Längd på Soul 7 för allmountain/offpist/touring?

Bikeaholic

Ny medlem
Hej!

Tänkte skaffa ett par Soul 7 för allmountain/offpist/touring.
Skulle klassa mig som en medelgod åkare som gillar att åka fort.
Är 176cm lång och väger 80kg.
Kommer åka mycket i Åre och Norge och en del i alperna.

Hade ni satsat på 180cm eller 188cm i mitt läge?

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Hej

Sålde mina till i år och jag skulle gå på 188. De känns kortare än vad de är. Är lika lång men några kilo tyngre. Ska du tura mycket kanske de kan kännas långa uppför men jag skulle välja den längre längden ändå.
I pisten är det ganska kort del av skidan som är aktiv.

RWD

Aktiv medlem
Väger 83 och är 182cm, körde på 188cm Soul7 HD föra året i 188cm. Kändes absolut inte långa, snarare lite korta. Väldigt lättmanövrerad skida. Åker du hyfsat fort och vill kunna åka lite större svängar också så gå på 188.
Gillar du korta snäva svängar och köra mycket i skogen och inte åker så fort så kanske 180 kan fungera, men jag skulle nog rekommendera 188 ändå.

Bikeaholic sa:
Hej!

Tänkte skaffa ett par Soul 7 för allmountain/offpist/touring.
Skulle klassa mig som en medelgod åkare som gillar att åka fort.
Är 176cm lång och väger 80kg.
Kommer åka mycket i Åre och Norge och en del i alperna.

Hade ni satsat på 180cm eller 188cm i mitt läge?

FJS9091

Medlem
jag kör en annan skida men tycker inte att man ska vara rädd att gå upp i längd.. jag ligger själv på längre plank och gillart, 5-15 cm utan problem beroende på vad man gillar och körstil..

niillle

Medlem
En lite lustig grej med soul 7 (iaf på 15/16 årsmodell) var att 180 och 188 var lika långa från rekommenderad monteringspunkt till tip. Endast längden på tailen skillde.

M001

Ny medlem
Precis som tidigare skribenter angivit känns skidorna väldigt korta. Jag åker själv på 188 (med bakre monteringspunkt) och de kommer verkligen till sin rätt i djupare snö. De börjar leva och är verkligen lättåkta. På hårdare underlag känns de dock för mjuka och i hög hastighet har skidspetsarna en tendens att skaka ganska mycket.

gubbfan

Medlem
Soul 7.
Det finns bättre skidor för touring offpist. Ok den är bra i lättåkt bra djup snö, men i skräpsnö och brant terräng med hårt underlag är den inget att ha. Och rent generellt är en skida med alltför mycket rocker klart olämplig som touringskida. För att få hyfsat grepp på hårt underlag måste man gå upp i längd vilket är mindre bra vid touring. Att göra kickturn i brant terräng med en lång bakända är en styggelse.
Välj en skida med ingen eller moderat bakrocker för att få maximal kant. Då behöver du inte gå upp i längd.
Till saken hör att jag som normalt åker ca 180 måste gå upp till 188 för att Soul 7 skall fungera någotsånär som allround.
Mina får stå kvar i boden i alla fall i Svenskföre.

Almen1

Medlem
gubbfan sa:
Soul 7.
Det finns bättre skidor för touring offpist. Ok den är bra i lättåkt bra djup snö, men i skräpsnö och brant terräng med hårt underlag är den inget att ha. Och rent generellt är en skida med alltför mycket rocker klart olämplig som touringskida. För att få hyfsat grepp på hårt underlag måste man gå upp i längd vilket är mindre bra vid touring. Att göra kickturn i brant terräng med en lång bakända är en styggelse.
Välj en skida med ingen eller moderat bakrocker för att få maximal kant. Då behöver du inte gå upp i längd.
Till saken hör att jag som normalt åker ca 180 måste gå upp till 188 för att Soul 7 skall fungera någotsånär som allround.
Mina får stå kvar i boden i alla fall i Svenskföre.
+1

Har ett par 110mm under fot, lång bakända med Dynafit.
De är inte mitt förstahandsval vid touring... Jobbiga i vändningarna, liite för breda för hårt underlag...
Jag skulle rekommendera att ha två par om möjligt, -kika på beg.
Optimalt är ca 100mm under fot (ok kompromiss) , -lätt konstruktion, ingen rocker i bak, och moderat rocker fram...
Efter många långa turer så känns "Lätt-är-rätt"...;)
Jag är 181 lång, och turar på 179, 102mm under fot som primärt skidval

Senast ändrad:

Bikeaholic

Ny medlem
Oj, har helt missat att svara här!

Har också läst mig till att Soul 7 inte är så bra i hårdare snö, och det kommer ändå bli en hel del pist på skidorna också.
Så jag har spanat vidare på Salomon QST 16 och Elan Risptick 106. Vad tror ni om de skidorna?

Mvh Matthias

Ludiu

Medlem
Det är sällan någon som tipsar om K2 så det tänker jag göra. Jag åker på annex 108 och är nöjd. Tror att både Pinnacle 95 och 105 är bra alternativ.

RWD

Aktiv medlem
Köpte precis ett par Line sick day 104
Har haft den tidigar modellen för ett par år sen samt Soul 7hd och nu senast BC Atris och Anima.
Gillade den förra Sick day 110 som har lite styvare tail än de andra skidorna ovan och ger lite mer tryck ut ur svängen. Den nya ska ha ytterligare lite styvare tail och är dessutom ganska lätt skida. Tror den skulle fungera ypperligt som turskida.
https://www.powder.com/product/sick-day-104/
https://www.inthesnow.com/gear/line-sick-day-104-2018-ski-review/
Finns även med 94mm midja om man vill ha smalare.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Ludiu sa:
Det är sällan någon som tipsar om K2 så det tänker jag göra. Jag åker på annex 108 och är nöjd. Tror att både Pinnacle 95 och 105 är bra alternativ.
Underbara skidor men om man letar efter alternativ till Sky 7 och Soul 7 så är dock K2 Pinnacle 95 och 105 väldigt lika Rossignols skidor. Skärning och flex är inte identiska, men väldigt nära.

iSooLi

Aktiv medlem
Dynastar Legend X106 är ett annat alternativ i den klassen som verkar generera en hel del glada tillrop.

Ludiu

Medlem
pd sa:
Ludiu sa:
Underbara skidor men om man letar efter alternativ till Sky 7 och Soul 7 så är dock K2 Pinnacle 95 och 105 väldigt lika Rossignols skidor. Skärning och flex är inte identiska, men väldigt nära.
Aningen styvare och långt ifrån lika fladdriga skulle jag säga. Men annars håller jag med om det du säger.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp