Längd völkl deacon 80

Rogszy

Medlem
Längd völkl deacon 80
Första inlägget här.
Söker hjälp av er proffs med att bestämma vilken längd jag ska satsa på.
182cm lång och väger ca 76kg. Är väl medelbra, carvar på rätt bra i hyfsade röda och i nypistade snälla svarta. Är det isigt eller uppkört får jag åka med sladd i svarta. Har åkt ganska mycket på rtm81 senaste åren och gillar dem skarpt, har kört 170cm vilka känns bra i fin pist men får problem när det börjar bli stökigt på eftermiddagen. Har även svårt att få fast dem i isiga branta.
Så nu funderar jag på om det skulle hjälpa att gå ner i längd. Provade 172 en dag och de kändes bra i snäll pist och på fräscha ben, men skulle kanske testa 167 istället?

GoranC

Aktiv medlem
Längd völkl deacon 80
Får du inte fast RTM81 på isigt underlag så har du endera slöa stålkanter eller dålig teknik.
Men varför byta till ett par i stort sett lika dana skidor? RTM81 är ju en riktigt potent skida som du borde kunna hantera när det är uppkört. Där tror jag mer det handlar om teknik.
Men åter till Deacon 80, är så klart bättre att du testar själv vad som känns bäst. Mycket enklare att känna själv än fråga nån annan som baserar sitt tyckande på egen teknik och åkförmåga.

fredw

Aktiv medlem
Längd völkl deacon 80
Rogszy har ju testat själv och det kändes bra, och vill ha det bekräftat och/eller ha andra synpunkter särskilt avseende längden... Så uppfattar jag det. Håller dock med Goran - Deacon80 kommer (oavsett längd) knappast vara mer lätthanterliga.

Jag tänker spontant att 172 cm borde vara rätt. Nu har du dessutom testat och de känns bra för dig, vilket (som Goran påpekar) säger mer än något annat. Jag tror att det kan blir mer minus än plus om du går ner i längd (du förlorar kanske en del fartstabilitet). En mer erfaren åkare med dina mått kanske snarare hade valt 177cm.

Har själv ett par nya Deacon 80 själv, 182 cm långa, bara åkt på dem två dagar i sydsvenska backar men är redan mycket nöjd. Beskriver mig själv som ngt mer erfaren än du, 186cm/84kg, OK grundkondition men nu otränad. För mig känns 182cm rätt, och inte svårhanterliga vid låg fart eller "slappåkning" som en del andra blir när man går upp i längd.

Om du är orolig för hur de ska kännas med trötta ben och i stökig pist etc så är det nog så med denna skida, oavsett längd, att den vill ha en viss "input" för att komma till sin rätt, oavsett längd. Det finns en uppsjö av något "snällare" och mer "förlåtande" skidor. Samtidigt är det så för oss alla, oavsett nivå - när vi blir trötta och förhållandena blir sämre så åker vi förstås sämre.

Rogszy

Medlem
Längd völkl deacon 80
Tack för utförliga svar. Har bara kört hyrskidor så det skiljer väl på skärpan. Minns att en av anledningarna till att jag fastnade för 81an var greppet men inte känt samma efter det. Köper jag egna skidor kan jag ju hålla efter kanterna. Tycker fö.ö att deacon80 känns något mer förlåtande än rtm81.
Svårt att hitta i kortare storlek som hyrskida. Får väl jobba med tekniken helt enkelt och köra lite benstyrka till nästa säsong 😄.

GoranC

Aktiv medlem
Längd völkl deacon 80
Eller så köper du andra mer förlåtande skidor med mjukare. Då får du skidor som hanterar stökig snö lättare.
Men det gäller att stå på och låta skidorna flyta genom stökig snö, kör man sakta och försöker tvinga skidorna att svänga så blir det jobbigt. Hop med benen och bara surfa fram

Rogszy

Medlem
Längd völkl deacon 80
Har testat rätt många av den typen och äger ett par men inga kan mäta sig med känslan i rtm81 och deacon80, speciellt när man vill "stå på" i pisten.
Tänkte väl att 167 skulle vara aningen lättare/mjukare än 172 men att det är en så bra skida att det inte påverkar fartstabiliteten så mycket.

zerode

Aktiv medlem
Längd völkl deacon 80
Jag skulle nog inte råda dig till 167cm utan rekommendera 172cm
Inte för att den kortare skidan inte kommer palla din vikt utan för att du kommer växa som skidåkare när du får ett par bra egna skidor, och därmed lära dig dem och då kommer du får roligare om du inte går så kort.

Men som sagt, det är du som skall ha dem, så testa om du har möjlighet. Vi kan bara råda dig utan att ha en aning om vem du är, så ta det vi säger med en nypa salt.

Har förövrigt Deacon80 som en av mina favorit skidor, åker mycket på dem, tycker de är otroligt allround för att vara pistinriktade skidor, man kan åka sakta i flacka backar och ha kul, men även bränna på rejält och lita på dem. Framförallt så funkar de i allt man kan råka ut för i pistade nedfarter, isigt eller slaskpucklar, de löser det mesta vilket är riktigt trevligt.

Senast ändrad:

Nitell

Medlem
Längd völkl deacon 80
Är det bara jag som reagerar på meningen "Är väl medelbra, carvar på rätt bra i hyfsade röda och i nypistade snälla svarta"

Ligger man på bra skär med fartkontroll ner för en svart pist tycker jag man är rätt mycket vassare än medelåkaren! Eller så är RTM 81 typ världens bästa skida som gör medelåkare till kungar i pisten, och jag måste genast köpa ett par!

lainenR

Aktiv medlem
Längd völkl deacon 80
Är det bara jag som reagerar på meningen "Är väl medelbra, carvar på rätt bra i hyfsade röda och i nypistade snälla svarta"

Ligger man på bra skär med fartkontroll ner för en svart pist tycker jag man är rätt mycket vassare än medelåkaren! Eller så är RTM 81 typ världens bästa skida som gör medelåkare till kungar i pisten, och jag måste genast köpa ett par!
Jag reagerade också på det 😀
Tycker det låter som stålkanterna behöver sig en rejäl omgång och sen kommer det gå kanon.

Rogszy

Medlem
Längd völkl deacon 80

Svårt att ranka sig själv 🙂. Vissa dagar kan man tycka man är bäst i backen medan andra dagar känner man sig ganska kass när man ser någon bränna genom is eller gigantiska snöhögar som om de inte fanns medan man själv kämpar.
Ja, rtm81 är sjukt bra. 😀

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Längd völkl deacon 80
Svårt att ranka sig själv 🙂. Vissa dagar kan man tycka man är bäst i backen medan andra dagar känner man sig ganska kass när man ser någon bränna genom is eller gigantiska snöhögar som om de inte fanns medan man själv kämpar.
Ja, rtm81 är sjukt bra. 😀
Ju bättre man blir på åka destå sämre inser man att man egentligen är. Så egenbedömningen är nog i bästa fall konstant. Dvs den säger inte så mycket. (Men det är fortfarande den som har roligast som vinner)

AlexanderKrapf

Aktiv medlem
Längd völkl deacon 80
5FA85F6C-6BD6-44FD-AE92-5362D36131A9.jpeg

Rogszy

Medlem
Längd völkl deacon 80
Det blev 172cm och jag är supernöjd.
Tack för att ni engagerat er i frågan.
Blev rejält uppkört i eftermiddag med ordentliga snöhögar men jag bestämde mig för att det är bara att stå på (sitter väl mest i huvet) och det gick skitbra 👍😀

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp