Längd på Faction Agent 3.0?

johanb

Medlem
Brukar inte ha några direkt problem med att välja skidor men nu känner jag mig velig och behöver litet hjälp från den kollektiva intelligensen med att hitta rätt längd.

Söker ersättning till mina DPS 112 RP 184 för alpåkning och liftassisterade toppturer och som komplement till mina Faction Agent 2.0 179 som jag använder för nordisk åkning och längre toppturer.

Hade bestämt mig för Black Crows Atris 184. Men eftersom jag är så löjligt nöjd med mina Agent 2.0 började jag snegla på Faction Agent 3.0 som är något lättare än Atrisen och får väldigt bra kritik. https://freeskier.com/gear/faction-agent-3-0

Problemet uppstår då Agent 3.0 finns i längderna 180 och 188 och spontant känner jag att mittemellan hade varit perfekt. Så ska jag gå kort eller långt?
- Agent 3.0 har ju mindre rocker fram och plattare tail än tex Atrisen och många andra liknande skidor så 180 borde inte vara för kort i de flesta lägen. Men missar jag flytet de stora dagarna då?
- 188 å andra sidan ökar ju risken att jag trasslar in mig i skidorna vid kick-turns och bland träden.

Överdriver jag problemet? Och ska jag bara göra det enkelt för mig och köpa Atrisen enligt ursprungsplanen?

Jag kan åka skidor men saknar FWT ambitioner och är 176cm/75kg. En ganska irrelevant referens är att Sam Anthamatten tydligen är 166 cm och han åker på Agent 3.0 188…

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, bra fråga. DPS körs ju extremt korta, så talar ju för att 180 vore rätt val. Samtidigt gå ner 4 cm i längd och 6 mm i midjan, plus mindre rocker, kommer så klart kosta en del flyt.
Hade nog gått på Atris om jag var tvungen att välja mellan de två. ;)

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp