Längd och radie på randonee skidor, hur tänka?

Dakine70

Medlem
Hej! Jag är en numera gammal (50+), tidigare tävlingsåkare som upptäck randonee. Jag åker oftast ”hem” till norska västlandet och har där oändliga möjligheter till toppturar.
Dock får jag ta det väder och före som erbjuds efter 90 mil i bilen. De G3 Findr 94 (187cm-94mm-19r) jag haft de sista tre säsongerna är ok men jag har beslutat mig för att ersätta dessa med två par istället. Ett par EVI Pragma (175cm-85mm-21r) till dagar med massa höjdmeter och skarsnö. Sedan är frågan vad jag skall sikta på till dagarna med lössnö. Väljer mellan EVI Fundamental (180cm-105mm-25r) alternativt EVI Parlamentarisme (178/183cm-103mm-20/21r).

Eftersom jag inte åkt på så breda skidor tidigare undrar jag ifall det är bättre att gå för mer insväng för en lekfull skida som är lättare att kontrollera i tex. smala rännor? Eller en rakare för mer fartstabilitet? Jag är 176/76 och kör ganska hårt.

Bilagor

• AFF1D176-FA10-498C-858A-3B37915821E8.jpeg
    AFF1D176-FA10-498C-858A-3B37915821E8.jpeg
    85.7 KB · Besök: 32
  • 56BEADBA-1FA2-41D3-B84B-CBBD8289BB20.jpeg
    56BEADBA-1FA2-41D3-B84B-CBBD8289BB20.jpeg
    83.2 KB · Besök: 33
  • 6913AD6D-C9D6-4414-9340-C5BB588C437F.jpeg
    6913AD6D-C9D6-4414-9340-C5BB588C437F.jpeg
    64.1 KB · Besök: 32

TailGunnar

Aktiv medlem
En skida med rakare sidecut är enklare att hantera utanför pist - skidan kommer att kännas mindre "hooky", vilket gör skidan lättare att hantera i s***f*** snön. Du kommer inte åka skärande svängar med kanten men det är skidans flex- och rockerprofil som styr mera än sidecut hur svängig skidan är. Jag föredrar själv skidor med längre radius för topptursbruk.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Håller med, och 21 eller 25 m är ju båda varken extremt långt eller kort. Tycker skärningarna ser rätt olika ut på de två på bilderna (taper tex), hittade dem inte på Evis hemsida så kunde inte bekräfta riktigt. Gör nog större skillnad än den angivna radien. Tycker själv att i trånga branta rännor är det skönt om man inte har för mycket skärning (kort radie) eftersom man lättare får lite mer kant att stå på, och blir ju mer hoppsväng oavsett.
Om det finns mer info om rockerprofil osv på skidorna är det lättare att ge en åsikt åt ena eller andra hållet.

Dakine70

Medlem
Håller med, och 21 eller 25 m är ju båda varken extremt långt eller kort. Tycker skärningarna ser rätt olika ut på de två på bilderna (taper tex), hittade dem inte på Evis hemsida så kunde inte bekräfta riktigt. Gör nog större skillnad än den angivna radien. Tycker själv att i trånga branta rännor är det skönt om man inte har för mycket skärning (kort radie) eftersom man lättare får lite mer kant att stå på, och blir ju mer hoppsväng oavsett.
Om det finns mer info om rockerprofil osv på skidorna är det lättare att ge en åsikt åt ena eller andra hållet.
Tack för svar. Alla tre skidor är ”Repressed”, dvs återanvända/omgjorda och finns inte i dagens sortiment. Känns helt rätt i dagens bruk och kast samhälle. Jag ska kolla upp evt. skillnader i rockerprofil.

Topp