Längtar efter skidåkning?

Victorstr

Ny medlem
Är det någon annan än jag som börjar bli RIKTIGT sugen på skidåkning igen?
Vart ska folket åka till vinter?

fredw

Aktiv medlem
Känner likadant. Har bokat boende i Cervina i februari (kör bil dit), med beredskap och möjlighet till avbokning om landets åtgärder trappas upp igen alltför mycket. Funderar dessutom på långhelg i södra Norge innan dess. Plus Vallåsen på Hallandsåsen när de öppnar... :)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Suget börjar absolut sätta in. Åker gör jag hemmavid, att bo i Nordnorge är kärlek. Förra året klämde jag ur mig 49 solida skiddagar utan att ta en enda dag semester för att åka.

Börjar väl snart bli dags att ta fram laggen också, mot andra halvan av oktober brukar det börja bli tillräckligt bra på Kjosbreen för att det ska vara värt att ta sig en tur dit.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Klart man börjar bli rejält sugen. 😅 Var ju grymt bra sent på förra säsongen, så blir nog svårt att toppa den. Titlis brukar kunna öppna glaciären i oktober, så nu hoppas vi på lite svalt väder med snö däruppe. :)
Se om det blir en långhelg eller så någon annanstans, minst en dag i Andermatt hoppas jag på iaf som omväxling.

farsan56

Aktiv medlem
Vad menas med börjar bli sugen?
Det har jag varit sen dan efter sista åket i slutet på Maj!
Men nu sticker jag bort till bikeparken och tröstar mig en stund.
Då får man ju åka lift i alla fall 😃
He de

Stolpe76

Medlem
Det blir Åre för mig och min familjs del, vi får tillträde till vår nya lägenhet i Sadeln i höst så det blir skidåkning mellan Jul-Nyår, en helg i början av februari. Sedan "sportlovet" v9 och påsklovet också. Kanske något mer också denna vinter, det visar sig.

farsan56

Aktiv medlem
Brrr.. det är nog på g. Idag var det inte många plusgrader på berget.
42BCD091-5847-4E25-A2B3-CFC3470F62FD.jpeg

Christiam

Aktiv medlem
Katterjåkk bokat sedan några veckor, planering inför topptursresorna sker imorgon och köp av säsongskort i ena lokala anläggningen är på gång. Planering inför säsongens skidskola är också igång. Tur det köptes ny cykel i slutet på sommaren så det blev lite kul utan snö : )

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Det blir Åre för mig och min familjs del, vi får tillträde till vår nya lägenhet i Sadeln i höst så det blir skidåkning mellan Jul-Nyår, en helg i början av februari. Sedan "sportlovet" v9 och påsklovet också. Kanske något mer också denna vinter, det visar sig.
Tråden heter ”längtar efter skidåkning” inte ”längtar efter köer och trängsel” 😂🤩

(Åre kan förvisso bjuda på fin åkning- om man undviker de veckor som du nämner)

Stolpe76

Medlem
Visst är det säkert mest trängsel i Åre, men jag läntar dit ändå. Bara att få åka skidor med familjen gör mig nöjd, även om man får köa. Man får tid tillsammans och barnen kommer bort från mobil och surfplatta en stund samt att de får röra sig. Kanske inte kvalificerar sig i denna tråd i allas ögon.

Svårt att komma iväg andra veckor tyvärr, för visst skulle det ge just mer skidåkning och mindre köande. Så sant.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Kanske inte kvalificerar sig i denna tråd i allas ögon.

Svårt att komma iväg andra veckor tyvärr, för visst skulle det ge just mer skidåkning och mindre köande. Så sant.

Vi andra skall ju bara vara tacksamma för att du och andra i din situation, alltså föräldrar med barn i skolåldern, åker under de där veckorna när det är fullbokat, långa köer och som dyrast. Blir det någon utbyggnad av liftarna så är det tack vare er.

Nidhugg

Medlem
Suget är brutalt! Blir tre veckor över nyår och in i januari, sedan hela mars och april. Mars och april helt obokat, styrs av snöläge och Covid-restriktioner. Januari Ste Foy eller Bormio, för att ha back up om antingen Frankrike eller Italien stänger ner.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Oja. Åre i början på Februari och Sportlovet är inplanerat. Samt Cortina om saker återöppnas.

I år har jag faktiskt tom fokuserat träningen på ben och bål så man orkar med åkningen ordentligt. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi andra skall ju bara vara tacksamma för att du och andra i din situation, alltså föräldrar med barn i skolåldern, åker under de där veckorna när det är fullbokat, långa köer och som dyrast. Blir det någon utbyggnad av liftarna så är det tack vare er.
Som van alpresenär men med ytterst begränsad erfarenhet av fjällsemester, har jag efter ett tags deltagande på det här forumet förstått att besöksfrekvensen ser väldigt annorlunda ut i fjällen, eftersom turisterna med stor majoritet är inhemska turister och är koncentrerade i huvudsak till sex veckor under säsongen.
Detta måste ju vara ett dilemma (även om Åre har blivit ett rejält "dilemma")?
Hur ska skidorterna kunna ge sina gäster en bra skidåkarservice även under högsäsongsveckorna?
Det är ju ännu viktigare med korta liftköer här hemma än i Alperna eftersom alla skidområden (utom Åre) har så liten fallhöjd och korta nerfarter. Fallhöjden här hemma är ju ofta bara 250-300 meter, och en sån repa drar en duktig piståkare på en minut. Då är det ju inte roligt att stå i liftkö 15-20 minuter igen?

Mitt råd till alla barnfamiljer om ni inte bor långt norrut och det blir för dyrt och omständligt att ta sig söderut är:
Åk till Österrike!
På plats är det inte dyrare än i fjällen, och allt är bättre och trevligare. :)
Det går hur bra som helst med barn där också.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Gratulerar! Sadeln är väldigt fint; gillar helt klart arkitekturen och känslan. Och bra skidläge vid Sadelexpressen.
Enda är väl att det är en bra bit att köra om man vill in i byn på kvällen och äta, men det är det värt. Ska nog försöka hyra någonting där i vinter.

Christiam

Aktiv medlem
Samma här. Igen. Glöm inte att träna på balansen också. All kraft skall ju ner kontrollerat i ytterskidan med väl avvägda rörelser över och under midjan.
Äää ostkrokar och en långburk gör susen.
Obs: Har ni inte sett ”Sveriges starkaste familj” så förstår jag om ni inte hänger med på den.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Samma här. Igen. Glöm inte att träna på balansen också. All kraft skall ju ner kontrollerat i ytterskidan med väl avvägda rörelser över och under midjan.
Balansen är min akilleshäl; när jag går på yoga och det är balansövningar så är jag Bambi på hal is.
Samtidigt är jag bra på bilkörrning; det ska ju vara något med innerörat som gör att antingen har man bra balans, men blir lätt sjösjuk/bilsjuk eller så har man dålig balans, men mår aldrig dåligt på sjön eller om man racear bil. :D

pd

Aktiv medlem
Balansen är min akilleshäl; när jag går på yoga och det är balansövningar så är jag Bambi på hal is.
Samtidigt är jag bra på bilkörrning; det ska ju vara något med innerörat som gör att antingen har man bra balans, men blir lätt sjösjuk/bilsjuk eller så har man dålig balans, men mår aldrig dåligt på sjön eller om man racear bil. :D

Jag tycker det är som med allt annat, öva, öva och öva ännu mer innan man fortsätter att öva. Gärna massor av olika övningar och ibland med vikter. Balansen i innerörat är en del, men man känner även av genom muskler och leder om man är i balans eller på väg ur. Balansen består ju även av en massa små muskler som behöver stärkas och så förstås den där automatiska kopplingen för att spänna dem precis lagom mycket för att inte över- eller underkompensera obalansen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp