Längd Head Kore 105

Carr0lina

Ny medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa Head Kore 105 men har så svårt med vilken längd jag ska ha. Jag funderar mellan 171 och 180 cm. Jag är 172 cm lång och väger 60 kg. Anser mig vara en duktig skidåkare men som fortfarande har mycket att lära sig i offpisten. Någon som har erfarenhet av skidorna och kan guida mig till rätt längd?

Har även kollat på Salomon QST stella 106 som finns i längden 174 cm, och funderar på om denna kanske är ett bättre val.

/Carolina

NoreStridh

Ny medlem
hur tycker du om att åka? Lång/Kort sväng? Hög/låg hastighet? Offpist eller pist till största del? En längre skida får du längre sväng, mer fartstabil och bättre flyt. Personligen hade jag gått på 171 eller 174. Enligt mig är också QST:n en mycket roligare skida än vad KORE:n är.

Magnlar

Ny medlem
Beroende helt på din åkstil. Jag är 178 och har Kore105 180cm. Bindningen 1,5cm framflyttad från rek.linjen för kvickare svängningar. Ville också ha livliga skidor som funkar okej på pist och parken dvs. en balanserad blandning, och inte bara all-in på stabilitet. Visst hade 189cm varit bättre om jag åkte ren offpist i alperna, men inte ofta man gör det.... Om man haft gott om pengar så hade man haft 2-3 par skidor för olika ändamål...

DouglasM

Ny medlem
Tjena, jag är 182 cm och har åkt på Salomon q105 som är 174 cm lång. Åker väldigt aggressivt och fort, den skidan hängde inte riktigt med. Blev intresserad av kore 105an, testade skidan i ett par dagar och var riktigt nöjd, vilken jävla skillnad. Dock kändes det ganska ovant för mig att åka på en längre skida (180) när jag åkt på 174. Köpte skidan och monterade bindningarna +1.5cm, det gjorde susen för mig då jag gillar att lattja lite också. Går att stå på riktigt bra i och utanför pisten. Otroligt rolig skida, aggressiv och mycket engergi.
Lycka till!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp