Längd på barnskidor (igen)

Epn

Medlem
Hepp!

har läst runt på forumet nu i ett års tid och eftersom jag själv är superamatör, men rätt vetgirig tycker jag det är jädrit intressant att läsa och lära. Nu är det så iaf att jag och min familj har bestämt oss att det här med skidåkning är en superkul familjeaktivitet. Vi har åkt några långhelger plus några dagsturer per säsong i två år nu och barnen har gått i skidskola och kan åka i gröna och blå backar. Plogsvänger mest men käns som det är lite på gång med parallella skidor faktiskt. De är fyller 6 år nu i november. 115 och 125 cm långa och har båda skidor på 90 cm. Satt och glodde runt lite och ser att det finns en del fina skidor att köpa för runt 1k nu innan säsong, så blir lite sugen på att köpa nya skidor till barnen . Tanken är att åka mycket mer bara det blir lite snö i år. Det går ju inte att fråga dom vad de gillar så tänkte fråga här vad ni som har haft/har barn skulle rekommendera för längd mm. Ja det finns guider både här å där men lite erfarenheter från folket är aldrig fel 🤓 tack på förhand.

RWD

Aktiv medlem
Det är lagom om de går mellan hakspets och nästippen.
Något längre om det är twintipp
Kör inte med för långa skidor.
Jag har alltid monterat fram bindningen lite från rekommenderad monteringspunkt, då jag tycker att bindningarna alltid sitter galet långt bak på barnskidor.
Det gör även att de blir lättare att initiera svängen.
När barnen blir duktigare så kan du successivt öka längden.
mina har åkt på skidor i sin kroppslängd (twintip) sen c:a 9 års ålder. Völkl Mantra 138cm Rossignol Smash 7 150cm, Völkl Confession 153cm , grabben är nu 11år c:a 155cm /38kg (åker nästan lika fort som jag med skärande sväng),
Dotter på 15år 157cm/50kg fick vuxenskidor förra året Völkl Kanjo 154cm

Topp