Längd på barnskidor

Skidgubbe

Ny medlem
Längd på barnskidor
Jag har två tjejer på 9 och 11 år som gillar skidor och är rätt avancerade åkare. Vi började förra säsongen i Val d'isere där de gick en avancerad skidskola där alla andra barnen var äldre. Dom åkte i alla backar (mest de svarta) med ambitionen att åka mycket offpist för att utveckla sin teknik även där. 9-åringen var då 125 cm lång och åkte på 128 cm völkl mantra (twintip-skida) och 11-åringen var 140 cm och åkte på 138 cm stöckli stormrider team. Skidskoleläraren kom fram till mig efter första passet och sa att 9-åringen borde ha längre skidor men sa även att vi kunde vänta till nästa säsong (denna säsong).

Vad är egentligen en bra längd på skidor för barn? Jag antar att en twintip-skida gör att man kan gå upp några cm då kontaktytan blir mindre. Det gynnar ju små barn att ha lite mer längd och tyngd i skidan (om de kan hantera skidorna) så dom hänger med när det går lite fortare men samtidigt vill man ju att dom ska kunna svänga tvärt och ha kul bland träden.

Denna säsong är barnen 132 cm respektive 147 cm. Tror jag kör mantra (twintip-skida) åt bägge barnen men vad är optimala längden skulle ni säga? Mantran har ju 10-cm-intervall i sina storlekar så blir 128 cm, 138 cm, 148 cm osv. Jag är inte låst vid Mantra så har någon en annan skida som är bra får ni gärna komma med förslag men jag vill att skidan ska funka på hela berget då vi är mycket i alperna och vi tar bara med ett par skidor per barn. Barnen får ca 30-40 skiddagar per säsong och sliter ut skidorna rätt snabbt så att ha något att växa i struntar jag i. Jag vill prioritera maximal utveckling och att dom ska ha roligt i backen.

lollypop

Ny medlem
Längd på barnskidor
För barn som väger över 40 kg väljs skidor beroende på deras höjd, liknande valet av skidor för vuxna (vertikalt placerade skidor ska nå hakan eller näsan). Skillnaden i urval bestäms av graden av erfarenhet hos skidåkaren. För nybörjare måste du ta skidor 5-10 cm mindre än höjden, det vill säga ungefär upp till hakan, lite högre. För barn med erfarenhet som rör sig tryggt bör skidornas längd nå fram till nosen.

Skidgubbe

Ny medlem
Längd på barnskidor
För barn som väger över 40 kg väljs skidor beroende på deras höjd, liknande valet av skidor för vuxna (vertikalt placerade skidor ska nå hakan eller näsan). Skillnaden i urval bestäms av graden av erfarenhet hos skidåkaren. För nybörjare måste du ta skidor 5-10 cm mindre än höjden, det vill säga ungefär upp till hakan, lite högre. För barn med erfarenhet som rör sig tryggt bör skidornas längd nå fram till nosen.
Tack för svar! Enligt denna metod så borde ju tjejen som var 125 cm och hade skidor på 128 cm haft för långa skidor förra året (vilket jag trodde). Men instruktören i Val d'isere ansåg ju att dom var för korta vilket gjorde mig lite osäker. Anser du att instruktören hade fel eller är det så att man bör ha ytterligare längre skidor för yngre barn som är duktiga? Jag förstår ju instruktörens poäng, att en kort skida blir ostabil i högre fart och han ansåg att hon inte skulle ha några problem att kontrollera en skida som är 138 cm (då 13 cm längre än hon själv). Jag kan tillägga att barnen väger 27 kg respektive 37 kg så ingen går över 40 kg.

lollypop

Ny medlem
Längd på barnskidor
Faktum är att jag inte är en instruktör, utan en amatör. Det skulle vara bra om du tar råd från en annan instruktör. Och om du hyr den och försöker längre för dem, som instruktören tipsade om? Och sedan besluta att köpa

Skidgubbe

Ny medlem
Längd på barnskidor
Faktum är att jag inte är en instruktör, utan en amatör. Det skulle vara bra om du tar råd från en annan instruktör. Och om du hyr den och försöker längre för dem, som instruktören tipsade om? Och sedan besluta att köpa
Enda problemet är att skidpremiären blir i österrike så vore bra att ha med sig rätt grejer, men kanske slutar med att vi handlar skidorna där...

