Längd på barnskidor

kristian1

Ny medlem
Tjenare!

Tänkte köpa nya skidor till grabben. Vi har ett par 70 cm skidor hemma men det känns som om han har vuxit ur dem. Är lite osäker på längden bara. Han är 4 år och mäter 110 cm.

Vi hyrde ett par 80 cm för några veckor sedan och det funkade fint men man kan kanske gå upp i längd ytterligare? Hade ju dessutom varit fint om de passar honom nästa år också. Vad gäller beträffande längd till så pass små barn?

//Kristian

KlasKarlsson

Ny medlem
Man brukar väl säga att barn skall ha ca 10-20 cm kortare skidor än deras längd. Så 110 cm lång borde innebära ca 90-100 cm skidor. Men jag tror iof att 80 funkar det med.
Skall du ha lite mer framtidsäkert så är nog 100 en bra längd?

/K

mac-O

Medlem
Skidorna ska gå till näsan ungefär.
Så det borde bli 100 cm. Men hellre lite korta än för långa.
Köp K2 Indy - klart bästa barnskidorna.

Skare

Ny medlem
Jag har två barn som åker väldigt mycket, minst 50 dagar per vinter, här hemma i Åre. De är 3 och 6, åker med 100 cm respektive 118 cm. Med andra ord har jag hängt en del i barnbackarna och funderat en del hur man lär den att åka lagg. Har även tidigare jobbat som skidlärare och tränare.

Min erfarenhet är att de ska bara ha "korta" skidor när de är absolut nybörjare. Direkt de kan ploga och svänga ska de gå upp till 100 cm, eller om de bara är två år då, till 90 cm. När de byter upp sig i längd tar det ett enormt utveckingssteg. Med korta skidor "översvänger", de. Det blir nervöst.

En annan av anledningarna är att riktigt korta skidor blir väldigt hårda. Man får kompensera längden med att hänga kanterna riktigt mycket. Säkert 10 grader (lite Bode Miller style) fram och bak.

Jag ser väldigt många barn i backen med för korta skidor, de som har långa skidor är ofta barn till föräldrar som åker mycket/ jobbar profetionellt som tränare och skidlärare.

Som det står ovan gör K2 bra barnskidor, med rocker på korta längder och dessutom till bra pris. När de är ca 110 cm och åker mycket rekommenderar att gå upp till 118 cm Völkl Gotama JR (kortaste längden). Bästa barnskidan. Vilket enormt lyft vårt barn fick med de skidorna. Rocker är bra för vuxna men gör ännu större nytta med barn som väger 23 kg. Både i pist, skogsbanor, park och offpist.

kajin1

Ny medlem
Hej.

Jag har en treåring och fyraåringen. Yngre är 93cm och åker med sele medan äldre är 96cm och åker själv, plogar.

Nu har båda 67cm skidor. Borde man gå upp i längd redan eller vänta?

//Karin

offpistz

Ny medlem
Den yngre på 93cm klarar sig gott på sina 67cm skidor, den något äldre på 96cm borde eventuellt ha ett par skidor mellan 75-79cm istället för sin 67or. Som sagt, skulle inte säga att det är något helgerån om han kör en säsong till på sina 67or, men vill man vara petig kan man köpa ett par nya. Dock är min erfarenhet att det nästan är bäst och låta barnen gå upp till 100cms skidor så tidigt som möjligt. Kortare skidor är lättare att hantera men blir lätt lite onaturligt och svajigt med fart.

Hoppas du fick någon klarhet.

Senast ändrad:

puppyn

Ny medlem
Hejsan
Min 7-åriga dotter ska åka slalom för första gången och jag har hittat ett par twintip skidor som är 121 cm, dottern är 131 cm, det borde funka lr, är dom för långa för en nybörjare??

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp