Längd på allmountainskidor

lainenR

Aktiv medlem
Hej!

Jag har efter ett antal år med hus- och familjebygge äntligen fått barnen självgående i backen och börjar inse att nästa år kommer jag antagligen få möjlighet att åka skidor på riktigt efter 7 års mer eller mindre uppehåll/barnbacke åka.

Tyvärr så insåg jag i samma stund att mina älskade Rossignol Bandit B2 från 2005 kanske inte erbjuder samma glädje som ett par moderna allmountain med rocker gör. Så därför har jag spenderat MYCKET tid på google läsande all världens tester. Vad jag tillslut kom fram till är att jag ska satsa på ett par Nordica Soul Rider, dels för att midjan inte är allt för bred (B2:an har ju 76mm mot Nordicans 97), rätt mycket traditionellt spann, twintip och vann åka skidors Allmountain test 2014. Skönt!!

Men när jag hittade ett ställe som sålde dom för ett bra pris så ser jag att dom finns i 177 cm och 185 cm. Har läst mycket att rocker gör att skidan känns kortare än vad den är men 185 känns långt (B2:orna är 176).
Så jag vet inte vad jag ska välja...

Jag är 177cm lång och väger 68kg, jag har åkt mycket för att vara en "turiståkare", alltså aldrig haft jättemånga skiddagar. Är jag i Sälen så anser jag mig ligga bland de bättre åkarna jag träffar på där (kan ju bero på skev världsbild ;)), åker helst offpist/skogsåkning/puckel och hoppar lite grann MEN eftersom jag åker mycket i Sälen så blir det ändå en hel del piståkning med kortsväng och carving (därav skidvalet). Planerar för en resa till St Anton nästa år och hoppas på mycket offpist...

Mitt största tekniska problem som jag upplever att jag åker lite för kraftfullt, alltså tar snabbt slut i framförallt benmusklerna, annars gillar jag att åka relativt snabbt.

Så, vilken längd tror ni passar mig? Är rädd att 185 blir otympliga och tunga och framförallt är bökiga om jag ska hoppa?

STORT TACK på förhand!
/Kristian

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag har inte koll på Nordica Soul Rider men eftersom den inte har någon uttalad "taper" (indragen skärning) i varken tip eller tail (mycket svengelska här) tror jag 177 cm är rätt längd om du fokuserar på pist och park eftersom du är förhållandevis lätt med dina 68 kg. Vill du ha bästa flyt i offpisten ger troligtvis 185 cm mer, men då får du en skida som du sannolikt uppfattar som trögare och mindre lekfull i pist (läs stabilare). Och ... om du vill ha en offpistskida ska du välja något annat. Så 177 cm eller en mer offpistinriktad skida är mitt förslag.

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp