Längd på skidor??

Micke Niemi

Medlem
Jag är novis och behöver råd angående längden på skidorna jag avser köpa: K2 Konic 78.
Jag är 170 cm lång och har kvalat in på tresiffrigt med två nollor bakom ettan =P
Jag vill ha ett par skidor som jag kan ha för att lära mig i och för att växa in i... har inget behov av att byta upp mig varje säsong.
Åkningen kommer att vara "mer korta svängar än långa". Jag avser inte åka snabbt eller utanför pistade backar.

Ska jag välja 163cm eller 170cm eller 177 cm? Vilket å varför?

pd

Aktiv medlem
Finns en förvisso gammal men ändå ganska bra guide här på Freeride.
https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/
Med dina uppgifter så landar rekommenderad längd på 172 cm.

Fladdrar det så kommer du att märka av det. Sen är det lätt att som novis tro att det är den egna förmågan som brister.

Och snart så är du inte novis längre. Det kan gå fortare än man tror att växa ur skidorna. I synnerhet som skidan är av det mjukare slaget och du är av det tyngre slaget. Väljer du då dessutom en kortare skida så kommer det ganska snart vara skidorna som begränsar din åkning. Jag gjorde ett liknande köp utifrån liknande förutsättningar för några år sedan och det tog mig fyra - fem åkveckor att utvecklas ur dem. Och då hade jag fortfarande inte varit i närheten av någon skidinstruktör. Så mitt ödmjuka råd är att köp skidor efter den nivå du siktar på att nå inom överskådlig tid. Väx in i skidorna.

Wangler

Medlem
Tycker PD ger dig jättebra input.
Det låter som om du åker skidor i pist. det låter som om du vill hitta en skida som ska vara både ett ekonomiskt bra köp då du ska ha den länge samtidigt som du faktiskt vill kunna åka på den och ha lite roligt med en viss form av utveckling. Det jag absolut håller med PD om är just det som många tänker lite fel kring både när det gäller skidor cykel eller vad man än ska utöva. Många är oroliga över om det är en för avancerad sak de köper. många är oxå oroliga över om det kanske är lite för mycket nybörjarnivå på det de ska köpa. här har du ifos redan bestämt dig för en skida så det är ju bra :) du är nu mest ute efter längden på den. 10000 åsikter kommer du få.. i slutändan är det ändå bara du som kommer tycka om det blev rätt eller fel för det är enormt individuellt. Men jag ger dig ändå samma råd som PD. gå på den långa. du skämtade om din vikt ;) en 1a med två nollor efter.. dvs du ska transportera 0,1 ton på 163cm.. jag hade fördelat dem på 170cm varianten. Det är inte svårare med längre skidor egentligen. det är faktiskt stabilare och du kommer kunna växa in i dem. :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp