Lära sig Bakåtvolt på studsmatta

KevinSalonius

Ny medlem
Gör en backhandspring, det är en halv bakåtvolt så att man sen tar emot med händerna när man landar, eller så ber du nån kompis o slänga runt dej.

Man behöver inte vara alls rädd att göra en backflip på studdmatta, jag kan göra backflip på marken och har crashat flera gånger men sen försöker man pånytt igen.

JrFoose

Ny medlem
du säger att du kan bakåtdyk från bryggkanter...överrotera bakåtdyken så blir det back flip sen är det bara att ge järnet på mattan:) Jag lärde mig på det sättet:p

Setermaan

Ny medlem
Jag har då aldrig gjort bakåtdyk. Enklare att bara volta på mattan. Har man nån som slänger runt en första gångerna så är det ju lugnt sen.

Fiberteknologi

Aktiv medlem
säg till en elleer några kompisar att passa dig. sen hjälper dom dig mindre och mindre och efter ett tag kan du det som att du alltid gjort det!

lovelarson

Ny medlem
Jag har haft sjukt mk problem med B-flip.
Jag lärde mig det typ på marken först:p
Men det är bara hoppa uppåt/bakåt och halvvägs ser du ju marken så då drar du bara dit fötterna.
Det är nästan omöjligt att Inte klara en b-flip:p
Hoppas litte hjälp:D

Fjunesh

Medlem
loovvely sa:
Men det är bara hoppa uppåt/bakåt och halvvägs ser du ju marken så då drar du bara dit fötterna.
Du, snubben som vill ha hjälp la upp denhär tråden för 3 år sen =)
Hur kan du lära dig på marken först?! =D

lovelarson

Ny medlem
Fjunesh sa:
loovvely sa:
Du, snubben som vill ha hjälp la upp denhär tråden för 3 år sen =)
Hur kan du lära dig på marken först?! =D
Aha, ojdå, sry xD.
Asså, jag har ingen aning, jag vågade bara nt på en studsmatta, de var mk lättare att våga på backen xD

SimonG

Ny medlem
du måste träna och och träna och träna men börja med att bara kata dig bakåt på mattan sen börjar du med lite studs det kommer att gå lite snett från början men efter en dag- vecka så lär du dig lätt

Psandersjoo

Ny medlem
hoppa UPP sen gör bakotvolten, ha inte för bråttom att slänga dej bakot satt du hoppar av mattan, så .. : lite studs så att du lättar med någon dm från mattan, ha sving med armarna bakot såklart, sen hoppa upp kolla bakot, sen ere bara att stompa! ;)

SverigeTomten

Ny medlem
Varför besvara en tråd som postades år 2005? Dessutom så har tråden redan sjukt bra tips.
Trådskaparen är nog bra nöjd nu.

tummeupp

Ny medlem
Det e faktiskt ganska lätt med b-volt man måste bara våga tänk bara på att inte hoppa för mycket bakåt då kmr du landa utanför utan hoppa upp sen kollar du uppåt och sen i studsmattan så kmr det gå okej kanske inte så bra förklaring men endå. lycka till (fast du kanske redan har gjort bakåtvolten för typ 4 år sen men endå)

Perkal

Ny medlem
tummeupp sa:
Det e faktiskt ganska lätt med b-volt man måste bara våga tänk bara på att inte hoppa för mycket bakåt då kmr du landa utanför utan hoppa upp sen kollar du uppåt och sen i studsmattan så kmr det gå okej kanske inte så bra förklaring men endå. lycka till (fast du kanske redan har gjort bakåtvolten för typ 4 år sen men endå)
Ja vet, jag svarar på en 1 1/2 år gammal tråd som han redan fått svar på. Tänk efter, helt onödigt att dra upp en tråd igen om du inte vill fråga något själv.:|

Z

zimpaa

Guest
som massa skriver , "kasta dig bakåt" .
det är helt fel .
du ska hoppa rakt upp mitt i mitten på krysset på mattan .
hoppa rakt upp och sedan gruppera bakåt . jag tycker att det är skönare att ej gruppera och det är lättare att se landningen då :) .
jag lärde mig det för kanske 2 somrar sen tror jag :) .
jag skulle göra en framåtvolt med ett halvt varv skruv men hade helt fel teknik så roterade asfort i början , så det blev typ som en bakåt .
sen har jag övat mer och mer och kommit fram till att sättet jag beskrivit här över tycker jag är bäst och skönast :) .

V

vvicke

Guest
simpaG sa:
som massa skriver , \"kasta dig bakåt\" .
det är helt fel .
hoppa rakt upp och sedan gruppera bakåt . jag tycker att det är skönare att ej gruppera och det är lättare att se landningen då :) .
jag skulle göra en framåtvolt med ett halvt varv skruv men hade helt fel teknik så roterade asfort i början , så det blev typ som en bakåt .
sen har jag övat mer och mer och kommit fram till att sättet jag beskrivit här över tycker jag är bäst och skönast :) .
Ja tror nog att han klarar det nu efter 6 år? :)

Svarre

Ny medlem
vvicke sa:
simpaG sa:
som massa skriver , \"kasta dig bakåt\" .
det är helt fel .
Ja tror nog att han klarar det nu efter 6 år? :)
:)

sebhahn

Ny medlem
Ta mycket lite fart också slänger du dig och landar på axeln, fortsätt rotationen gradvis.
Så lärde jag mig b-flip

linuspl

Ny medlem
Jooeel
2011-04-02 08:32 Citera

jag lärde mig genom att börja från sideflip och sen vända mig mer och mer mot backflipen

WORD!

Osseio22

Ny medlem
crizu sa:
Det bästa är just som jcn sade att du ska ha en kompis eller helre 2 som står på var sin sida om dig med ena handen bakom ryggen och andra i knä sen så måst du inte ens hoppa bakåt för om de bara lite skuffar benen bakåt så far du runt och nästan garanterat landar på knäna/fötterna eller magen! jag har lärt massor med människor b-flip på det sättet, till slut när du börjar våga så säger du att de ska skuffa mindre och mindre och tilslut bara hålla handen under ryggen på dig så du gör allt själv. Om du inte har några vänner så kan du göra så att du hoppa bakåt snett så du gör ungefär 180grader och landar på händerna sen gör du det mera bakåt hela tiden tills det blir rakt och så har du en b-flip, det var så jag lärde mig det! b-flip är mycket lättare en f-flip för du ser var du landar och du kan göra det lätt utan fart medan i f-flip ser du bara himmel och man behöver ofta lite fart til det.
Så om man klarar f-flip ganska bra så går det ganska smärtfritt att lära sig b-flip?

Voltmannen

Ny medlem
Sandgren2 sa:
1. Sätt mattan under ett träd, så att du har en stark gren ovanför mitten på mattan.
2. knyt fast två rep i grenen ovanför mattan.
3. Håll i repen med båda händerna samtidigt som du gör en bakåtvolt
4. håll i lösare och kortare tid för varje volt du gör.
5. Tillslut blir det naturligt för din kropp att göra bakåtvolten, då behöver du inte repen längre =)

Peace!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp