Längd på skidor

emelie1999

Ny medlem
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med en liten fundering på ett par skidor jag funderar på att köpa. Funderar då på att köpa Salomon QST Lux med 92 i midja. Har testat dem innan och verkligen älskar dem! Men min fråga är vilken längd jag ska ha? Vet inte vilken jag testade nämligen och står mellan längden 161cm och 169cm som finns i lagret. Är då 165cm själv så därför undrar jag, ska jag ha längre eller kortare skidor än mig själv? Har alltid problem med att veta vad man ska till vilken skida! Tack på förhand

emelie1999

Ny medlem
Är lite nyare på skidor då jag för ett år sedan började köpa skidor själv därför behöver jag eran hjälp nu

xQubeZ

Medlem
Vilket som skulle nog funka. Kortare skida blir mer lättsvängd medans längre mer fartstabil o flyter lättare på puder. Beror på vad man vill prioritera.

telemarkus

Medlem
Det som faktiskt spelar minst roll när det gäller skidlängd är din egen längd. Snarare är det din vikt, åknivå, var du vill åka (pist/offpist och typ av skida som spelar in.
Den här artikeln har några år på nacken men brukar ge en bra fingervisning. Längs ner finns en kalkylator där du kan mata in dina uppgifter och få ut rekommenderad skidlängd.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp