Lära sig Bakåtvolt på studsmatta

LeoWL

Ny medlem
jag måste säga att du har fått vääldigt många bra tips så nu borde du bara ut och pröva!!
men jag kan iaf tillägga ett tips vilket är att först studsa på ryggen sedan göra en liten kullerbytta fast bakåt, alltså en liten bakåtvolt. när det sitter och du landar på fötterna så är det bara att pröva, du kmr känna att det fungerar

detta var sätter som jag lärde mig på :) fungerar utmärkt, i promise ;)

joeltheboss

Ny medlem
Jag lärde mig först sidovolt sen lite försökte jag göra en lincoln och sen typ göra den mer o mer rakt bakåt. Då va de siktenkelt=)

Bertborge

Ny medlem
Tänk på att det är huvet som styr dit du ska!! tex om du cycklar och tittar i diket kommer du omedvetet cyckla ditåt. Om du tycker det är svårt att komma runt kan du tatag med henderna i knäväcken det gör att du drar upp knäna och får lite mer rotation.

Jag jorde en bf för inte så länge sedan där jag fick för mycket rotation, man jag landade fortfarande stående. Kruxet var bara att det är ganska halt med srumper på studsmattan och med hög fart halkar man och landar sittande på gräsmattan AJJ!! Lycka till!

mvh
Tobbe / Gymnast

JON4S

Ny medlem
Jag har också problem med att jag hoppar för mkt framåt. I början flög jag bakåt och landade utanför mattan. Sen lärde jag mig att landa i mitten och allt var frid och fröjd.

Sen testade jag lite inverterade snurrar. Efter det kan jag inte göra back-flips igen. Jag driver FRAMÅT och landar utanför mattan, på ramen och alla möjliga andra skitdåliga landningställen. Riktigt blåslagen e jag.

flippeen

Ny medlem
jag lärde mig det genom att först hoppa, landa på rygg och snurra runt och landa på ben, gjorde det några gånger sen hoppa jag mer och mer efter varje gång. :)

Sandgren2

Ny medlem
1. Sätt mattan under ett träd, så att du har en stark gren ovanför mitten på mattan.
2. knyt fast två rep i grenen ovanför mattan.
3. Håll i repen med båda händerna samtidigt som du gör en bakåtvolt
4. håll i lösare och kortare tid för varje volt du gör.
5. Tillslut blir det naturligt för din kropp att göra bakåtvolten, då behöver du inte repen längre =)

Peace!

MartinT

Ny medlem
hehe Sandgren2 schysst tips =P då kanske man kan ta ett rep och dra runt med alla olika sorters snurrar :)

Hermiknator

Ny medlem
Hej du!

Jag har lärt många ett knep hur man kan göra för att lyckas och det verkar funka.

Tänk dej att du står mitt på studsmattan och håller ut vänster eller höger arm.
Om du t.ex håller ut vänster arm ska du försöka slänga dig över den.
Det är lite svårt att förklara när man själv inte kan visa.

Efter ett tag känner du att du börjar få snurr på allt då kan du pröva med lite mer studs och hoppa
lite mer rakt bakåt istället för att hoppa över armen.

Tveka aldrig då går det inget vidare:P

Ha gärna en kudde eller dylikt bakom dig så att du landar lite mjukare,det brukar kännas tryggare

//Herman

V

vattenflaskan

Guest
hoppade mkt studsmatta förra året. lärde mej f-flip och lite annat snyggt :P. i sommar (3:april idag)
ska ja lära mej b-flip! :D tack alla som har skrivit hur man fixar dt. hur stor risk är det att landa på huvudet? någon som sade att han landade på huvudet 2 ggr och ville inge mer ^^,

mas_skier

Ny medlem
börja från hopp torn, det är mindre läskigt! ta på dig en våtdräkt eller flyt väst om du är rädd för att landa fel.

F

FPelle

Guest
haha ja ba kolla en gång på en snubbe som gjorde det så ställte ja mig på mattan studsade en två tre gånger o slängde mig bakåt o satte den på första.. sen andra o tredje.. de e lixom inte svårt.. frontflip e svårare.. där tog de kanske 3-4 dagar o klara de...

Allele

Ny medlem
problemet att våga dra b-flip är oftast att man är rädd att landa på nacken.. men om du börjar med att ta lite studs och kasta dig bakåt och se hur långt d kommer.. försök att inte kasta dig direkt när du tryckerifrån börja dra när du känner att fötterna börjar släppa från mattan då blir de mer kontroll.. sluta inte titta bakåt förän du ser mattan då är det bara att dra runt resten av kroppen och landa, och stå i mitten på mattan så landar du också i mitten. det är läskigt från början men är ett jätte lätt trick, mycket lättare än f-flip.

lycka till

PIXEL

Ny medlem
lättare må så vara, men jag sätter front flip utan att blinka, det är mycket mindre läskigare

Bergkvist

Ny medlem
jag har samma problem.. de är inte skönt att landa på nacken/huvudet så jag vågar itne testa mer änm jag har gjort och jag klarar de inte på nånting annat heller så jag vet inte alls vad ajg ska göra.. min spin bakåt suger men jag sätter frontflip

Bjorsberg

Ny medlem
hmm... gör inte som dom i början säjjer (ja har inte palla läst allt!!) kasta dej inte bakåt för då landar du utanför!! tänk UPPÅT!! och sen i luften så tänkeru bakåt!!

lr förresten tänk inget släng dej bara !!! palla tänka då blire ba fel :D ;P

DavidHusberg

Ny medlem
asså gör såhär i början: precis innan du lämmnar marken så tänker du att du ska sparka me båda fötterna på en fotboll och samtidigt kastar du armarna frammåt/uppåt och kollar bakåt... då kommer du sätta den men det ända är att man kan få en jävla spin då bara... personligen tycker jag att det är mycket lättare me backflip än me frontflip för på backflip ser du landningen jättelänge och kan då se om du ska sluta snurra eller fortsätta... peace

seaflowah

Ny medlem
lär dig först framåtvolt sen sidovolt osså lutar du dig mer o mer bakåt och till slut så kan man backåtvolt också ! :D

Bergkvist

Ny medlem
JAg tycker inte att de är så lätt som dom flesta beskriver.
Jag har testat seriösa försök men bara landat på huvet så jag tycker attde är svårt som fan medans jag sätter frontlfip

shorty

Ny medlem
jag sätter f-flip och sideflip nästan varje gång sen har jag gjort misty 720 d-spin 900 biospin 900 och mer men vågar inte sätta en b-flip:S

JonH

Ny medlem
B-vålt är det lättaste tricket på studsmatta tycker i alla fall jag och jag hade inga problem med att lära mig det heller men man kan ju altid börja med att kasta sig över axeln för då känns det inte lika läbigt och sen brukar det komma av sig själv..

ockeb

Ny medlem
Har haft min matta ca 3 dagar nu och sätter f-flip och "rygg-backflip" men håller på att försöka b-flip :P
Sideflip går ju fan inte!

Carl-Oskar

Ny medlem
Det är lätt och skönt när man kan det så det är bara att öva och öva. rakt upp och sedan grupera . gör gjärna ett ljus hopp först då blir det snyggt också/calle

henning2

Ny medlem
Tja...

bara du vågar så klarar du det vet det eftersom jag lärde mej det i Torsdags.
Jag höll på att fjolla mej men då var jag så jävla arg på mej själv att jag tog världens jävla fart och kastade mej bakot sedan klarade jag de:D...
har inte haft problem med det efteråt och nu klarar jag det stillaståendes på studsmattan så våga så blir allting bra:D...

om du inte vågar så ställ dej längst ut vid kanten och kasta dej bakotmed full kraft och landa på magen sedan går det bra och du klara på fötterna efter ett tag:D

Moijn

Ny medlem
b-flip handlar mest om att våga, tyvärr. men för att våga så finns det massor av saker du kan göra. Att allmmänt bli säkrare på att hoppa är bra. i övrigt är det bra om du lär dig hur det funkar att snurra bakåt.
Börja med att hoppa och landa; sittande, på rygg, på axlar. Efter det kommer du veta hur mycket 'sving' det krävs för att rotera. Viktigt är också att du landar på samma ställe som du hoppade upp på. Många har ju annars problem med att de landar för långt bakåt, lika bra att göra rätt från början!
Det är mycket mer skrämmande att göra b-flip när du är högt över mattan. Men det är också svårare att klara hela rotationen. En bra idé kan vara att göra b-flippen som en 'flickis' (backåthandvolt) och ta i händerna i mattan.
I övrigt har det ju kommit vannsinnigt många bra svar. Repen i trädet låter riktgt bra, hade testat det om jag varit dig.

Angående att landa för långt fram/bak
När jag gjorde min första gick jag i 6:an och minns inte så mycket men det var ju lättare då för man fattade inte vad som var farligt med det... på senare år har jag försökt igen och det har funkat fint. förra året blev dom bara högre och högre, men en gång landade jag för långt fram så jag var nära att trilla ut. Det fick mig att hela tiden göra b-flip så jag landade bakom platsen där jag hoppade upp. Det slog helt slint i huvet och det gick inte längre = (.
Nu har jag precis börjat hoppa igen och det har gått tillbaka till det normala. Det som jag tror hjälpte bäst var att hoppa i mitten av mattan och inte vid ena kanten. Det gjorde det nästan omöjligt att hoppa bakåt och då blev det rätt ingen.

noa

Ny medlem
jävla massa bra tips =).
våga hoppa högt, tryck av uppåt, titta rakt bakåt och dra upp benen.

poi

Ny medlem
jag är ingen expert på studsmatta, men jag kan bakåtvolt som är mycket lättare än framåtolt av den anledningen att man ser landningen snabbare och enligt mig är det lättare att hoppa av mattan med f-flip..

poi

Ny medlem
jag är ingen expert på studsmatta men jag kan bakåt volt som är mycket lättare än framåt volt av denanledningen att man ser landnignen snabbare och att det inte är lika stor risk att hoppa av mattan.

En sak som många glömmer om man ska göra det en b-flip låg (lr på marken) är att använda armarna! man ska kasta upp armarna och stanna dem vid huvudhöjd och sedan hoppa (på marken).. kan man på marken är det inga problem att göra det på studsmatta...

by the way tycker jag att alla studsmattenerds borde komventera till matrial arts trix istället!!

http://www.trickstutorials.com är en bra sida för att se vad det går ut på och kolla lära sig lite (ignorera bodybuildingen ;P)

annars kan ni kolla in min klubb www.flashkick.se :D::D

Bjorsberg

Ny medlem
OH!! eru me i flashkick.se poi?? naaajjs :D va ere ni träänar ere takewondo lr hur de stavas?? vet du om de finns nåt liknande i Uppsala??

henning2

Ny medlem
Släng dej bakot från kanten som sagt det är bara och ladda på och om man inte tvekar så landar man inte på nackeh hur manen försöker..

cork7a

Ny medlem
jag håller också på å lära mej b-flip, jag e på att klara röv b-flip
sen ska testa o stå på fötterna
de e väl mäst att våga tror jag

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp