Längd för park/jib + Hjänspöken(?)

Thomsson

Ny medlem
Har problem med hjärnspöken, tänker på det här hela tiden så skulle vara schysst med lite hjälp!
Jag är 186cm lång, 80kg, strlk 44 på bootsen. Kör på en Bataleon Global warmer 157 för tillfället.

Problemet är att jag går och nästan dygnet runt funderar på om jag borde skaffa en kortare. Runt 151-153.
Kommer det göra skillnad? Hur lång bräda har alla parkhängare egentligen?

Tänkte åka mycker park i vinter och skiter i allmtn-frågan som jag fokuserat på tidigare, som brukar sluta med en kompromiss på längd och egenskaper.

Thx.

Senast ändrad:

RrrR

Ny medlem
Äääääh. Jag är 188cm 44 i skor och kör med en 159 wide bräda i parken. Jag tycker det blir stabilare på större kickar med lite längd. Däremot kanske lite klumpigare på rail och boxar. Men jag tycker inte att du ska ha en mindre bräda.

Talang knäcker material...

Ingoo

Medlem
Klart det skulle funka med en kortare! Du behöver iaf inte ha Wide, finns noll anledning med storlek 44 (kanske om du kör 50cm stance och 0 grader vinkel). Sen beror det ju på om du vill köra "Park" eller "Jib". Parkbrädor kan lugnt vara lite längre och styvare mesans jibbrädor kortare o mjukare. Bara kolla in proffsen vilka längder de kör i slopestyle tävlingarna, långa styvare brädor, mesans de kör kortare för mindre jib osv där de inte behöver stabiliteten för att hoppa 25 meters hopp. För många på freeride är tyvärr Park och Jib samma sak. Tänk bara Lobster brädorna förra året, Jibbrädan var kort o mjuk mesans deras Parkbräda kom i längre längder och var rätt styv.
Sen ska man inte stirra sig blind på längden heller. En styv 154 bräda kommer vara stabilare än en snormjuk 157:a, så man kan alltid kompromissa med längden. Plus att idag säger längden ingenting längre, för det första så är dagens brädor mycket bättre, kärna o material, så gamla regler som att du måste ha en bräda som räcker till näsan osv har dött ut. Sen så är contact length och effective edge det som gör skillnad, särskild sen rocker kom. Din Bataleon GW är rätt blunt så att jämföra den längdmässigt med en annan 157:a blir fel, snarare en 159 stämmer inte på den.
Skulle välja efter bredden på brädan också, kortare blir ju smalare, men du kan ju lätt köra kortare med rätt bredd och sen ta ett snäpp styvare om du vill ha kvar samma stabilitet.
Tycker du kan lätt köra på en GW 154, den är som en vanlig 156:a och kommer även räcka till större hopp. Men i slutändan är det smaksak :)

Bra skrivet ingoo,

Däremot så tycker jag nog att wide kan vara aktuellt. Jag får ofta bootout med mina små fötter på 39 på normal bred bräda 25ish cm. Men då gillar jag trycka på lite när jag är ute och kör i backen,

Thomsson

Ny medlem
Ok, ska nog gå ner lite i längd då. Kör mest boxar/rails och blåa/röda hopp ändå så.

KatisuH, Får inte annat än hålla med. Kör väl inte lika extremt som på filmen men något åt det hållet. Kör man dessutom där det är brant och lite mjukt så är det inte så stort utrymme för att kanta.

Thomsson, du skulle kanske kunna låna någon kompis bräda och testa lite? alternativt försöka åka på något brädtest.

Thomsson

Ny medlem
Tack för alla tips. Blir så att jag behåller GW iaf. Då längden inte borde vara några problem egentligen. Men tar och skaffar en kortare bräda när jag får min smokin såld eller får ihop lite cash.

Tack iaf! Lite klokare har jag nog blivit. Kanske....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp