips?

Pillard

Aktiv medlem
Jag vidhåller att Dakine Split Roller är helt fantastisk. Hur definierar du separat fack för pjäxor? Split Rollern har ju flera separata fack där ett kan användas för pjäxor som du vill.

Annars om man vill få ännu mer volym och bättre priser så är ju hockeytrunkar en bra lösning. Separat fack för skridskor borde ju gå att byta ut mot pjäxor. https://www.xxl.se/ccm-380-player-37-deluxe-hockeyvaska/p/1163162_1_style

Personligen gillar jag dock den lite mer rejäla kvaliteten som man får av Dakinen.

zel

Medlem
DD0A5CBA-7F63-4655-964F-F00CFD3F61ED.jpeg

Så här packar jag när jag åker utomlands. Väskan är från xxl,med hjul. Tror den kostar 699.
Brukar vara ca 21kg.
Skidkläder, pjäxor, hjälm, skidor, etc.

Pillard

Aktiv medlem
Visa bilaga 2470
Så här packar jag när jag åker utomlands. Väskan är från xxl,med hjul. Tror den kostar 699.
Brukar vara ca 21kg.
Skidkläder, pjäxor, hjälm, skidor, etc.
Hur i hela h..v..e får du ihop det på 21 kilo? Jag brukar få slita rejält för att få ner min split roller till 20 kilo, och då brukar ena pjäxan åka i skidbagen, ihop med lavinspade, ryggplatta och en hel del annat. Skidbagen brukar också närma sig 20 kilo då... Iof har jag då med två par skidor via inserts men ändå

zel

Medlem
Hur i hela h..v..e får du ihop det på 21 kilo? Jag brukar få slita rejält för att få ner min split roller till 20 kilo, och då brukar ena pjäxan åka i skidbagen, ihop med lavinspade, ryggplatta och en hel del annat. Skidbagen brukar också närma sig 20 kilo då... Iof har jag då med två par skidor via inserts men ändå
Jag har bara med ett par skidor. Ibland ångrar jag :)
Vi var i Japan nu förra vecka, ingen snö och jag hade 115mm under fot. Borde ha tagit med Ripsticks 106. Var tvungen att hyra ett par dagar.
Nu tänker jag fixa 106-110mm skidor med shift bidningar för puder resor. Ångrar att jag inte har gjort det tidigare.

Pillard

Aktiv medlem
Jag har bara med ett par skidor. Ibland ångrar jag :)
Vi var i Japan nu förra vecka, ingen snö och jag hade 115mm under fot. Borde ha tagit med Ripsticks 106. Var tvungen att hyra ett par dagar.
Nu tänker jag fixa 106-110mm skidor med shift bidningar för puder resor. Ångrar att jag inte har gjort det tidigare.
Men även om jag bara kör ett par skidor så minskar ju det bara packningsvikten med 4 kilo ungefär. Jag har ju med säkert tio kilo mer än du...

zel

Medlem
Men även om jag bara kör ett par skidor så minskar ju det bara packningsvikten med 4 kilo ungefär. Jag har ju med säkert tio kilo mer än du...
Det som är med i väskan är
Pjäxor, Technica Mach 1, ca 4kg.
Jacka, Byxor. 2kg
Ryggskydd, ca 2kg.
Hjälm, 500gr?
Skidor, ca 5kg
Vantar, Ryggsäck.

Ingen lavinutrustning än.

Väskan på väg från japan, med lite suvenirer i, vägde precis 23kg.

Pillard

Aktiv medlem
Det som är med i väskan är
Pjäxor, Technica Mach 1, ca 4kg.
Jacka, Byxor. 2kg
Ryggskydd, ca 2kg.
Hjälm, 500gr?
Skidor, ca 5kg
Vantar, Ryggsäck.

Ingen lavinutrustning än.

Väskan på väg från japan, med lite suvenirer i, vägde precis 23kg.
Kläder? Underställ? Strumpor? Kallingar? Necessär? Sladdar? Laddare? Extra handskar? Som sagt, om jag skulle vara sparsam med vikt så kan jag få ner vanliga väskan till 20 kilo med en pjäxa. Då är en pjäxa och skidorna i den separata skidväskan. Och dator, böcker osv i ryggsäcken som handbagage (lär väga mer än tillåtna 10 kg dessutom) Sjukt fasinerande detta :)

Christiam

Aktiv medlem
Burton har bra väskor. Två stora fack, ett för pjäxor + åkkläder och ett för andra kläder. Skate hjul så dom går lätt att byta när flygbolaget misshandlat den. Försöker hitta bild men den modellen kanske har utgått...

Senast ändrad:

zel

Medlem
Kläder? Underställ? Strumpor? Kallingar? Necessär? Sladdar? Laddare? Extra handskar? Som sagt, om jag skulle vara sparsam med vikt så kan jag få ner vanliga väskan till 20 kilo med en pjäxa. Då är en pjäxa och skidorna i den separata skidväskan. Och dator, böcker osv i ryggsäcken som handbagage (lär väga mer än tillåtna 10 kg dessutom) Sjukt fasinerande detta :)
Allt annat får plats i det här.
Sällan att jag behöver mycket kläder, tar alltid för mycket med, och ångrar. :D

pd

Aktiv medlem
Sällan att jag behöver mycket kläder, tar alltid för mycket med, och ångrar. :D

Ja, jag tror packningen har vägt ungefär lika mycket på alla skidresor jag och frun har gjort. I takt med att utrustningen växt så har "behovet" av annat minskat. Likväl är det alltid något i packningen som visar sig inte behövas. Senast ersatte jag laptop med surfplatta och tangentbord. Det sparade in 2,2 kg.

zel

Medlem
Telefon och kindle. Sällan finns det behov för mer.

jarnebring

Aktiv medlem
Pjäxor och hjälm+brillor i handbagage. Hjälmen är ironiskt nog en av de ömtåligaste delarna i utrustningen. Skulle avråda från att checka in den i en mjuk väska. Och incheckade väskor blir försenade ibland, läggs ät sidan. Speciellt specialbagage. Står ut med att hyra skidor och stavar men inte pjäxor.

Almen1

Medlem
Har rest sönder en duffel med resor till Japan några gånger, alperna och Nordnorge. Ofta har det räckt med bagagevagnar på flygplatserna och sedan transfer eller bil. Snö och is har gjort att rulla väska har varit ointressant. Nu ny duffel (NF XXL), bra bärsystem, lätt och stor. Kör konceptet "keep it simple stupid".
Har par roller bags men de används inte..

DaliWest

Medlem
Hej!
Jag köpte en Samsonite Lite-Shock Sport, 75 cm och 98,2 liter för ett år sedan och den är suverän, väger dessutom relativt lite, 2,5 kg. Kostar visserligen en slant men jag får plats med allt jag behöver och både hjälm och pjäxor är skyddade i den.
Sportig och snygg är den också, haha.
Ser fram emot att kunna ha den i många år framöver då kvalitén känns toppen.
2C8CC02F-7E65-419B-B209-D39DCD9D1777.png

Mvh
Daniel

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp