Lära sig snowboard.

macko

Ny medlem
Lära sig snowboard.
Hejsan, Jag är ny på forumet och vänder mig idag till alla snowboardåkare på forumet. Jag har åkt skidor innan men aldrig snowboard. I år åker jag dock iväg med ett gäng som alla åker snowboard. Så min fråga är helt enkelt, ungefär hur fort går det att lära sig att åka utan att man måste bromsa hela tiden? Kommer jag ha nån som helst fördel eftersom att jag åker longboard på sommrarna? är teknikerna lika på nåt sätt??

tacksam för alla svar!

Superpark

Aktiv medlem
Lära sig snowboard.
Det tar cirka 5-10 åk.. längre tid om du är mindre begåvad..

och ja du har fördel för ditt longboardsplöjande..

ge inte upp! och glöm inte att luta dig framåt, går inte att styra(som nybörjare) med vikten på bakfoten, dessutom går det bara ännu snabbare...

lycka till!

/gammal snowboardlärare...

blizzy

Ny medlem
Lära sig snowboard.
Longboard.. snowboard.. jo de är lite samma teknik, jo.. precis som med alla "board" grejer.. (skateboard, wakeboard, skimboard o så fortsätter vi lite till..)

För att lära sig åka snowboard enklast tager du en stycke hjälm + handledsskydd. Mycket kläder så du inte fryser och en bestämd tanke om att du ska lyckas..
sen är det bara att gå till närmsta snötäckta (gärna lite lutande) plats och ge sig faaan på att lära sig glida med nosen framåt utan att trilla allt för mycket..

för en vanlig nisse tar det väl två veckor att bli okej på snowboard.. har man lite brädvana tar de väl lite mindre tid, men räkna inte med några underverk så som att du ska kunna åka pist "ordentligt" efter en vecka.. om du inte är en mästare på att lära dig.. (med ordentligt menar jag att ta sig ner snabbt o lätt som du förmodligen gör på skidor nu..)
själv lärde jag mig skimboard mycket snabbare än polarna (förmodligen) pga min snö och långbräde vana.. så vem vet..
lycka till!

Senast ändrad:

wolwerin

Medlem
Lära sig snowboard.
det blizzy skrev va ganska bra :D

men nu kommer min som kommer att förvirra dig :D

som sagt så är det en fördel om du åker longboard tack vare i princip att tekniken är det samma, men du måste lära dig att ta i skären för att kunna ha en skans.
det krävs mycket mod för att kunna lära sig, och man får räkna med några blåmärken :D
och tänk på en sak! synen gör ca 70% av åket som du vet, och ett tips är att du använder HELA pisten (att du svänger från kant till kant)

hehe det tog mig 3 år för att kuna svänga :D är inte nöjd med det men aja och sen lärnde jag mig att svänga i liften :D aja nu börjar det bli lite ot så slutar nu.

mvh//
wolwerin.
peace up!

Senast ändrad:

pinn

Medlem
Lära sig snowboard.
.. (du kan nog i princip strunta i Wolwerins brädtips ang köp av bräda... antingen är det ren ironi eller så kan han noll om snowboard..)

stackars macko..

.. för mig tog det 5 dagar att lära mig att svänga hjälpligt... sen gick det rätt bra.. men jag kunde ju inte hinna ikapp mina polare som kunde åka... det ÄR en stor skillnad på att kunna svänga hjälpligt och att kunna åka.. fortfarande så kör jag ifrån många som säger sig kunna åka snowboard..

en del lär sig att svänga på 3-4 åk, en del på någon dag, det är nog rätt individuellt skulle jag tro.

jo.. ang din longboardåkning, du bör nog ha lite "med dig" men styrtekniken på en snowboard är något annorlunda..

jag skulle rekommendera att du lär dig av någon som kan åka snowboard så går det snabbare..

... lycka till och glöm inte att ha vikten (tyngden) på främre foten och att använda ARMARNA mycket när du svänger, som motvikter och balans..

/Pinn

blizzy

Ny medlem
Lära sig snowboard.
pinn sa:
jo.. ang din longboardåkning, du bör nog ha lite "med dig" men styrtekniken på en snowboard är något annorlunda..
/Pinn
Sen beror det såklart helt på hur mycket man åkt o hur bra man e.. även om det inte är exakt samma sak med snowboard som longboard (vilket är sjukt synd, måste ha nåt att dämpa absitnensen på sommaren med, men longboard funkar faktist fint ändå) så är det ju en större fördel att ha åkt nån typ av bräda innan än att ha åkt skidor eller nåt (förutsatt att man är lika bra på de båda).. det enda som skidgrejen hjälper är väl att man kanske är van vid kylan o därför vet hur mycket kläder man behöver, men teknikmässigt är de väl ingenting direkt...

Ett stort misstag många gör är att när de trillar mycket så orkar de inte resa sig upp utan blir sittandes en stund.. det i kombination med icke-vattentäta kläder ger blöta, kalla kläder vilket i sin tur ger en frysande och argsint snowboardnovis.. så se till att klä dig ordentligt o inte tänka så mycket på hur mycket du trillar, för de gör alla ändå..

Men det bästa konkreta tipsen är väl CustomX's, luta dig framåt (ha mycket tyngd på framfoten (du vet vilken fot du vill ha fram, right?)) och försök glida in i en sväng (som att carva på longboard).. o skulle du hålla på o trilla så är de bara att ta i med rumpa/knän och/eller händerna (som när man slajdar på longboard)..
Skulle de kännas extremt svårt att lära sig fastspänd, för känslan kan va lite ovanlig, så kär med lös bakfot o försök kicka dig fram på plan mark innan du ger dig ut de lutande kvarteren..

macko

Ny medlem
Lära sig snowboard.
OK tack så mycket för alla svaren. Dom jag åker med kan ju åka så dom får helt enkelt lära mig...
Tack för alla tips ska tänka på dom när jag försöker lära mig.

Lära sig snowboard.
Om du gillar att ligga på högfartskär på skidor så kanske du skall testa en carvingbräda. Antingen med eller utan hardboots. Tipset att luta dig på framfoten är inte att svänga, du skrapar bara snö. Det är första grunden för att kunna bromsa och hjälpligt ändra åkriktining. Nästa steg är att skära eller carva. En snowboard svänger på skär. Kolla när en pipeåkare sätter upp och hämtar fart. Rent skär. Skall du mest hålla till i pist så kolla in den här åkningen från en av mina polare:

http://www.dailymotion.com/video/xl...-extremecarving

BesteN

Ny medlem
Lära sig snowboard.
tveka inte heller, se till att du lyfter upp den stålkanten du inte skär med lite,
är ett enormt vanligt nybörjar fel då dom som inte lyfter stålkanten som man inte skär med så den hugger fast och man flyger fram eller bak och slår huvudet osv

lite krångligt förklarat kanske?

iana

Ny medlem
Lära sig snowboard.
Min enkla åksikt efter 10 år som snowboardlärare!
Ta en lektion!! det är värt varenda krona!

Det går inte att lära sig en praktisk sak på ett bra sätt genom att läsa sig till det.
En proffessionell snowboardlärare kan lära dig det nödvändigaste på 1-2 timmar, och du slipper nöta på dina kompisar (som säkert är bra åkare, men det är inte samma sak att vara bra på att åka och vara bra på att lära ut!)
och VIKTIGT VIKTIGT! Du lär dig tipsen som förhoppningsvis gör att du slipper bryta av dig handlederna (nej, handledsskydd räcker inte)
Lycka till!!!!!!!

iana

Ny medlem
Lära sig snowboard.
En sak till... en nybörjare åker i regel inte med skärande svängar...

Senast ändrad:

andreTrapp

Ny medlem
Lära sig snowboard.
När ja börja åka så tog det väll ett par åk i en lite lutande backe nära huset.. efter de drog vi upp till idre, och efter första dagen så kunde ja både bromsa å svänga :P sen vet jag vissa som åkt i kanske två år utan att riktigt kunna svänga, fast aldrig vart i fjällen då... så de e helt upp till egen förmåga osv. Det finns ju dom som satt 360 efter bara tre dagar på en snowboard... så de varierar som fan :)

men om du vill ha tips; du sa att du skulle upp me en drös snowboard åkare... varför inte ta me nån av dom till nån backe så kan dom visa dej. första gången ja åkte hade ja en polare som redan hade lärt sej, och som förklarade bra, då lär man sej nästan direkt.. sen såg ja att nån hade skrivit att du inte ska luta dej bakåt, och de e mkt viktigt!! de blir så in i helvete mycke svårare, plus att man inte har kontroll då som nybörjare.

egentligen e de ganska enkelt; åker du mycket så lär du dej mycket... om du åker då å då så kommer du glömma och börja om osv. så bara du spenderar ett par dar i backen så sitter de sen ;) ut å öva!

andreTrapp

Ny medlem
Lära sig snowboard.
BesteN sa:
tveka inte heller, se till att du lyfter upp den stålkanten du inte skär med lite,
är ett enormt vanligt nybörjar fel då dom som inte lyfter stålkanten som man inte skär med så den hugger fast och man flyger fram eller bak och slår huvudet osv

lite krångligt förklarat kanske?
nedå, ja fatta iallaf, känner en som gör så jämt (nybörjare) :)

Lära sig snowboard.
Iana sa:
En sak till... en nybörjare åker i regel inte med skärande svängar...
Nej men steg två efter att skrapa bort snön i backen är väl att kunna åka kontrollerat - inte att hoppa. Skärande sväng är inte svårt. Kolla på wintersticks länk ovan hur läraren snackar om två typer av svängar och får både sladd och carv att verka enkelt o begripligt.

milmil

Ny medlem
Lära sig snowboard.
jag tyckte att det var mycke lättare att lära sig åka "ordentligt" i lite brantare backar,, i dom lite klenare varianterna så var de lätt att få de fruktade "hugget" när jag bytte mellan tå och hälkant. tror de har något att göra med att man har mer vinkel ut från brädan relativt till backen när man ligger på ett skär i en brantare backe.

HSandstrom

Ny medlem
Lära sig snowboard.
Tog typ 3 dagar och en bruten svanskota innan jag lärde mig snowboard... men så länge du VÅGAR åka å inte tar det allt försiktigt så ska det nog gå ^^ Kör med hjälm...

gonz00

Ny medlem
Lära sig snowboard.
Det finns många roliga och både lätt- och svårbegripliga instruktioner från de som faktiskt kan och de som tror att de kan. Men det är väl alltid svårt att beskriva något som baseras i grund och botten på en känsla. Jag känner på ett sätt när jag åker och det är extremt svårt att förmedla detta på ett bra sätt, andra känner på ett annat sätt.

Vikten framåt eller mitt på?

Personligen fick jag också tipset framåt när jag började åka, tyvärr var det ett beteende som fastnade och skapade en del problem när jag ville komma bortom den hasande svängen, som inte behöver vara fel, vid brant åkning t e x.

Men i ett initierande stadium så håller jag väl med, vikten lite framåt. detta hjälper dig faktiskt i svängen på ett annat sätt oxå. Som en dartpil strävar den tyngsta, mest belastade delen framåt, där har du början på svängen, andra halvan använder du kroppen för att vrida runt. Ha inte för bråttom och kasta inte med armarna vilket resulterar vanligast i ett s k motvrid, enkelt uttryckt, du motarbetar en faktisk vridning av brädan. Detta förutsätter en inte fullt så brant backe då farten tenderar att bli hög, men att hitta känslan för kanten går aningen fortare om man inte har för bråttom.

Detta är min känsla och den behöver kännas bra för dig.

Men som många innan mig sagt.

Ta lektioner, du ångrar det inte.

Väl bemött.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp