Längd på Völkl Karma

oskart

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
Jag funderar på att köpa ett par völkl karma. Jag kommer åka både puder, pist & park.
Jag väger 59-60 kg och 180cm lång, och jag växer fortfarande.
Jag undrar nu om ett par Völkl Karma 177 cm är för långt för mig? Om det bara är lite för stora kommer jag kanske att växa i dem?

Carled

Aktiv medlem
Längd på Völkl Karma
Du skall absolut inte ha 177:an om du har några förhoppningar om puder! Hellre för långt än för kort! Iofs är du jäkligt lätt, så du tänkte säkert på det och kom fram till 177, men jag skulle lätt ta nästa längd. Du kommer tycka att skida är lite bökig i början men när du har lärt dig skidan kommer du inte ångra att du tog lite längre, eftersom du kommer få tillbaka så mycket i skidåkningen i form av stabilitet. Sen så gör ju en längre skida i parken att du landar lite stabilare. Och sen så är det ju så mycket snyggare!

sockervadds

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
Håller med Carled..! Du kan absolut inte ta en kortare skida än 177! Jag är själv 170 lång och kör på 1080 som är en 171. Det är som sagt lite svårt att komma in i det med långa skidor i början men efter ett tag blir du helnöjd!

nomme

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
Neej, inte för kort.. precis som "Carled" sa "Du skall absolut inte ha 177:an om du har några förhoppningar om puder! Hellre för långt än för kort!".. om jag var du så hade jag spanat in 184:an istället. Det beror iof på hur erfaren åkare du är också men en längre skida blir nog roligare i pudern å stabilare i pisten.

Jag kör på ett par dynastar som är 186 och jag är bara 178 lång och väger ungefär lika mycke som dig.

D

dann-e

Guest
Längd på Völkl Karma
Jag är 170 och kör på völkl karma 169. Jag ångrar att jag inte köpte 177 istället! Om jag var du skulle jag satsa 188 eller vad nästa längd är!

Carled

Aktiv medlem
Längd på Völkl Karma
Skönt med uppbackning på det man säger, hehe...

Så det är bara och köpa 185-modellen då!

oskart

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
tack för alla svar, men jag kommer nog att prioritera parken smått, och då borde väll en kortare skida var bättre?

D

dann-e

Guest
Längd på Völkl Karma
Det beror väll på hur pass duktig du är på att köra park! Om du är skitduktig och sätter alla trick fint så är nog den längre bättre, en längre skida är nog lite mer svårhanterlig men stabilare. Den kortare modellen är säkert lättare att snurra med och så men komemr nog inte bli lika stabil i stora luft färder och landningar. Rätta mig om jag har fel!

185 är ju bara 5 cm längre än dig själv och det är inte mkt! Jag skulle absolut kört på 185 i ditt läge!

EnterMan

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
Längre är vad jag tycker, kör själv på ett par scratch fs och jag är 184 och skidorna är 180.
För det första kan man ju säga att den skidan i sig är helt fel att åka offpist med men den är i alla fall för kort när man skulle vilja det. Svårare att få den här surfkänslan om man då inte ligger bakåt för att få upp spetsarna

oskart

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
Ok, jag förstår.
Tack ännu en gång för alla svar, det har varit till STOR hjälp!
Jag kör på 185an istället

Mvh Oskar!

Joye

Aktiv medlem
Längd på Völkl Karma
Men killar vad händer? Killen väger 55-60 kg och ska trycka igenom ett par 185 Völkl Karma?
Jag kör själv på Karma 185 och tror knappast jag skulle vilja ha dem om jag vägde 20 kg mindre.

Jag ställer mig tveksam till beslutet...

dallan

Medlem
Längd på Völkl Karma
Förstår inte riktigt heller hur ni har tänkt angående killens vikt, han är lång men väger som en fluga, jag tycker nog inte att du ska ta längre än 177 om du inte har laddat upp med en kur bola och ska börja 5 dagar i veckan.
Tycker att man bör väga runt 70+ OM man inte är en extremt aggresiv åkare med mycket muskler för sin kroppsvikt.

Ta 177:an jag tror du kommer uppfatta 185:an som alldeles för svårsvängd i pisten annars och om du ska göra butters och dylikt, du kommer troligtvis inte heller kunna olla med en så "styv" twintip i den långa längden.

JS86

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
Jag måste säga att jag håller med Joye och Dallan då du väger alldeles för lite för en så lång och bred skida. Skidan kommer aldrig kunna ta ut sin rätt så satsa hellre på 177:an för mer åkglädje!

/J

oskart

Ny medlem
Längd på Völkl Karma
Jag tror också att 185an kan bli lite tyngre att åka på, eftersom jag inte är så biffig kanske 177an är bättre ändå.
Jag vill påpeka att jag prioriterar parken, men vill ändå kunne åka puder.
Kom gärna med mer förslag och kommentarer :)

dallan

Medlem
Längd på Völkl Karma
Kan säga att jag åkte på 177:an igår (förvisso i flottsbro) och jag tyckte inte den känndes alldeles för kort för mig, väger väll ungefär 20 kilo mer än dig så jag kan tänka mig att 185:an blir svårkörd för dig, jag skulle ta 185 men då är jag tyngre än dig också.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp