Längd på puderlagg

feeelixfreey

Ny medlem
Tjena fölket!

Skulle behöva lite tips eller hjälp med val av puderskidor.

Jag letar efter en lekfull och rolig skida att ha när jag drar till Kanada nästa år.
Är runt 182 cm lång och väger typ 73 kg.

Jag har kollat på Rossignols Super 7, på sportconrad är det det dock bara 195'an som finns kvar, är rädd att den ska bli för lång, vad tror ni?

Har även kikat lite på, Pettitor, Opus & Rocker2 115.
Skulle va schysst med lite hjälp & tips från er som är lite mer erfarenhet!

Felix

FF

Ny medlem
Tycker 195cm låter väl långt för dig om du är ute efter en lekfull skida. Har dock inte åkt någon av skidorna du nämner och det skiljer också såklart mycket från skida till skida, vilken längd som är hanterbar.

Utter

Ny medlem
Av de där fyra så är det nog Pettitor och Opus som kvalar in i det lekfulla segmentet. Har dock inte kört SS7 och R115 men formen och folks uttalande får mig att placera dom i ett mer direktionellt "charge"segment.

Längden hänger en hel del på vad det är för skida (rockerprofil, hårdhet etc) och ännu mer, vad du själv föredrar.

Reine Barkered är rätt lik dig i längd/tyngd och åker i princip aldrig på något under 190cm, medans Per Nyberg som också är lång men inte jättetung ofta åker på skidor i 185-190-spannet (rätta mig om jag har fel PNyberg).

Men med det sagt så är just ~185-190cm en helt ok måttstock för oss normallånga och normaltunga (även om du är bra mycket lättare än mig) om man vill ha något lekfullt som inte har för mycket dyktendenser och inte viker ner sig när det går lite fortare.

Mountain_Man

Ny medlem
Jag har ett par Super 7 i 195 cm. Efersom de är rejält uppböjda i tip @ tail är längden absolut inget problem. De är däremot förhållandevis styva och väldämpade. Skulle tro att du är lite för lätt för dem, och även om de är lättkörda och lättsvängda är kanske inte "lekfulla" det första man tänker. Tål och i viss mån kräver lite fart för att "vakna".

Pettitor går ju att få till grymt bra pris. Jag har inte kört dem, men de borde vara betydligt lekfullare än Super 7. Tror de kan vara ett riktigt bra val. Du borde klara dig på ett par 179 ( med tanke på din vikt) men kan säkert köra ett par 189 om du prioriterar flyt och stabilitet.

/MM

Blide

Medlem
Har inte heller åkt på SS7 195, men haft ett par och jämfört brevid DPS RP 190 och det är samma längd...

Schysst att jämför med Barkared haha :)

Jag brukar tycka att längd inte står ivägen för lekfullhet, behövs bara mer fart. Sen är jag personligen av åsikten att man inte nödvändigtvis behöver behäska ett par skidor från dag ett, utan gott kan växa in i ett par lite för stora/långa/styva skidor och därefter få ut bra mycket mer än om man valt de mindre och växt ur dem på direkten.

carl_couloir

Ny medlem
Jag mäter själv in på ungefär samma parametrar och har alltid hållit mig runt 185 i längd på mina lagg, nu senast völkl gotama och völkl kuro.

/C

feeelixfreey

Ny medlem
Tack för alla svar, ska kolla vidare lite! Är det någon som sitter inne på information om Opus/Pettitor eller Salomons 115, får ni gärna dela med er lite av era tankar! :)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Som Utter säger så är Opus/Pettitor betydligt mer lekfull än Salomon 115. Men som allroundskida och enda skida skulle jag nog valt 115 då den är betydligt trevligare på "uppkört" och hårdpackad snö för mig i alla fall.

Alternativet för dig är väl att köpa en skida med 100-110 mm och sedan en riktigt puder skida med 120+ mm midja? Så slipper du kompromissa?

feeelixfreey

Ny medlem
Om pengarna skulle finnas skulle det inte finnas en tvekan om saken! Får ju tyvärr bli en kompromiss denna gång.. :(

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Har kört den lite eller mest Quest 115 som den heter nästa år. Är mer åt Charger hållet än lekskida men gillar man det så är den kanon!

turtroll

Ny medlem
Blide sa:
Har inte heller åkt på SS7 195, men haft ett par och jämfört brevid DPS RP 190 och det är samma längd...
Eftersom TS är lite rädd att 195:an är för lång så kan det väl vara ganska avgörande info om skidan har det faktiska måttet 195 eller om den snarare är 190 i verkligheten!

Det är ju ialla fall en i tråden som verkar äga skidan och således kan mäta den

Mountain_Man

Ny medlem
Min uppfattningen är att några centimeter hit eller dit inte har någon betydelse förutom när man ska slajda genom någon trång passage. Vad som har betydligt större betydelse är skidans hårdhet och dämpning. Super 7 i 195 har två lager titanal och är inte direkt krispig i snökänslan .... Längdkänslan påverkas ju vidare kraftigt av var bindningarna är monterade, dvs. vad man ser framför sig.

Rent längdmässigt är den några centimeter längre än mina K2 Sidestash som är angivna till 188 cm. Se skidorna längst till höger.

/MM

Pillard

Aktiv medlem
Jag testade R2 115 i förra veckan några åk och jag vet inte riktigt vad den ska vara bra till så att säga. I jämförelsen med mina Bibbys var den mest bara tung och trög men sen när vi körde uppkört i dålig sikt så kan den ju inte på något sätt mäta sig med en Katana i stabilitet. Så i mina ögon känns det som att man får en tung och trög skida men utan rejäl stabilitet. Det finns dock andra som gillar den rejält så smaken är ju så klart som baken...

Mountain_Man

Ny medlem
feeelixfreey sa:
MM -> vad är din åsikt om Super 7? när, vart och hur åker du den?
Se min recension. Jag har faktiskt inte haft chansen att köra den in riktig djupsnö, upp till två-tre decimeter fluff som mest ... kört i Hundfjället/Tandådalen och Trysil. Skojig skida som hanterar det mesta och svänger på en femöring i lössnön.

/MM

Senast ändrad:

Utter

Ny medlem
Några skidor som inte tagits upp (och nog är ganska svåra att hitta jättebilligt visserligen) är:
Black Diamond Megawatt 188, superbra puderskidor som fungerar förvånansvärt bra på hårdare före. Oerhört enkla att ha att göra med.
Moment Bibby Pro 190, en av mina älsklingsskidor. Fungerar överallt trots sin bredd.
Blizzard Gunsmoke 186 (192 kommer till nästa säsong), en av de roligaste skidorna jag åkt på. Bjuder in till butters, hopp och lek överallt.

Gusten26

Ny medlem
Automic Automatic, 186 cm! Körde dem ett par dagar i Alta, och har precis slagigt till på ett par nu. Väldigt allround skida som funkar överallt. Jag är själv 182, men några kilo tyngre än du.

Skidorna finner du här till riktigt bra pris: http://www.snowtraxstore.co.uk/atomic-automatic-ski-2013 (Jag har köpt på Snowtrax innan och har varit helt nöjd. Och pundet är ju sjukt billigt nu......)

feeelixfreey

Ny medlem
Stort tack för all hjälp!!! Ska ta och kolla upp era tips! :)
Skönt och veta att freeride finns där när man behöver hjälp!

turtroll

Ny medlem
När BD megawatt kom upp på förslag så måste väl även BD amperage 185 nämnas, som rimligtvis är ännu mer åt "lekfull/rolig" hållet

Äger dessa själv och är ruskigt nöjd med dem !

dannedieharder

Ny medlem
När vi ändå diskuterar alternativ slänger jag in in Rossoignol Squad 7 i leken.
Direktionell form som flyter som en kork i puder. Bra grepp på hårt underlag och svängig känsla som ändå tål bra med fart.
Inte alls lika chargig som produkttexten vill påskina utan jag upplever den väldigt lekfull och spänstig.
Inte lika dämpad känsla som Super 7 då den saknar metalllager utan istället hopp och lekvänlig utan att vara en jibbnudel.

Kort och gott, en skida att ta med till dansen oavsett partyhumör.

Edit, 180 cm 70 kg, gillar skidor som inte viker ner sig och tål tunga landningar. Åker gärna fort med mjuk åkstil, lätt på foten.

Skidlängd på Squaden 190 cm men är bara obetydligt längre än mina 186 cm Renegade.

Senast ändrad:

feeelixfreey

Ny medlem
Blide: Såg den där men gillade inte kombon med bindningen de erbjöd! Blev till slut ett par Line Opus 185! Hoppas de ska komma någon gång nästa vecka! tack för alla tips och svar! :)

Senast ändrad:

TomAxl

Ny medlem
Ny på freeride, hej alla!:D

Får jag fylla på med liknande fundering ang Super 7,

Är 186cm, 83 kg och kör på 184 Mantra idag, grymt sugen på Super 7 och behöver input på om jag ska gå på 188 eller 195? Vill inte förlora alltför mycket lekfullhet. Dessutom, var det någon som hade mätt upp Super 7 195?

Tips mottages tacksamt och ödmjukt!

Pillard

Aktiv medlem
Nu finns det säkert massa folk här som kört på just Super7 och kommer att kunna ge dig bättre svar men för att du ska få något så kan jag säga att gamla S7 (samma form men mindre styv som jag förstått det) känns extremt kort i 188cm. Jag trivdes inte med den längden som 189cm 79isch vikt.

Mountain_Man

Ny medlem
lundatok sa:
Rossignol gör väl inte skidorna i verklig längd. Ex Squad 7 190 ska tydligen vara närmare 185 cm.
Du menar att Ross gör skidor i overkliga längder ... spännande. Förstår vad du menar, men vad är då verklig längd? Kortaste vägen mellan tip och tail?

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp