Läs ni som har PIEPS DSP sändare!!!

DzB

Medlem
Från Bri H* på facebook:

Hey friends,
While I’ve been largely off social lately, I realize the potential it has to harness change. So here I am, making an appeal.

As most of you know, my late husband, Corey Lynam died in an avalanche at Hanging Lake near Whistler in March 2017. At the time of the accident, he was using the Pieps DSP avalanche beacon - a device designed for “fast, accurate searches in the event of a slide.” But in Corey’s accident, his beacon failed. Fellow backcountry skiers couldn’t locate him because of the fundamental design flaw which turned the beacon into the wrong mode during the avalanche. It took upwards of 40 people, rescue crews and dogs to locate him, but after 4+ hours buried, it was too late and he passed away. The Pieps DSP failed to perform what is was specifically designed to do - save Corey’s life or at least give him a fighting chance.

With the help of lawyers, I notified Black Diamond (owners of the Pieps beacon) in writing and asked for an official recall in 2017 due to the obvious design flaw. Black Diamond stated they were doing an internal investigation but never got back to me, answered my calls or recalled the beacon. It’s still out there and widely used. I was advised at the time that posting about it or going to the media would open me up for a potential suit from Black Diamond. At the time, I was a newly single mother, trying to make ends meet and navigate how the hell I was going to move forward with my life. The thought of that scared me and I felt silenced. So instead, I went from store to store that sold the beacon trying to get it off the shelves, sharing Corey’s story, but most people I spoke to said that if there wasn’t an official recall, they wouldn’t be willing to lose the revenue from the beacon - it was a best seller... Corey’s death and my experience wasn’t enough. It was gutting. So, each year, as the season changes to winter, I hold my breath and wait for the first of the avalanches, praying that the next one isn’t a skier wearing the Pieps beacon.

But last winter, it happened. A pro skier, Nick McNutt, was wearing the Pieps beacon and was caught in an avalanche. Similarly to Corey, the design flaw was clear. The beacon slide into the wrong mode and the rest of the team wasn’t able to get a signal. If it wasn’t for the fact that he was being filmed, they wouldn’t have been able to locate him with probes as quickly as they did.

Since then, he and fellow pro skiers, including Christina Lusti (who has made several recent posts in frustration), have also contacted Black Diamond about the design flaw and have been spreading the word to the backcountry community. Black Diamond claimed Nick’s accident was the first they’d heard of where the beacon switched modes. They failed to acknowledge my letter (which they legally have to keep on file) or Coreys accident. They have been dragging their heels and not responding to the call for a recall from me and from Nick and countless other members of the backcountry community. More and more people are coming forward with accounts of their beacons switching modes.

And now, another ski seasons upon us. Only this year, with Covid and resorts limiting access, the backcountry is going to be busier than ever, causing people to push further and further out. I’m scared for this season. I’m terrified of this happening to someone else. And I’m sick of being scared silent. So please, friends, spread the word to your friends who backcountry ski. Let’s get this beacon off the shelves and recalled!!!

Nick and Christina’s posts on the their accident:
http://instagr.am/p/CGKiX6FnesY/
Here’s a video Black Diamond made as a weak attempt to try cover themselves:
http://instagr.am/p/CGT6EzAlgLn/

VickeLang

Aktiv medlem
Sjukt dåligt skött av PIEPS... Härligt att se kända åkare som engagerar sig för att gå bort denna transciever från marknaden. Blir att bojkotta PIEPS tillsvidare för min del iaf. Det handlar ju faktiskt om människoliv.
Ni som har denna borde ligga på och maila PIEPS och inte använda den mer tills de förhoppningsvis återkallar produkten.

DzB

Medlem
Ja verkligen! Har inte själv en som tur är men blir riktigt förbannad när förstag som sysslar med säkerhet inte tar kritik på allvar. Har själv råkat ut för defekt airbag väska av ett känt märke. En välkänd skidbutik i Chamonix kollade min och såg till att jag inte hade gjort något fel. Men företaget erkände halvt att de haft problem, köpte tillbaka min väska och skickade kläder till mig för nästan 10000kr, som ett plåster på såren men säljer fortfarande väskan.... Sånt här måste uppmärksammas!

Christiam

Aktiv medlem
Ja verkligen! Har inte själv en som tur är men blir riktigt förbannad när förstag som sysslar med säkerhet inte tar kritik på allvar. Har själv råkat ut för defekt airbag väska av ett känt märke. En välkänd skidbutik i Chamonix kollade min och såg till att jag inte hade gjort något fel. Men företaget erkände halvt att de haft problem, köpte tillbaka min väska och skickade kläder till mig för nästan 10000kr, som ett plåster på såren men säljer fortfarande väskan.... Sånt här måste uppmärksammas!
Måste absolut uppmärksammas. Om företaget erkänt att de gjort fel eller annan bevisning så vore det bra att veta vilket märke, annars är det ganska värdelös info.

Stolpe76

Ny medlem
Nära att jag köpte en Black Diamond lavin tranciever, de ser ju ut att ha liknande konstruktion gällande den stora skjutknappen för olika modes samt avstänging. Frågan är om dessa är annorlunda då denna varning bara verkar gälla Pieps modellen DSP?

Hur som helst så blev det som sagt var en Mammut Barryvox S för mig.

Hoppas att det blir en ändring av Pieps DSP i slutändan...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Nära att jag köpte en Black Diamond lavin tranciever, de ser ju ut att ha liknande konstruktion gällande den stora skjutknappen för olika modes samt avstänging. Frågan är om dessa är annorlunda då denna varning bara verkar gälla Pieps modellen DSP?

Hur som helst så blev det som sagt var en Mammut Barryvox S för mig.

Hoppas att det blir en ändring av Pieps DSP i slutändan...
Enligt information jag fått är själva låsmekanismen för skjutreglaget (vilket är den delen som diskuteras) på BD-sändarna annorlunda än den på Pieps-sändarna.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
(Tittar man på bilder av BD-sändarna ser det också ut som att BD-versionen gått över till att ha ett fjäderbelastat skjutreglage för låsningen snarare än den plast-flärp-designen som Pieps har)

Ivo

Aktiv medlem
men hallå:
du kan väl säga vilket märke..?

DzB

Medlem
men hallå:
du kan väl säga vilket märke..?
Det var Ortovox freeride 22l ava bag.
Och nej jag hade inte ställt in handtaget fel vilket bekräftades av snell sport i Chamonix. 3 utlösningar på 3 dagar sen räckte det för mig. Har tyvärr inte kvar mailen då detta var i början av 2017 men skickade runt dom till diverse skidtidningar utan att få någon respons...

Dock har jag en video där vi på samma backe är två helt för varandra främmande personer som bådas väskor har löst ut och handtagen är i förvaringsfickan för båda. Vad är sannolikheten för det kan man undra.

Pillard

Aktiv medlem
Jag blev lite nojjig när jag såg denna (då jag har en Pieps DSP, dock äldre). Nu vet jag dock inte om det skulle gälla även min från 2011. Den ser lite annorlunda ut med är ju fortfarande en plastflärp. Dock är ju send-mode det läget där inget sticker ut. Jag funderar på om man ska ta fram den och testa om man med lite lagom våld kan forcera spärren och flytta från send, utan att trycka in spärren. Är det kanske tom så att en transa från 2011 är dags att begrava i vilket fall?

Edit: Tog fram den och testade. Trots att den är 9 år gammal kan jag inte med våld (inte provat med tillhygge dock) trycka den från send-läget. Det krävs dock inte jättemycket tryck för att lossa spärren. Det känns då synnerligen osannolikt att man ska få en småll mot den samtidigt som en annan smäll ska trycka slidern i en annan riktning, inne i hölstret. Men jag vet inte.
pieps.jpg

Senast ändrad:

VickeLang

Aktiv medlem
Det verkar ju dock som att konstruktionen i sig är kass, även fast låsmekanismen inte är trasig. Ser man på videon som PIEPS la ut på instagram krävdes det inte så mycket kraft att flytta den mellan lägerna även fast låset "funkade" på den enheten.

Så tror snarare det är läge att återkalla produkten istället för att be folk med ett trasigt lås att skicka in den. Kan man forcera den till "off" med handen, kan lavinen även göra det. Bara fler bortförklaringar från deras sida tyvärr...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Det skulle vara intressant att få veta hur/om låsknappen testats innan produkten släpptes, samt varför man valt att ändra konstruktionen på modellerna som har märkts BD.

Sen finns det nog en allmän diskussion om hur mycket man ska kunna lita blint på sin utrustning i det här. Många transceiver-tillverkare anger ju t ex ett service/kontrollintervall på sina produkter, något som i alla fall de flesta i min bekantskapskrets inte förhåller sig till alls (jag själv inkluderat pinsamt nog).

pd

Aktiv medlem
Sen finns det nog en allmän diskussion om hur mycket man ska kunna lita blint på sin utrustning i det här.
Absolut! Och hur benägen man är att förlita sig på att tekniska säkerhetsprylar skall rädda situationen efter att man tagit en massa dåliga beslut. Oavsett det handlar om cykelhjälm, airbag eller transceiver. Man skall givetvis använda alla säkerhetsprylar som finns men sedan kommer det svåraste. Att glömma bort dem och agera och ta beslut som om de inte fanns där. Det är en väldigt nyttig upplevelse att helt plötsligt upptäcka att man står där utan säkerhetsprylen och inse att man genast börjar ta annorlunda beslut än vad man annars hade gjort.

Inte bara låsknappen som är kass. Fästet för remmen som går till selen är ju i alldeles för tunn plast. Slet sönder min när jag tränade lavinaök och ryckte och drog i den.

yiu-han

Medlem
Jag har en sån och har trott att jag slarvat och skämts när jag hört att den börjat pipa i fickan i sökläge helt plötsligt.

Det är ju faktiskt inte svårare att lösa än att sätta en bit silvertejp över reglaget när man slagit på den på morgonen.

Bra att det uppmärksammas på bred front dock.

VickeLang

Aktiv medlem
Jag har en sån och har trott att jag slarvat och skämts när jag hört att den börjat pipa i fickan i sökläge helt plötsligt.

Det är ju faktiskt inte svårare att lösa än att sätta en bit silvertejp över reglaget när man slagit på den på morgonen.

Bra att det uppmärksammas på bred front dock.
Svårt att tro att en bit silvertejp skulle hålla i en lavin. Better safe than sorry i dessa sammanhang, kontakta DSP för en reklamation alternativt pensionera din Transciever skulle jag rekommendera.
Skulle den slå om en gång är det en gång för mycket som kanske är skillnaden på om du nånsin kommer få ett till åk eller inte...

skidmannen

Aktiv medlem
Allvarligt, har dom kvar mekanisk switch för sök och sänd? 2020? På min +15 år gamla Barryvox trycker man 3 gånger för att få den till sök (knappast nåt som händer om man blir klämd i en lavin) och gör man inget går den tillbaka till sänd efter 5 minuter. Och den är som sagt urgammal. Trodde att allt som såldes nu var lite mer genomtänkt, men tydligen inte.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp