Lätt turbindning på tung skida?

larsholt

Medlem
Hej!
Innehar ett par Rustler 11 192cm med en vikt på 2260g. Vill sätta en turbindning på dem med bra downhill performance men som samtidigt är lätta för att inte ge skidan mer onödig tyngd. Har kollat på Salomon shift vilket verkar vara ett bra alternativ, undrar helt enkelt om det finns andra bra turbindningar som är lättare men stabila utför? Och om det finns en risk med att sätta allt för lätta turbindningar på en tung skida?

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Shift är ju inte så lätt… jag kör med Fritschi Tecton på mina Rustler 11 i 188 cm. Funkar bra. 👍🏻 Kör mest liftbaserad åkning på Titlis med enstaka kortare turer.

Jag kör också tecton som allround bindning. Är gammal race åkare och väger 110kg så dem klarar verkligen att driva en skida på en hög nivå utan att väga bly. Häldelen är en nyckeldel för kraftöverföringen, särskilt på en lite bredare skidor

Skulle väl bli lite tveksam att smasha på när det börjar bli -20 med tanke på mängden plast.

Så för min del är dem helt ok till all form av vardagsbruk men ska jag trycka på och "racea" tar jag mina race prylar helt enkelt.

farsan56

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av skidan, men att börja jaga gram på en skida som väger 2260 är att börja i fel ände.
På ett så tungt ekipage måste du ha en bindning som matchar.
Ta en skida som ligger - halvt kilo och du kan sätta en lättare bindning .
Allt lirar ihop.
Vill du spara vikt här, börja med skidan.

Som exempel har jag Shift på DPS Wailer 112 RP, lätt skida och hyfsat tung bindning.
= bra combo.

Hoppas du hittar en bra combo.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Festligt, när Rustler kom räknades den som relativt lätt (med tanke på prestanda). Nu är den tydligen en tung skida som kräver 2 kg bindning? 😜

johanb

Medlem
Jag har ett par BC Atris 184 ’21/22 som jag köpte med Shift på förrra säsongen, men bytte i år till ett par ATK FR15 evo. Sparade ett halvt kilo per skida och det blev en mycket bättre kombo för mig.

Topp