Emmis

Aktiv medlem
Längd på barnskidor
Jag har hyrt en del skidor i central-europa o noterat att man överlag åker på längre skidor där än hemma. Hjälper dig föga men förklarar kanske en del av vad läraren uttryckte..

ktmgurra

Aktiv medlem
Längd på barnskidor
Svårt att tro att några cm hit eller dit skulle sätta käppar i hjulet för deras utveckling.
Du har nog legat rätt i längd tidigare så följ deras växtkurva bara.

Haktussen

Medlem
Längd på barnskidor
Jag har två tjejer på 9 och 11 år som gillar skidor och är rätt avancerade åkare. Vi började förra säsongen i Val d'isere där de gick en avancerad skidskola där alla andra barnen var äldre. Dom åkte i alla backar (mest de svarta) med ambitionen att åka mycket offpist för att utveckla sin teknik även där. 9-åringen var då 125 cm lång och åkte på 128 cm völkl mantra (twintip-skida) och 11-åringen var 140 cm och åkte på 138 cm stöckli stormrider team. Skidskoleläraren kom fram till mig efter första passet och sa att 9-åringen borde ha längre skidor men sa även att vi kunde vänta till nästa säsong (denna säsong).

Vad är egentligen en bra längd på skidor för barn? Jag antar att en twintip-skida gör att man kan gå upp några cm då kontaktytan blir mindre. Det gynnar ju små barn att ha lite mer längd och tyngd i skidan (om de kan hantera skidorna) så dom hänger med när det går lite fortare men samtidigt vill man ju att dom ska kunna svänga tvärt och ha kul bland träden.

Denna säsong är barnen 132 cm respektive 147 cm. Tror jag kör mantra (twintip-skida) åt bägge barnen men vad är optimala längden skulle ni säga? Mantran har ju 10-cm-intervall i sina storlekar så blir 128 cm, 138 cm, 148 cm osv. Jag är inte låst vid Mantra så har någon en annan skida som är bra får ni gärna komma med förslag men jag vill att skidan ska funka på hela berget då vi är mycket i alperna och vi tar bara med ett par skidor per barn. Barnen får ca 30-40 skiddagar per säsong och sliter ut skidorna rätt snabbt så att ha något att växa i struntar jag i. Jag vill prioritera maximal utveckling och att dom ska ha roligt i backen.
Hej!
Får man fråga vad det blev för skidor och längd till nioåringen?
Ett av mina barn är i princip exakt samma längd (135), vikt (28-29), vill ha twintip och han gillar åka ”överallt” och lekfullt vilket jag vill uppmuntra och vi har såväl fjäll som alper inplanerat i vinter.
Dags för nya skidor och jag har så svårt att bestämma mig: blir 129 twintip för kort? Blir 138-139 för långt och stort steg? (Förra vintern körde han på ngt för korta 119 twintip men hade kul.)
Om någon annan har bra input så tas det också tacksamt emot :).

Skidgubbe

Ny medlem
Längd på barnskidor
Hej!

Min 9-åring är nu 133 cm och jag landade i denna skida som egentligen utgått men nya modellen finns som kortast i 142:

Skidan jag köpte var alltså 135 cm. Hon är typ exakt lika lång som skidan när hon har pjäxor på sig. Jag tycker att 83 i midja låter rimligt i förhållande till längd om man ser till hur och vart hon åker (mest i pisten men sticker iväg utanför titt som tätt).

Haktussen

Medlem
Längd på barnskidor
Hej!

Min 9-åring är nu 133 cm och jag landade i denna skida som egentligen utgått men nya modellen finns som kortast i 142:

Skidan jag köpte var alltså 135 cm. Hon är typ exakt lika lång som skidan när hon har pjäxor på sig. Jag tycker att 83 i midja låter rimligt i förhållande till längd om man ser till hur och vart hon åker (mest i pisten men sticker iväg utanför titt som tätt).
Tack så mycket!

SaintX

Medlem
Längd på barnskidor
En killgissning som jag har efter några säsonger är att de generellt känns som att vi i Sverige väljer för korta skidor. När jag gjorde comeback för några år sedan var första känslan att jag skulle ha 170-175cm (är 179cm lång). Är du tokig sa erfaren bekant. 185cm minst....provade båda längder och valde direkt de längre, en helt annan skida. Gillar att "prata" skidor i sociala sammanhang och har märkt att de flesta tänker direkt 10-15cm kortare än sin längd. "Det blir lättare att åka, svänger lättare". Är vi lite för bekväma?
Köpte 5cm längre direkt till min 10-åring. Det blev en liten utmaning men hon växte med det och tar alla backar med skärande svängar. Kommer att följa samma princip vid nästa inköp.

Senaste inläggen

Topp